• lovelyfamily

Låta en 14 åring åka utomlands?!

Vad tycker ni? 
    Min dotter är 14 år i år och vill åka till Mallorca i en vecka med sin kompis som är 14 år och hennes syster som är 19.

Jag har redan sagt ja eftersom att dom åker redan imorgon. Intressant att veta vad ni tycker och vad ni skulle ha valt om ni var i samma situation? Glad 
    Mamma till 8 underbara barn ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-08 15:26

"Sanna o Ryan" avslöjade mig!
    Det var min arbetskollega som kom på idén att lägga ut denna tråden (det var också hon som gjorde det via mitt konto, det var ok för mig) för att se hur folk reagerar på föräldrar som faktiskt släpper iväg sina ungdomar på en sådan här resa utan vuxna människor. Det blev en del heta diskussioner i tråden vilket var intressant att se/läsa, vi hade nämligen en stor diskussion om detta på jobbet för några dagar sedan då det var en kollegas syster som hade släppt iväg sin 14 åring med just en annan 14 och 19 åring. Det fanns många olika åsikter om detta, men här på FL verkar ni vara eniga. Ber om ursäkt om någon tog illa upp utav detta "skämtet" på något sätt.

Jag personligen skulle ALDRIG släppa iväg min dotter på detta, men hon är på Mallorca just nu med sin bästa kompis och hennes familj så hon är alltså där med tre andra barn och två vuxna som vi känner väldigt bra och litar på.
  • Svar på tråden Låta en 14 åring åka utomlands?!
  • jimpan73

Tror inte TS har varit så dum heller:)

• castafiore

Aldrig någonsin. Dock hade jag kunnat överväga det om kompisens föräldrar var med och jag kände dessa och litade på dem.

• LillGris

Tycker det är lika idiotiskt att säga kategoriskt nej som kategoriskt ja. 19åringen är vuxen och kan mycket väl vara ansvarsfull, likaväl som hon kan vara helt ansvarslös. 14åringen kan vara en jävla odåga som knappt bör lämna kvarteret utan översyn, eller så kan hon vara mogen och ansvarsfull. Så mitt svar får bli att det beror på ungdomarna :)

• lovelyfamily
    MoaElis skrev 2012-07-07 15:39:58 följande:
    Nej, aldrig. Har lite svårt att förstå hur man acceptera det faktiskt. Är du inte rädd om dina barn? 
    Det är självklart att jag är rädd om mina barn. Hade hon varit helt opålitlig, festade, rökte, bråkig osv så hade jag aldrig släppt iväg henne. Men hon har visat gång på gång att vi verkligen kan lita på henne och att hon sköter sig som hon lovat. Kompisarna är också lugna och vi föräldrar litar på dem fullt ut och särskilt på 19 åringen (snart 20 år) som är väldigt mogen och skötsam. Vi har mobilkontakt dagligen samt Skype kontakt.

• lovelyfamily
    LillGris skrev 2012-07-07 17:30:15 följande:
    Tycker det är lika idiotiskt att säga kategoriskt nej som kategoriskt ja. 19åringen är vuxen och kan mycket väl vara ansvarsfull, likaväl som hon kan vara helt ansvarslös. 14åringen kan vara en jävla odåga som knappt bör lämna kvarteret utan översyn, eller så kan hon vara mogen och ansvarsfull. Så mitt svar får bli att det beror på ungdomarna :)
    Hade dottern varit helt opålitlig, festade, rökte, bråkig osv så hade jag aldrig släppt iväg henne. Men hon har visat gång på gång att vi verkligen kan lita på henne och att hon sköter sig som hon lovat. Kompisarna är också lugna och vi föräldrar litar på dem fullt ut och särskilt på 19 åringen (snart 20 år) som är väldigt mogen och skötsam. Vi har mobilkontakt dagligen samt Skype kontakt. 
  • Capiche
    ALDRIG I LIVET!!!

Jag har levt i en familj där jag fått göra sånt och kan säga att  NEJ NEJ NEJ jag skulle aldrig låta mina barn åker utomlands själva. Inte ens med sin syster om hon var 19 år. 

Jag gjorde så mycket som mina föräldrar inte vet då jag varit utomlands och idag önskar jag att dom inte låtit mig åka för det kunde fan hänt vad som helst och jag hade vart på andra sidan av klotet. 

Jag har själv två barn nu och dom får allt vänta tills dom fyllt 18 år innan dom åker själva.  

Detta är min teori och vad jag tycker.  
  • MoaElis
    lovelyfamily skrev 2012-07-07 17:45:04 följande:
    Hade dottern varit helt opålitlig, festade, rökte, bråkig osv så hade jag aldrig släppt iväg henne. Men hon har visat gång på gång att vi verkligen kan lita på henne och att hon sköter sig som hon lovat. Kompisarna är också lugna och vi föräldrar litar på dem fullt ut och särskilt på 19 åringen (snart 20 år) som är väldigt mogen och skötsam. Vi har mobilkontakt dagligen samt Skype kontakt. 
    Ja, jag förstår att du litar på henne men allt kan samtidigt hända. Även om hon inte festar så kan ju något hända. Tänk om någon eller båda blir skadade? Jag skrapa tex upp halva foten på en korall när jag var utomlands(var tvungen att opereras) Var ca 15 år. I såna lägen så behöver man en vuxen... 
  • jimpan73

Spelar ingen roll hur mycket man litar på folk , man släpper inte ett barn utomlands med ett barn !

Svar på tråden Låta en 14 åring åka utomlands?!