• Anonym

Så ledsen över min möhippa..

Imortaelis skrev 2012-07-08 18:17:14 följande:
    Nej men nu kom vi in på bröllopet.
    Jaha, sorry Skäms
  • Anonym
    Anonym (ensam brud) skrev 2012-07-08 18:27:08 följande:
    Hej TS!

Jag hade också en mycket ledsam möhippa. Närvarande var min syster och några utav hennes kompisar eftersom hon tyckte så synd om mig som inte skulle ha några vänner alls egentligen på möhippan. Min tärna "kunde inte". Och orkade inte planera något heller. Så på dagen d visste jag faktiskt vad som skulle ske, eftersom min syster hade oavsiktligt avslöjat vad hon hade planerat för mig som "plan b" ifall tärnan inte skulle dra tummen ur... Jag fick en underbar massage på en day-spa, och så åkte vi till tivolit där jag åkte Radiobilar med ögonbindel på (??). Efter det åkte vi alla hem. Jag har aldrig känt mig så ensam. Men jag hade ju inte lämnat någon lista över kompisar till tärnan, så hon utgick ifrån det kompisgänget som vi hängde med i början av 2000-talet liksom... Fd.vänner, vänner som man inte har kontakt med och så. Klart att många avböjde då vi i verkligheten hade noll kontakt med varanra. Det var många som inte kunde men som jag förstås hade velat komma om de hade fått veta tidigare.

Men det öppnade mina ögon: hade jag valt en annan tärna än den jag nu valde - mest pga pliktkänsla då jag varit hennes tärna ett år tidigare - och tänkt över mitt liv så hade jag ju haft mycket folk på möhippan.

För faktum är att jag visst umgås med andra än "gamla vänner", men just när min tärna och sen till slut syster skulle planera min möhippa så visste de bara om mitt gamla umgängeskrets. JAG hade kunnat skriva ner namn på t.ex. vissa föräldrar till barnens kompisar, mina jobbarkompisar, mannens kompisars flickvänner och andra nya kompisar, DÅ hade jag ju haft en lång lista på namn!

Nu i efterhand kan jag verkligen ångra att jag inte gjorde det. Man firar ju sin möhippa bara en gång i livet, förhoppningsvis.. Och jag kan aldrig få en ny (hoppas jag!). Men nu är mitt liv bra, jag är social och trivs med mina vänner - och ser till att de vänner jag har som gifter sig, får roliga, mysiga möhippor allihopa.
    Generöst av dig att du fixar så dina kompisar får fina möhippor!!! Det är vänskap.
  • Anonym

Jag var bjuden på möhippa igår jag med. Hela dagen gick på 1100:- + att du fick betala all din dricka själv under dagen. Det är alldeles för mycket för mig att lägga på en dag! Även om jag och bruden inte är jättetajta så valde jag att följa med en del av dagen och då bara betala för den delen. Klart att man ska fira bruden! Även om det inte handlar om ekonomin kan man offra några timmar tycker jag. Om du orkar, vill och har mod till det tycker jag du skall fråga dina "vänner" varför de inte kom och avgöra om deras skäl att utebli från hippan, för dig är giltig eller ej. Därefter kan du bestämma de är värda att lägga energi på eller ej! För övrigt, Grattis till bröllopet!

• Anonym

Har inte läst alla inläggen bara TS o såg någon som tyckte att möhippor var förlegade. Tycker att det är viktigt att anpassa möhippan efter vad som passar den som ska gifta sig! Gillar inte personen att göra bort sig eller supa sig redlös går det att anordna möhippa som är lugnare med god lunch o någon gemensam trevlig aktivitet istället.
    Väldigt ledsen för din skull TS! Men tänk på att det är ändå dagen du gifter dig som är viktigare än möhippan! Hoppas du får en underbar vigsel o efterfest istället. 

• Anonym
    Anonym (Bride2b) skrev 2012-07-08 12:52:23 följande:

Ska gifta mig snart och har precis fått min möhippa, vi hade en trevlig dag men på ett sätt var den katastrof.
    Ingen av mina vänner kom! Det var min mamma och min svägerska som fick ta tag i det och de som ställde upp och kom var 2 avlägsna släktingar + mamma å svägerskan. Strax innan vi skulle hem med tåget kom faktiskt en vän som jag inte träffat på en evighet, det gjorde mig verkligen jätteglad att hon kom.

Men jag är så ledsen och besviken, känner mig så himla misslyckad som är så ung och inte har några vänner som är att hänga upp i julgranen så att säga. 
    Jag är fruktansvärt sårad över att inte bli prioriterad på min viktiga dag, alla hade viktigare saker för sig trots att de har vetat om i nästan 1 år att vi ska gifta oss...

Skriver den här tråden för att kanske lätta lite på klumpen i magen, kan ju inte gärna sitta och gråta inför mamma när jag vet att hon slitit häcken av sig för att få till något och för att hon själv "behövde följa med lite som utfyllnad" som hon sa...
    Har ju nu fått ett kvitto på hur viktig jag är för dom och det svider mest faktiskt.

Någon mer än jag som råkat ut för detta?          

Min väninnas sons nyblivna hustru hade en riktig skitmöhippa. En släkting som inte ens tycker om henne ville absolut vara toastmaster till bröllopet och även planera möhippan. Hon visste att tjejen inte tyckte om förnedringslekar och eftersom hon inte gillar sin släkting (avundsjuka) så tvingade hon henne att ta på sig fula kläder, sminka sig fult med orden: Du är så j****a perfekt och vacker annars så nu ska du fani*** vara ful. Till slut avbröt tjejen sin möhippa och var helt förstörd och toastmastern samt två tärnor blev av med sina "jobb" och fick inte komma på bröllopet
  • Anonym

Vad tråkigt TS att du hade förhoppningar som inte införlivades. Bara för att kolla TS, hur många hippor har du fixat ? Hur många ordentliga överraskningspartyn har du anordnat ?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-09 08:31:29 följande:
    Min väninnas sons nyblivna hustru hade en riktig skitmöhippa. En släkting som inte ens tycker om henne ville absolut vara toastmaster till bröllopet och även planera möhippan. Hon visste att tjejen inte tyckte om förnedringslekar och eftersom hon inte gillar sin släkting (avundsjuka) så tvingade hon henne att ta på sig fula kläder, sminka sig fult med orden: Du är så j****a perfekt och vacker annars så nu ska du fani*** vara ful. Till slut avbröt tjejen sin möhippa och var helt förstörd och toastmastern samt två tärnor blev av med sina "jobb" och fick inte komma på bröllopet
    herregud, det förstår jag att det sluta som det gjorde.
  • Anonym
    Anonym (Lider med dig...) skrev 2012-07-09 08:51:21 följande:
    Men att gå på bröllopet och själv få sitta ner och bli bjuden på dyr mat och fest har du i alla fall inte planerat att missa ser jag...
    Så om man ska gå på bröllopet så förväntas man "ersätta" bruden för hennes utlägg genom att lägga tusentals kronor på en möhippa? Har jag missat något?
  • Anonym
    Nape skrev 2012-07-09 09:59:23 följande:
    Vet du- ett år efter bröllopet tycker jag du själv gör en slags "fruhippa". Med roligt folk! Planera in någon rolig aktivitet, någon lyxigare aktivitet och nåt lite galet. Sedan går ni på restaurang och efter det krogen där ni dansar som ni var 17 år och det inte finns någon morgondag. Gör det!
    Är det tillåtet att klä sig som en 17 åring då också?
  • Anonym
    xexa skrev 2012-07-09 02:07:13 följande:
    Varför ens ha en möhippa/svensexa?!?!
    Är det inte lite WT?!
    Jag skulle aldrig ens förnedra mig att ha något sådant.

varför är allt som är roligt nu förtiden förknippat med WT? Man måste inte klä på bruden/brudgummen fula kläder och tvinga dem sälja kyssar på stan. Jag vet många som tex fått en dag på ett spa, blivit bortskämd med massage odyl. En tjej som gifte sig fick som möhippa att de gick och målade porslin, något hon hade velat göra ett tag men inte hade råd med.
  • Anonym

Jag hade inte ens någon möhippa, och min man hade ingen svensexa heller. Trodde nog att jag hade en hel del nära vänner, men inte för att ordna något sådant verkar det som.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-09 13:03:23 följande:
    varför är allt som är roligt nu förtiden förknippat med WT? Man måste inte klä på bruden/brudgummen fula kläder och tvinga dem sälja kyssar på stan. Jag vet många som tex fått en dag på ett spa, blivit bortskämd med massage odyl. En tjej som gifte sig fick som möhippa att de gick och målade porslin, något hon hade velat göra ett tag men inte hade råd med.
    Det är väl just det där att få ett tillfälle att umgås med sina tjejkompisar som är grejen. Om det så handlar om en dag på stan med shopping och lunch, eller en utekväll, eller dag på spa spelar mindre roll.
  • Anonym

Varför skulle du vara uppmärksammad på din kompis överraskningsfest?

• Anonym

Gud vad tråkigt, stackars dig.. Jag bävar för att samma sak ska hända mig. Känns som jag vill ha ett litet snabbt brölop bara för att slippa oroa mig för möhippan.. Hoppas att bröllopet blir jätte bra och att det verkligen får bli eran dag:)

• Anonym

Jag hade ingen möhippa,för när vi gifte oss bodde vi typ 50 mil från hemorten där alla mina vänner bodde kvar och jag ville inte utsätta mig för att ingen kom ;/

• Anonym

Hade ett stort tjejgäng som alla tyckte om varandra och gillade att festa loss. Blev ovän med en av dem och fick alla andra emot mig. Konstigt egentligen hur folk beter sig i flock. Jag ville ha tillbaka pengar som hon lånat och alla fryser ut mig för att jag är girig och snål. Fick höra sen att en annan blev utfryst pga att hon inte har råd att lägga 1000 spänn på en möhippa åt min ovän. Jag är så glad att de krigar inbördes bara pga en möhippa- en tillställning som ska främja och få alla brudens tjejvänner att känna än mer samhörighet men som resulterar i att alla visar sina fula sidor. Och mig frös dem ut bara för att jag ville ha igen 300 spänn av mina pengar.

Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..