Mandel skrev 2012-07-09 19:20:38 följande:
Jo, så enkelt är det. Jag lagar ex fisk för tillfället med sås och potatis grönsaker och majonnäs. Jag skippar potatisen och äter "godkänt" av det övriga.
I lördags hade vi födelsedagskalas för äldsta med korv & köttbullegrillspett med pastasallad och dressing/sås till. Jag struntade i pastan och eftersom det är jag som lagar maten så vet jag vad den innehåller i fetthalt,kolhydrater osv.
Gör jag spagetti och köttfärssås så använder jag inte ketchup eller har i redning på vetemjöl i såsen utan kör utan och då kan jag äta den och skippa spagettin.
Mina hemlagade köttbullar är fria ifrån ströbröd och liknande osv.
Enda gången jag lagar specialmat är när de övriga äter pannkakor. Fast eftersom jag aldrig har ansett pannkakor som en maträtt utan som efterrätt så har jag även ätit specialmat innan LCHF med när de ätit pannkakor
Eller när det gäller fikabröd/tårtor till födelsedagar.
Nej,.så enkelt är det inte. Möjligen baserat på just kosten de du äter med käkar men inte generellt... Du framförde det som nåt väldigt enkelt, bara att ta bort pasta och potatis och ta mer grönsaker, och så är det som sagt inte utan det beror på vilken mat man utgår från. Att äta kolhydratreducerat är ganska "enkelt" på det sättet, men inte lchf... där är det fler parametrar av det slag jag nyss nämnde och så då några till.