• pratbubblan

    Trodde det var lätt, men icke!

    Hejsan!
    Jag blev medlem här för några dagar sen då jag och min sambo vill skaffa barn tillsammans. Men efter att ha läst här inne på forumet känner jag mig mycket skeptisk till att överhuvudtaget kunna skaffa barn. Det verkar totalt omöjligt efter varje tråd jag läser. Var först helt överlycklig efter beslutet var taget men efter att har läst här inne är jag nu helt förstörd och inser att det kommer bli en kamp att få fram ett nytt liv. Är verkligen jätte ledsen, ska det verkligen vara så svårt att få barn? Varför finns då preventivmedel? Känner mig totalförvirrad och super ledsen. Känns som jag aldrig kommer få barn. Har dessutom ingen att prata med då jag valt att inte berätta för någon att vi tänkt skaffa barn..

    Väldigt tacksam för svar från en väldigt besviken "försökare".. 

  • Svar på tråden Trodde det var lätt, men icke!
  • Vickan I

    Men hur tänker du nu? Ta ett djupt andetag och tänk lite logiskt. För vissa ÄR det lätt att bli gravida och det tar bara en eller ett par gånger så har dem det efterlängtade pluset på testet, medan det för andra är en kamp. Du kan ju inte gå in här på FL och tänka att det är en representativ del av svenska befolkningen och hur lätt/svårt dessa har att bli gravida? Alla de som lyckas inom ramen för normal tid skriver ju inte, medan de som får kämpa lite mer behöver ösa ut sig här på forumet. Du kan ju inte bara därför utgå från att även ni kommer ha det svårt. De flesta lyckas ju alldeles galant att bli gravida själva hemma :).

  • Cornellia

    Jag tänkte tvärt om mot dig, jag var helt inställd på att vi skulle behöva försöka ett bra tag, och att jag kanske var för tjock osv. Det tog exakt 17 dagar innan vi hade ett + på stickan.


    med det vill jag säga att man aldrig vet, det kan gå supersanbbt, och det kan ta flera år. Det jag vet är att det inte är någon idé att ta ut sorgen i förskott.

  • pratbubblan

    Ber om ursäkt att jag låter så negativ, men är verkligen så ledsen. Vi har inte försökt alls länge ( i några dagar). Men jag menar på att det känns jätte svårt när man läser om alla äl-tester och allt sånt. Förstår att de som verkligen lyckas på första försöket, kanske inte är här inne, men ändå.

    Jag läste här inne att det normala snittet ligger på 7 månader innan man lyckas bli gravid. Vilket jag  tycker verkar länge efter allt tjat man har hört om hur lätt det är att bli gravid. Att t.ex. p-pillerna inte hjälper och att man kan bli gravid hur fort som helst.

    Jag tror att jag blev så besviken då jag så gärna vill bli gravid på direkten, är sån med allt. Vill jag något så ska det ske direkt, vilket ofta är dumt!! :-P Men jag fick visst min mens idag så nu har jag lite att räkna på iaf.. 

    Jag vill vara medlem här inne för att bli mer taggad för att få ett barn inte tvärtom

    Tack för att ni svarade föresten!!  

  • Yrja M

    Men om du bara försökt några dagar så kanske du borde hänga i kategorin "Planerar barn" istället för i "Svårt att få barn".. bara en tanke..

  • pratbubblan

    Jaha, oj! Jag är ny här så vet inte riktigt var jag ska lägga trådarna.. Förlåt! 

    Kan man ändra på det nu i efterhand? 

  • Pimpinellan
    pratbubblan skrev 2012-07-10 19:22:21 följande:
    Jaha, oj! Jag är ny här så vet inte riktigt var jag ska lägga trådarna.. Förlåt! 

    Kan man ändra på det nu i efterhand? 
    Anmäl din egen tråd och be dem flytta dem, brukar inte bara några problem. F.ö så är skräckpropagandan man får sig itutad i skolan att risken att bli gravid är jättestor oavsett om man har sex bara en enda gång när som helst under cykeln väldigt dum! Var får man lära sig att chansen ligger som högst på 40% när man är riktigt ung för att sen dala varje femårsperiod som går? Eller att snittet är 7 månader och ett år helt normalt? Eller att ägget bara lever ett dygn så det är endast då man kan bli gravid? Tror skolans felaktiga info. ligger bakom alla paniktrådar här på F.l där tjejer vilt beklagar sig att de "aldrig" blir gravida och så visar det sig att de endast försökt några månader! Klart man tror det om man verkligen tror att alla blir gravida på studs!

    Känn ingen oro alls ts för mest troligt tillhör du de där 85 procenten som blir gravida inom ett år. Ännu större chans till det om du är ung och har regelbunden mens och inte tillhör de som röker,dricker eller är jättefeta.
    Lycka till!
  • Snuttens
    Pimpinellan skrev 2012-07-10 21:22:21 följande:
    Anmäl din egen tråd och be dem flytta dem, brukar inte bara några problem. F.ö så är skräckpropagandan man får sig itutad i skolan att risken att bli gravid är jättestor oavsett om man har sex bara en enda gång när som helst under cykeln väldigt dum! Var får man lära sig att chansen ligger som högst på 40% när man är riktigt ung för att sen dala varje femårsperiod som går? Eller att snittet är 7 månader och ett år helt normalt? Eller att ägget bara lever ett dygn så det är endast då man kan bli gravid? Tror skolans felaktiga info. ligger bakom alla paniktrådar här på F.l där tjejer vilt beklagar sig att de "aldrig" blir gravida och så visar det sig att de endast försökt några månader! Klart man tror det om man verkligen tror att alla blir gravida på studs!

    Känn ingen oro alls ts för mest troligt tillhör du de där 85 procenten som blir gravida inom ett år. Ännu större chans till det om du är ung och har regelbunden mens och inte tillhör de som röker,dricker eller är jättefeta.
    Lycka till!
    Ditt inlägg fick mig att lugna ner mig lite. Tack! Är i princip samma situation som TS. Vi bestämde oss precis för att försöka. Men jag har inte använt något preventivmedel alls under snart två år. Har bara räknat dagar och undvikt ÄL för att inte bli gravid. Sedan har man ju läst om hur osäker metod detta är. Så ja, jag har varit nervös över att jag inte kan bli gravid öht. 

    (Oj, nu börjar jag bli nervös igen. *läser om ditt inlägg*).
    Men det är ju verkligen lite dumt att bli orolig innan man ens försökt några gånger.
     
Svar på tråden Trodde det var lätt, men icke!