Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Har du testat lchf?

Aldrig provat "på riktigt", vill inte heller. Har använt eller inspirerats av vissa recept o s v, och liksom småprovat lite mer lchf-stuk en kortare period men nej det är inget jag ser anledning att testa på riktigt. Kolhydratreducerat däremot - ja tack.

• Jennie med ie
    Ajkje skrev 2012-07-09 11:49:58 följande:
    Har testat och mådde skit. Fick sluta p.g.a. högt blodtryck, gallproblem och förhöjt kolesterol.
    Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra...

Jag har också gallproblem, och skulle dels inte få för mig att "stå ut" med värre besvär än jag redan har _bara för att_ man minsann ska äta lchf och dels har jag inga stenar som ska ut...
  • Jennie med ie
    Mandel skrev 2012-07-08 17:46:55 följande:
    Fast varför gjorde du specialmat till bara dig?
    Jag har ätit i 1 år och 5 månader och jag lagar samma mat till alla bara att jag skippar potatis/pastan och tar mer grönsaker istället.
    Jag upplever det snarare som billigare då det inte går åt mängder av pasta, bröd, fil, flingor, pålägg osv.
    Ägg är ett väldigt billigt och väldigt nyttigt livsmedel.
    Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det blir inte lchf bara för att man tar bort potatis/pasta ur andras mat och äter mer grönsaker i stället... Bl a kan man ju få i sig för mycket kolhydrater ändå, och energin från kolhydrater ska ju ersättas med energi från fett, samt att det handlar om _vilka_ produkter som ingår i maten i övrigt. Jag säger inte att det inte kan vara en passande diet för dig, men lchf blir det inte automatiskt för det...
  • Jennie med ie
    Mandel skrev 2012-07-09 19:20:38 följande:
    Jo, så enkelt är det. Jag lagar ex fisk för tillfället med sås och potatis grönsaker och majonnäs. Jag skippar potatisen och äter "godkänt" av det övriga.
    I lördags hade vi födelsedagskalas för äldsta med korv & köttbullegrillspett med pastasallad och dressing/sås till. Jag struntade i pastan och eftersom det är jag som lagar maten så vet jag vad den innehåller i fetthalt,kolhydrater osv.
    Gör jag spagetti och köttfärssås så använder jag inte ketchup eller har i redning på vetemjöl i såsen utan kör utan och då kan jag äta den och skippa spagettin.
    Mina hemlagade köttbullar är fria ifrån ströbröd och liknande osv.

Enda gången jag lagar specialmat är när de övriga äter pannkakor. Fast eftersom jag aldrig har ansett pannkakor som en maträtt utan som efterrätt så har jag även ätit specialmat innan LCHF med när de ätit pannkakor
    Eller när det gäller fikabröd/tårtor till födelsedagar.
    Nej,.så enkelt är det inte. Möjligen baserat på just kosten de du äter med käkar men inte generellt... Du framförde det som nåt väldigt enkelt, bara att ta bort pasta och potatis och ta mer grönsaker, och så är det som sagt inte utan det beror på vilken mat man utgår från. Att äta kolhydratreducerat är ganska "enkelt" på det sättet, men inte lchf... där är det fler parametrar av det slag jag nyss nämnde och så då några till.
  • Jennie med ie

Sen är det lite "fint" det där med att lchf minsann inte är en diet så som det mesta annat. Men kosthållning = diet, så på så sätt skiljer det sig inte från andra sätt att äta. Diet är i sig inget fult ord, även om det fått en negativ värdering. Däremot är såklart vissa dieter lättare att följa på lång sikt, kanske resten av livet... får man smak för lchf kan den säkert höra till dessa. Även om de flesta än så länge åtminstone initialt börjat med den för att gå ner i vikt. Om 10 år eller så kanske det ser annorlunda ut.

• Jennie med ie
    Iryelle skrev 2012-07-09 19:59:31 följande:
    Det enda som lät lockande var omelett men då jag har högt bilirubin och även gallsten i släkten så passar jag mig för att äta allt för mycket ägg. :)
    Nu vet jag inte vad bilirubin är... men vad gäller gallan så kan det kanske vara värt att testa om du nu skulle råka _gilla_ ägg. Jag har rejäla gallproblem, men just ägg går finfint... Värre med t ex grädde.
  • Jennie med ie

Nej så enkelt är det inte generellt, fortfarande. För er personligen kan det vara så baserat på den kost ni har som utgångspunkt, men det blir som sagt inte automatiskt lchf när man tar andras "vanliga" mat och avstår pasta och potatis till förmån för mer grönsaker. Man kan fortfarande få för mycket kolhydrater och för lite fett och man kan fortfarande få livsmedel som inte ryms i dieten, beroende på vad den där "vanliga" maten består av. Fullkomligt självklart. Fullkomligt.

• Jennie med ie

Zeppelinmamma, varför det inte är bara att göra det har jag beskrivit i två inlägg nu, en tredje gång känns totalt överflödigt.

• Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-07-12 11:47:56 följande:
    Det handlar ju inte om att köpa argumentet eller inte. Det handlar om att i många fall är det så att man redan har gallstenar som nu försöker komma ut men i många fall handlar det om annar, att man tex inte har gallsten men har fått problem när man börjar med LCHF.

Men man får ju inte säga "Så var det för mig, det KANSKE är så för dig? Kolla upp det" för ni läser iställer "DET ÄR ABSOLUT SÅ ATT DU DEFINITIVT HAR HAFT GALLSTENAR INNAN FÖR DU HAR VRÄKT I MASSA PASTA OCH SOCKER FÖR ATT DU ÄTIT TALLRIKSMODELLEN SÅ DET ÄR INTE LCHF'S FET. DET ÄR DET ENDA ALTERNATIVET, DET KAN INTE BERO PÅ ANNAT".

Man får ju inte säga ett piss längre utan att ni tolkar det så...
    Om du personligen inte säger så behöver du ju inte känna dig anklagad för det heller. Men det ÄR som en universalgrej som det ofta lyfts fram, fortsätt äta LCHF och lid ett tag med dina hemska anfall så att de stenar din skitkost skaffat dig kommer ut och sen är du underbart besvärsfri. Ungefär.
Svar på tråden Har du testat lchf?