• elart

Skriker

Hej
    min son är 2år och 5 månader och vi har stor problem med honom och är han skriker hela tiden när han är arg eller vill ha något och m.m

han prata med några ord kanske 20 ord .

vi vet inte vad måste vi göra med honom jag vet bara attt vi kan inte gå nånstans eller handla med honom därför han skriker och alla tiitta på oss och jag tycker det är jobbig.

hjälp oss snälla.

tack         
  • Svar på tråden Skriker
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn som skriker gör det för att få uppmärksamhet och för att få sin vilja igenom. De som skriker mycket har lärt sig att det lönar sig att skrika. Då får man till slut som man vill just för att föräldrarna tycker att det är så jobbigt.
    Men om ni fortsätter att låta honom vinna kampen kommer han att använda skriket mer och mer.
    Ni måste lära honom att det finns andra och bättre sätt att uttrycka sin vilja.
    Ge honom alltså inte uppmärksamhet när han skriker. Försök att förekomma detta genom att tala om vad han får och vad han inte får, tex när ni är i affären. Om han skriker går ni därifrån eller låter honom inte följa med dit förrän han är lite större. 
    Belöna alltså inte skriken utan hitta andra saker som ni belönar. Tala också om det för honom. Om du är en duktig pojke när vi handlar ska du få någon liten belöning när vi kommer hem. Hitta på enkla saker och lär honom så bör skriken avta.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

• elart

hej
    tack för svaret

men andra problem är han kan inte prata så mycket bara 20 ord vad måste vi göra då?

Svar på tråden Skriker