• annie8­0
    Äldre 23 Jan 12:01
    10659 visningar
    26 svar
    26
    10659

    Nån mer med barn som inte vill stå på benen?

    Hej! Min flicka är 9 månader och vill inte stå på sina ben, bara viker dem under sig. Vet inte (förutom gåstol) hur jag ska få henne att använda benen mer.
    Fick nästan en utskällning av min bvc sköterska för att hon viker benen under sig.

    Nu är jag nästan desperat på tips hur jag ska göra. Vill ju att det ska ha blivit bättre till nästa gång jag ska ner till bvc.

  • Svar på tråden Nån mer med barn som inte vill stå på benen?
  • Amorel­la
    Äldre 23 Jan 12:04
    #1

    Menar BVC att hon borde ställa sig upp själv redan vid 9 månaders ålder eller menar de att ni ska öva hennes ben genom att ställa henne upp? Vårt BVC har aldrig sagt något sådant. I och för sig gillar vår tjej att stå upp i korta perioder om vi håller henne, men det är ju inget vi tänker på att göra varje dag. Och precis som du skriver - det handlar förmodligen mest om att inte vilja stå. Jag tycker nog inte du ska oroa dig.

  • suzoli­na
    Äldre 23 Jan 12:04
    #2

    kryper hon ???

    jag har md fått höra en massa saker av bvc tanten men det struntar jag i ..det komemr när de tkommer. min son börjad eresa upp sig vid 1 1månader utan nfn förvarning innan och gå utan att ramla och slp sig nu vid 13 månader. han tog det sakta och säkert

  • Lottie­tott
    Äldre 23 Jan 12:05
    #3

    Va tråkigt att BVC bemöter dej på det sättet.
    Dom ska ju stötta oss föräldrar, tycker man ju.

  • Pablo
    Äldre 23 Jan 12:06
    #4

    Vår son ville inte stödja på benen. När vi började på babysim så skulle han stå i vattnet. Han skulle ha båda sina fötter i min ena hand och med den andra skulle vi stötta honom något. I mitt stilla sinne funderade jag på hur i hela fridens namn detta skulle gå. Ledaren fick hjälpa oss första gången. Hon riste till i benen och han stod! I och för sig var han då bara 6-7 månader (i jämförelse med din dotter), men det kanske kan vara till hjälp. Sedan dess stod han gärna och bra "på land" också. Nu är han ste som en pinne!

    Lycka till! Det kommer komma förr eller senare.

  • annie8­0
    Äldre 23 Jan 12:10
    #5

    suzolina: nej, hon kryper inte. Min tös verkar vara sen med det mesta: lyfta på huvudet, få tänder (inga än så länge), krypa, stå på benen. Men hon pratar massor, äter bra och mår allmänt bra.

    Fick även kritik fårn bvc varför jag inte gjorde egen barnmat. Känns som om man är usel som mamma som bara får kritik och utskällningar var varannan gång man är där. Nästan så man fasar för att gå dit och på kontroller...

  • Melanc­holic
    Äldre 23 Jan 12:14
    #6

    byt bvc-sköterska. hon har ju attitydproblem. en bra sköterska ska veta att alla barn är olika och det är inget somhelst fel på din dotter och även om det skulle vara det så ska hon då itne skälla på dig utan stötta dig i hur du ska gå till väga. de ska tipsa, ge stöd och råd, inte skälla! urs så irriterad jag blir!

  • Amorel­la
    Äldre 23 Jan 12:16
    #7

    annie80:
    Min tjej är 9 ½ månad. Hon äter mest från flaska eller bröst; ibland frukt och gröt. Hon avskyr vanlig mat, i så fall ska det vara puré (hon har dock 6 tänder). Hon började åla för en månad sedan och har precis börjat krypa ett par steg. Hon kan definitivt inte stå själv och naturligtvis inte heller gå. Hon lärde sig sitta utan stöd när hon var nästan 7 månader. Satt stadigt först när hon var 8 månader. Hon kan säga ma-ma och ba-ba, men fattar inte vad det betyder (vi är jättestolta!) o.s.v. Och hon är helt normal! Vi har inte fått minsta kommentar från BVC på något av detta. Jag har också sett i böcker och tidningar att hennes utveckling följer det normala. Så var inte orolig! Det finns verkligen ingen anledning.

  • Lottie­tott
    Äldre 23 Jan 12:25
    #8

    Du behöver inte vara orolig.
    Mina barn har tidigast börjat krypa vid 10månaders ålder.
    annie80- Hon är nog mer intresserad av att göra sej förstådd.
    Det kan du vara stolt över!

  • Lottie­tott
    Äldre 23 Jan 12:25
    #9

    Du behöver inte vara orolig.
    Mina barn har tidigast börjat krypa vid 10månaders ålder.
    annie80- Hon är nog mer intresserad av att göra sej förstådd.
    Det kan du vara stolt över!

  • kultin­gen
    Äldre 23 Jan 15:17
    #10

    Hedda är över ett år och reser sig inte upp mot nånting,hon kan inte stå eller gå själv,håller man i henne så går hon lite å sen piper hon å viker sina ben å kör iväg på rumpan,,hon har hasat på rumpan sen hon var 8 månader,men är inget intresserad av att gå! Jag försöker åxå öva lite .men det verkar inte hjälpa..
    (å om hon hamnar på mage så kan hon inte ens dra sig upp till sittandes eller så,hon måste ta hjälp av nåt)..
    Hon pratar deäremot en massa ord som jag har börjat att kunna tolka lite lätt, å hon förstår å lyssnar jättebra,.så man får väl vänta med atts e henne gå antar jag,tror hon kommer bli sen som min kille var(16 månader),,själv var jag 10 månader...
    ja alla barn ä ju olika,fast den där bvc tanten kan ju dra nåt gammalt över sig..

Svar på tråden Nån mer med barn som inte vill stå på benen?