• Pelargonen

"Konstig" kod (utrop) på IKEA.

Vi stod länge i kön till restaurangen på IKEA idag. Trötta barn som gnällde och var hungriga, vi kämpade med att roa dem bäst vi kunde. 

Så är det äntligen endast sex personer framför oss i kön, barnen räknade antalet gäster före och insåg att snart är det vi! Tjohoo!!

DÅ händer det. I "radion" (utrop över hela varuhuset) säger en röst: "IKEA:s personal, kod 2000 gäller" eller liknande. Personalen släppte allt de hade för händerna och sa: "Vi får inte servera mer mat".

Jaha. Nähä. Okej då. Vad gör vi nu? Stod och väntade ytterligare en stund och utropet i "radion" upprepades gång på gång. Efter en stund är utropet: "IKEA:s personal, kod 2000 är återtaget". Och då fick vi vår mat.

Vi är dock så nyfikna, vad betyder utropet? Någon som vet? 

• Svar på tråden "Konstig" kod (utrop) på IKEA.
  • mrsStatham
    kendi skrev 2012-07-11 21:22:03 följande:
    sedan är det varje dag det är 2-3 gånger utrop kod 2000 för barn försvinner
    Jasså? Har de ändrat det? Förut var det ju kod 99 som betydde försvunnet barn
    Bara två saker är oändliga
  • emma ax

Jag hörde utropet kod 99 vid kassorna förra veckan på Ikea barkarby, så det finns nog kvar.

• Dr Evans
    mrsStatham skrev 2012-07-11 20:32:39 följande:
    Någon hade ett EP anfall någonstans??

Nej, jag tror inte det. Den anställda jag frågade var ssk på vaccinationskliniken. Hon borde ju ha vetat det i så fall?
  • mrsStatham
    Dr Evans skrev 2012-07-13 10:38:30 följande:
    Nej, jag tror inte det. Den anställda jag frågade var ssk på vaccinationskliniken. Hon borde ju ha vetat det i så fall?
    Det kanske inte var de anställda som menades. Utan typ väktarna i köpcentrumet?

Bara två saker är oändliga
  • tinis

Jag har också varit med om "kod 2000" o då var det misstanke om eld och vi fick gå ut ur lokalen

• mmeline

2000 är misstanke om eld.
    Man stannar inte hela iKEA och slutar serveringen för att ett barn kommit bort någonstans i varuhuset, vilket trams.

• Peae

På Ikea (världens största)  är "kod 1000 gäller" utropet att personalen ska avvakta och göra dig förberedda på eventuell evakulering (då har det gått ett brandlarm/sprinklerlarm/rökluckor  i huset och de utreder fel, brandkåren har redan fått larm och är på väg) När felet är utrett (och brandkåren informerad) kommer nästa utrop som då oftast är "kod 1000 återgår" eller utrymningsmeddelande.  Jag har själv varit med på två utrymningar på ikea och jobbat där. 

• Hillbillie

Jaha.... Kanske inte så konstigt att personalen inte gjorde så mycket då, om de inte ens visste själva ifall de skulle evakuera buggnaden eller leta ungar...

• LunaLunatic
    Hillbillie skrev 2012-07-13 15:06:17 följande:
    Jaha.... Kanske inte så konstigt att personalen inte gjorde så mycket då, om de inte ens visste själva ifall de skulle evakuera buggnaden eller leta ungar...
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden "Konstig" kod (utrop) på IKEA.