Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Har du testat lchf?

yena89 skrev 2012-07-12 12:25:45 följande:
    Jag håller med att det finns en hel del LCHFare som tror att dom har lösningen på allt och att det ALDRIG är LCHF's fel och bla bla bla. Tycker det är Jätte tråkigt.
    Jag skulle aldrig säga att nån ska genomlida smärta bara för att det KAN bli bättre.
    Det gjorde fruktansvärt ont men efter 2 dagar gick det över så jag hade TUR.
    Däremot säger att det KAN vara så och att man bör kolla upp det. Är det små stenar så kan dom komma ut av sig själva men har man andra problem eller stora stenar krävs ju ingrepp eller liknande.

Men att klanka ner på LCHFare för det är fel, istället ska man klaga på individen. Det är fel att säga "LCHFare gör si och så" när det bara är vissa individer.
    Man kan ju inte klanka på religion bara för vissa individer är idioter?
    Jag klankade inte ner på LCHFare som grupp, inte ens på individerna, jag "klankade ner" på det förhållningssättet och den argumentationen som ofta kommer som bemötande när man nämner gallproblem. Stor skillnad. Huge.
  • Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-07-12 12:57:15 följande:
    Då misstolkade jag förmodligen denna
    "
    "Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra..." lät väldigt dumförklarande i mina öron
    Ja, det heter så. Ofta. Och det argumentet, det förhållningssättet, är vad jag "klankar ner på". Supertydligt. De som inte framför det argumentet eller det förhållningsättet har ju heller ingen orsak att känna sig anklagade för detta heller. Lika enkelt det.
  • Jennie med ie
    MrsC74 skrev 2012-07-12 13:14:23 följande:
    Den absolut bästa kosten är att äta med måtta av precis allt. Sen får folk göra bäst de vill själva. Jag älskar kolhydrater. Avskyr fet grädde och smör. Men äter lite av varje.
    Har ett par på jobbet som äter LCHF. Mår lika illa varje gång jag tittar ner på deras tallrikar och under hur deras kroppar se ut inuti om några år. Men som sagt deras val !
    Verkligen precis allt?
  • Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-07-12 13:30:14 följande:
    Okej.
    Och jag håller somsagt med dig om att en del LCHFare har tråkig attityd.

Förresten har du inte svarat på varför det inte är så enkelt som att ta bort stora kolhydartskällor för att det ska bli LCHF. Om man nu utgår från hemlagad mat från grunden med naturliga råvaror.
    Jo.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 13:31:42 följande:
    Jo.
    Sen var det inte så förutsättningarna var heller i det inlägg jag bemötte med "så enkelt är det inte" och förklarade varför. Gå tillbaks, läs och läs svaren om du nu vill veta. Vill du inte på riktigt veta svaret så skit i det.
  • Jennie med ie

Jag ser som sagt ingen anledning att ta upp mer tid och plats med att upprepa samma sak igen (samma sak som LCHFare själva med andra ord själva skrivit i tråden men då är det såklart okej) och tycker också att tjaffset med dig om det har dragit ut aldeles för långt. Så, jag kliver av den deltråden.

• Jennie med ie
    MrsC74 skrev 2012-07-12 13:40:48 följande:
    Yena: varför jag inte köper att du skulle vara död utan LCHF? Jag är helt övertygad om att du inte skulle vara det. Det är ett helt annat problem i sådant fall och handlar om lcHF. Men jag är glad att du hittat en kost som passar sig. Men begär inte från mig att jag någonsin kommer förstå att folk ger sig på en farlig kost.
    Alltså hade de vetat/trott att kosten var farlig så är det såklart inte så konstigt om man inte förstår det. Men de som äter så tillhör väl i regel de som av vetenskap och rapporter drar slutatsen att det INTE är farligt.
  • Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-07-12 14:10:21 följande:
    "Alltså hade de vetat/trott att kosten var farlig så är det såklart inte så konstigt om man inte förstår det."
    Anser inte du då att kosten är farlig?
    Vet du, det går troll i hur du läser mina inlägg, både i och utanför sitt sammanhang. Kan du inte lägga bort din personliga vendetta eller vad det nu är som gör att du utgår från att jag klankar ner på dig och bara skriver negativt om LCHF och alla LCHFare hela tiden så föreslår jag att du inte läser de alls, och åtminstone inte försöker dig på att bemöta dem. Mitt "samtal" med dig är över då ja inte har lust till evighetstjafs.
  • Jennie med ie
    MrsC74 skrev 2012-07-12 14:04:47 följande:
    Finns massor med artiklar och forskning som talar om det. Det vet du nog. Vara att googla eller ringa en vettig läkare.
    Min syster höll däremot på dö av lchf kosten. Så kan den oxå gå.
    Tja det finns säkert de som hållt på att dö av den typ av kost jag äter också. Men inte för att den över lag är farlig, utan för att vissa personer inte klarar av vissa livsmedel eller vissa kombinationer av livsmedel i den.

Att det bästa skulle vara att äta av _allt_ faller ju på sin egen orimlighet. Vissa saker är inte nyttiga för någon, vissa saker är rentav farliga för en del.
  • Jennie med ie
    MrsC74 skrev 2012-07-12 15:05:09 följande:
    Jennie : självklart du har rätt. Alla kan inte äta allt men det är inte det jag menar. En del klarar inte av vissa livsmedel pga allergi och sjukdomar etc. Men sånt trodde jag var underförstått :)
    Att helt utesluta vissa livsmedel tror jag inte på helt enkelt. Jag skriver det jag tror på och det jag mår bäst av. Sen har jag skrivit gång på gång att alla gör som de vill även om jag inte förstår själva LCHF grejen :)
    Vissa livsmedel är heller inte nyttiga för någon... Och man ska inte lita på det underförstådda, för de som hävdar att man bör äta allt äter definitivt inte allt. De väljer också bort en hel del livsmedel. Det är bara det att olika personer väljer bort olika livsmedel..
  • Jennie med ie
    MrsC74 skrev 2012-07-12 15:29:09 följande:
    Googla lite har jag sagt. Läser du inte tidningar. Ser på tv ? Lyssnar på läkare ? Tydligen läser du inte mina inlägg heller....

Nu ska jag ut i solen med min lilla dotter. Du får gärna sitta här och tjafsa men jag jag ger upp. Ha en fin dag :)
    Grejen handlar till stor del om olika tolkningar och slutsatser av olika delar av forskning och undersökningar. Det är ett såpass nytt påfund att äta på det sättet på ett medvetet sätt så att säga att långtidsstudier är en bristvara. För varje rapport som pekar emot finns det nån som pekar för. Det finns därför ingen klar sanning vad gäller detta, det enda som är säkert är hur enskilda människor mått/mår med dieten och vilka förändringar de kunnat uppleva.
Svar på tråden Har du testat lchf?