• Anonym

Så ledsen över min möhippa..

Jag förstår faktiskt inte vitsen med möhippa! Förr i tiden fanns det en anledning till att de som gifter sig går ut "en sist a gång" med kompisarna och festar, eftersom det efter giftermålet inte "passade sig" att man gick ut och festade. Men nu går det jättebra att gå ut med kompisar som gift. Så då har faktiskt möhippan förlorat sin betydelse. 

Fast, det är klart, det finns ju folk som ska gifta sig och tycker "vad kul det vore att bli överraskad av mina kompisar och få en heldag och helkväll betald av dem". Inte så kul för kompisarna som redan kommer ha rätt mycket utgifter för att gå på bröllopet (resa dit, hotell, eventuella nya kläder, present). För att inte tala om att det är jobbigt att organisera en heldag, speciellt om man dessutom förväntas hålla skojiga tal på bröllopet som man behöver förbereda, och som möhippedeltagare är det kanske inte så kul att spendera en heldag på aktiviteter som man själv inte är intresserad av. Man kanske hellre hade haft en obokad heldag på stan med den som gifter sig.

Och hur kul är det för de som aldrig gifter sig och som får betala för möhippa efter möhippa men där ingen tänker på att ordna något för dem! 

Fram för mer spontana överraskningar/besök/presenter/fester oavsett period i livet!
    Fram för mer umgänge som inte kostar skjortan!

• Anonym

Tycker att det alltid droppar av folk vad man än skall göra. Om man t.ex bestämmer att gå ut på restaurang, resa, fest, after work........ja vad som helst så är det t.ex 20 pers från början som droppar av till typ 8 personer i slutändan.
    Jag har själv bittra erfarenheter och skulle av rädsla inte utsätta mig för det igen. Om jag skulle gifta mig så gör jag det i hemlighet, fyller jag jämt så åker jag bort osv.
    Försök att inte ta det som ett mått på hur älskad du är. Folk har nämligen så fullt upp med sitt samt att en del är så upprymd och uppslukad av sig själva att de inte tänker längre på hur ANDRA känner.  

• Anonym
    Margaux skrev 2012-07-08 13:17:46 följande:
    Ja vid 25 så hade man väl kunnat förvänta att de förstår innebörden..... Sopigt gjort! Kan du inte sätta ihop en presentation(eller din mamma) som ni kan visa på bröllopet så kan ni slänga in en liten besk kommentar om att det var SÅÅÅÅÅ trevligt att alla bemödade sig med att komma på hippan! Lite kan dom je få skämmas! Särskilt tärnan!?
    Ja, då blir det ju säkert såååå trevlig stämning på bröllopet!

Dina kompisar kanske inte hade råd, gjorde ni dyra grejer?

Min man var medbjuden (som utfyllnad) till en bekants svensexa. De skulle betala ca 5000:- var för att brudgummen skulle få flyga helikopter m.m. Det blev väl billigare ju fler de var. Min man sa att han inte kunde. Sen var vi bjudna på bröllopet (även där som utfyllnad för att det skulle se ut som de hade många vänner). Vi har aldrig umgåtts med dem över huvud taget. Min man umgicks i samma killgäng när de var singlar för över 15 år sen.  
    De fick 500 kr i present plus några flaskor solcreme (mest som skoj) för att de önskade sig pengar till smekmånad. Det var väl ungefär vad kuvertet kostade. Förlåt den långa parantesen TS. 
  • Anonym
    Virriga Vera skrev 2012-07-08 16:17:51 följande:
    Men då har du ju svaret där varför dina vänner inte kom. Din mamma tog tag i det i sista sekund. Människor idag är ofta uppbokade långt i förväg och kan inte alltid släppa allt för att gå på en hastigt påkommen möhippa. Jag tycker att du skall vara besviken på din tärna och inte på dina kompisar.
    jag fattade det som att kompisarna skulle styrt upp nåt men inte orkade så ts mamma fick ta över?
  • Anonym
    Virriga Vera skrev 2012-07-08 16:17:51 följande:
    Men då har du ju svaret där varför dina vänner inte kom. Din mamma tog tag i det i sista sekund. Människor idag är ofta uppbokade långt i förväg och kan inte alltid släppa allt för att gå på en hastigt påkommen möhippa. Jag tycker att du skall vara besviken på din tärna och inte på dina kompisar.
    Nu är det ju iofs inte tärnans ansvar att ordna en möhippa, utan något brudens vänner gör tillsammans för att fira bruden. Här har ju dessutom TS bett sina andra vänner att fixa något eftersom tärnan inte kunnat/orkat med.
  • Anonym
    Anonym (va tråkigt :() skrev 2012-07-08 12:56:11 följande:
    Nej fy va tråkigt Rynkar på näsan Vilka "vänner" du har!! Blir så arg Skrikandes Har du ingen tärna??? Det är ju hon som ska fixa möhippa och sånt! KRAM till dig!!

Tycker för övrigt inte att du behöver bjuda dina sk vänner på ditt bröllop......
    Som jag sa i förra inlägger är det INTE tärnan som "ska" fixa en möhippa, utan det är något brudens vänner gör. Om det är så att tärnan är brudens närmaste vän kanske det naturligt faller sig så att hon också vill ordna en möhippa, men om tärnan är en syster som inte umgås så mycket med bruden eller en vän som bor på andra sidan jordklotet ska hon verkligen inte tvingas vara ansvarig för en möhippa för att någon tycker att det är hennes jobb.
  • Anonym

beklagar... ja det är typiskt vänner som inte kan va vänner utan ser avundsjuka och matriella ting som dom själv skulle vilja ha eller som dom aldrig fick. tragiskt men händer nog väldigt många .Va glad i stället att dom visade sitt rätta jag eller hur man ska säga. . erfarenheten är enorm  av just sånt här med , även gällande andra saker.

• Anonym
    kudden12 skrev 2012-07-08 17:04:00 följande:
    Jag har inga vänner alls, då kan du ju tänka dej vilken " rolig " möhippa jag hade,, ( har ingen mamma som bryr sej heller,,
    en möhippa e inget måste o ha ...
  • Anonym

Om man kommer på en möhippa eller ej behöver inte ha något att göra med hur mkt man gillar bruden!
    Det behöver inte ha med bruden att göra alls! En del har kanske inte råd och en del kanske inte vill berätta att de inte har råd, det finns dom som skäms för att de inte har råd. Samma sak när det gäller att ordna en hippa, man kanske känner att man inte har varken ork eller råd att fixa en hippa. Och en del brudar har väldigt höga förväntningar på vad som ska ordnas och hur mkt som ska fixas och antalet kr som vännerna ska lägga på hippan. Inte konstigt att en del brudar inte "får" någon hippa! Och en del kanske inte vill ordna den där typiska hippan med utklädning och alkohol och hitta på en massa "skojiga" uppdrag åt bruden.
    Och som kompis/kollega/släkting/tärna är det inte alltid så lätt att veta vad bruden vill ha på sin hippa.
     En del vill ha mkt fest och hålla på från morgon till kväll och andra vill ha en lugn middag.
    Och det är tyvärr ganska vanligt att olika människor känner bruden på olika vis och har olika idéer om vad de "vet" att bruden vill ha.....brudens barndomkompis kanske minns bruden som väldigt blyg och kan absolut inte gå med på att ha en fartfylld hippa med mkt alkohol, en singelkompis till bruden kanske minns en massa fester och tror att bruden vill ha FEST och svägerskan känner bara till brudens passion för att baka och tror att hon vill åka i väg och baka cupcakes och en fjärde kanske menar på att bruden vill ha ett dildoparty....Kort sagt olika människor kanske känner bruden från olika sammanhang och alla har sin egen bild av bruden och vad hon vill ha på sin hippa....inte så att fixa något då.....
    Eller så tror man att någon annan ska ordna hippa och sen blir det försent och man hittar inget datum som passar. Om man som brud tar hippa eller inte hippa som ett tecken på om hennes vänner är riktiga vänner eller ej så är man alldeles för upptagen av "betydelsen" av det hela. Livet kommer faktiskt att gå vidare och livet efter bröllopet kommer att rulla på precis som vanligt....speciellt för gäster och vänner till brudparet.
    Livet för brudparet kretsar runt bröllopet men för resten av jordens befolkning kretsar livet INTE runt brudparet, hippa, svensexa, brudbuketter, ringar, duknig,bordsplacering och annat som man kan anse "hör till".
    Visst jag förstår att det är tråkigt att inte "få" en hippa men man ska inte blåsa upp betydelsen av vare sig hippa eller bröllop till oproportioneliga höjder!

• Anonym

Jag fick inte enns en möhippa av minna "vänner"..

Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..