Så ledsen över min möhippa..
Jag förstår faktiskt inte vitsen med möhippa! Förr i tiden fanns det en anledning till att de som gifter sig går ut "en sist a gång" med kompisarna och festar, eftersom det efter giftermålet inte "passade sig" att man gick ut och festade. Men nu går det jättebra att gå ut med kompisar som gift. Så då har faktiskt möhippan förlorat sin betydelse.
Fast, det är klart, det finns ju folk som ska gifta sig och tycker "vad kul det vore att bli överraskad av mina kompisar och få en heldag och helkväll betald av dem". Inte så kul för kompisarna som redan kommer ha rätt mycket utgifter för att gå på bröllopet (resa dit, hotell, eventuella nya kläder, present). För att inte tala om att det är jobbigt att organisera en heldag, speciellt om man dessutom förväntas hålla skojiga tal på bröllopet som man behöver förbereda, och som möhippedeltagare är det kanske inte så kul att spendera en heldag på aktiviteter som man själv inte är intresserad av. Man kanske hellre hade haft en obokad heldag på stan med den som gifter sig.
Och hur kul är det för de som aldrig gifter sig och som får betala för möhippa efter möhippa men där ingen tänker på att ordna något för dem!
Fram för mer spontana överraskningar/besök/presenter/fester oavsett period i livet!
Fram för mer umgänge som inte kostar skjortan!