• lovelyfamily

Låta en 14 åring åka utomlands?!

Vad tycker ni? 
    Min dotter är 14 år i år och vill åka till Mallorca i en vecka med sin kompis som är 14 år och hennes syster som är 19.

Jag har redan sagt ja eftersom att dom åker redan imorgon. Intressant att veta vad ni tycker och vad ni skulle ha valt om ni var i samma situation? Glad 
    Mamma till 8 underbara barn ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-08 15:26

"Sanna o Ryan" avslöjade mig!
    Det var min arbetskollega som kom på idén att lägga ut denna tråden (det var också hon som gjorde det via mitt konto, det var ok för mig) för att se hur folk reagerar på föräldrar som faktiskt släpper iväg sina ungdomar på en sådan här resa utan vuxna människor. Det blev en del heta diskussioner i tråden vilket var intressant att se/läsa, vi hade nämligen en stor diskussion om detta på jobbet för några dagar sedan då det var en kollegas syster som hade släppt iväg sin 14 åring med just en annan 14 och 19 åring. Det fanns många olika åsikter om detta, men här på FL verkar ni vara eniga. Ber om ursäkt om någon tog illa upp utav detta "skämtet" på något sätt.

Jag personligen skulle ALDRIG släppa iväg min dotter på detta, men hon är på Mallorca just nu med sin bästa kompis och hennes familj så hon är alltså där med tre andra barn och två vuxna som vi känner väldigt bra och litar på.
  • Svar på tråden Låta en 14 åring åka utomlands?!
  • LillGris
    jimpan73 skrev 2012-07-07 17:57:01 följande:
    Spelar ingen roll hur mycket man litar på folk , man släpper inte ett barn utomlands med ett barn !

Men hon åker inte med barn, hon åker ju med sin syster som är 19, snart 20.
  • jimpan73

Ja o att då ha det ansvaret är inte ok ! Va gör ni om något händer ?

• jimpan73

Dessutom är det inte TS barns syster heller ! Nä skulle aldrig lita på en 19 åring utomlands med ansvar för två 14 åringar !

• lovelyfamily
    MoaElis skrev 2012-07-07 17:52:26 följande:
    Ja, jag förstår att du litar på henne men allt kan samtidigt hända. Även om hon inte festar så kan ju något hända. Tänk om någon eller båda blir skadade? Jag skrapa tex upp halva foten på en korall när jag var utomlands(var tvungen att opereras) Var ca 15 år. I såna lägen så behöver man en vuxen... 
    Ja det är ju klart att det kan hända saker. Men det är också lika stor chans att det inte händer något. 
    En gammal kompis till mig jobbar på en restaurang i närheten av deras hotell, vi pratar inte med varandra så mycket men vi har lite kontakt eftersom att vi alltid åker till just detta stället varje år som min dotter ska till och där min kompis jobbar, känns ändå ganska lugnt då dottern känner igen sig i området och hotellet. Varit där 1-2 gånger om året sedan hon var 1 år. 
    Händer det något så får jag kontakta min vän, har hennes nummer och adress.  
  • jimpan73

Va hjälper det om hon på nå vis skulle råka ut för något o tex hamna på sjukhus ? Då behöver man en förälder i den ålder , en trygghet , inte en kompis till mamma som hon knappt träffar annars!

• lovelyfamily
    LillGris skrev 2012-07-07 18:00:50 följande:
    Men hon åker inte med barn, hon åker ju med sin syster som är 19, snart 20.
    Exakt. Hon fyller 20 år i Augusti, väldigt skötsam, ordningsam och mogen för sin ålder. Anser inte att den 20 åring är ett barn direkt. Dessutom har dessa tjejer varit på detta stället som dom ska till 1-2 gånger om året sedan 12 år tillbaka. En gammal kompis till mig jobbar också i närheten av hotellet, har nummer och adress till henne ifall något skulle hända och dom behöver henne. Har också tänk ringa till henne och säga att tjejerna är där så att hon vet. 
    Kommer att ha telefonkontakt dagligen med min dotter, samt på Skype.  
  • jguz

Skulle aldrig låta min dotter åka med en 19 åring... ALDRIG!

• lovelyfamily
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:04:29 följande:
    Dessutom är det inte TS barns syster heller ! Nä skulle aldrig lita på en 19 åring utomlands med ansvar för två 14 åringar !
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:04:29 följande:
    Nej, det är inte min dotters syster men min dotters kompis syster. Är gudföräldrar till dom jag och min man. Deras mamma är min allra bästa vän sedan vi var små och vi känner varandra precis som systrar, detsamma med barnen. 
  • MoaElis
    lovelyfamily skrev 2012-07-07 18:13:07 följande:
    Ja det är ju klart att det kan hända saker. Men det är också lika stor chans att det inte händer något. 
    En gammal kompis till mig jobbar på en restaurang i närheten av deras hotell, vi pratar inte med varandra så mycket men vi har lite kontakt eftersom att vi alltid åker till just detta stället varje år som min dotter ska till och där min kompis jobbar, känns ändå ganska lugnt då dottern känner igen sig i området och hotellet. Varit där 1-2 gånger om året sedan hon var 1 år. 
    Händer det något så får jag kontakta min vän, har hennes nummer och adress.  
    Ja, så kan man ju också tänka. Själv skulle jag dock inte vilja ta den risken om jag hade barn i den åldern, men det är ju upp till var & en. Du har ju redan sagt ja, så är inte så mycket att diskutera kring. Bara att hoppas att allt går bra!
  • lovelyfamily
    jimpan73 skrev 2012-07-07 18:15:14 följande:
    Va hjälper det om hon på nå vis skulle råka ut för något o tex hamna på sjukhus ? Då behöver man en förälder i den ålder , en trygghet , inte en kompis till mamma som hon knappt träffar annars!
    Hamnar hon på sjukhus flyger jag dit med första planet som går! 
    Man ska ju vara förberedd på det värsta men man behöver ju inte tro hela tiden att det värsta ska hända.  
Svar på tråden Låta en 14 åring åka utomlands?!