• Summerlover

Är den stora stena båten läskig om man är sjösjuk?

Sen undrar jag vad ni tycker man kan hitta på i Danmark?

• Svar på tråden Är den stora stena båten läskig om man är sjösjuk?
  • Majsan70

Det beror ju på hur mycket det blåser och hur lätt man har för att bli sjösjuk.

I Danmark finns ungefär hur mycket som helst att hitta på och att titta på. Jag älskar Danmark och åker dit minst en gång varje år.

• Pimpinellan

Om du är som mig blir du sjösjuk på alla båtar oavsett väder. Jag åker inte båt-punkt! Men vissa klarar ju av det bättre kanske med sjösjukepiller. Du känner dig själv bäst! Glad

• Vit Lilja

alltså det där är ju jättesvårt att svara på, beror på hur mycket det blåser, vad det är för vågor, din dagsform, om du ätit något fett exempelvis. 

En "normal" båtresa till danmark från gbg brukar jag klara mig fint på ett åksjukepiller och inte gå runt för mycket när båten svänger och vänder. När det är riktigt blåsigt är det INTE roligt, trots åksjukepiller.

Ät ordentlig nyttig frukost som du står dig på, och inte massa skit kroppen inte vill ha så brukar det funka 

• Deiia

Jag har också anlag för sjösjuka

MEN jag har åkt många gånger med Stena till Danmark (Göteborg - Fredrikshamn). Vi har haft tur! Det har inte blåst speciellt mycket om man reser på sommaren. Ofta har det varit kavlugnt . Om det blåser är det motvind dit = mera sjögång och medvind hem = mycket lugnare....så om ditresan är jobbig så räkna med en bättre hemresa.

Mina tips är om det blåser:
    - sitt helst ute på däck
    - sitt stilla, gå inte runt  
    - ta en räkmacka och EN elefantöl.....  
    - sitt så nära mitten på färjan för där gungar det minst!

Åk; för Danmark är så mysigt på sommaren! Som sagt med den stora färjan så är risken liten att det blir jobbigt. 

Om det är en vuxenresa så är Skagen mysigt med hamnen och sina pubar. Hela västkusten med underbart med sandstränder, naturligtvis Legoland om man har barn. Sanddynerna i Råbjerg Mile är kul. Annars bara uppskatta atmosfären, köpa ett wienerbröd med chokolade och "hygge sig".       

• VisitDenmark

Bra tips, Deiia :)  Det finns massor att göra i Danmark men det beror på vem du ska åka med. Par, små eller stora barn, hur långt har du lust att åka och åker du bil? Många frågor - och en del svar har jag om du hjälper mig på traven ;)

Jag tycker Deiias förslag är väldigt bra och det är inga stora avstånd. Om du åker med större barn som kan roa sig i en sommarpark rekommenderar jag Fårup Sommerland som ligger nära Blokhus - rakt över Jylland från Frederikshavn. inte så långt att åka om man inte vill bila en del förstås.

Åker ni utan bil är själva Frederikshavn också vädligt trevligt. Ett besök på Palmestranden är häftigt, man tror knappt att man är i Danmark :) Det är en fantastiskt fin vit sandstrand strax utanför staden. Det finns en del shopping och även ett väldigt fint område som heter Bangsbo. Det är allt från museum till park och restaurang.

• Summerlover

Tack till er som har svarat, jag ska våga :) !!

Kommer åka på tisdag, vi ska bo i Agerskro.

Är en barnfamilj , med barnens farmor och farfar.

Kram      

• Deiia
    Summerlover skrev 2012-07-12 18:20:43 följande:
    Tack till er som har svarat, jag ska våga :) !!

Kommer åka på tisdag, vi ska bo i Agerskro.

Är en barnfamilj , med barnens farmor och farfar.

Kram      

Vad kul!
    Låter jättetrevligt.

Trevlig resa

• lövet2

Chansa inte - ta en sjösjuketablett! Stena-båtarna är lika hemska som alla andra båtar ...

Svar på tråden Är den stora stena båten läskig om man är sjösjuk?