• Anonym

Vattna blommor gratis?

Jag har just nu semester och min arbetsplats är stängd under 4 veckor. Jag bor närmast ca 4 km från arbetet, och förväntas därför vara den som åker dit en gång per vecka och vattnar blommor, kollar så allt är okej. Jag har inga ärendeen i närheten av jobbet, som gör att jag kan ta det när jag ändå är där. Jag har sagt att jag gör det om jag får en timmas komp per tillfälle. Nu är det jordens ståhej runt detta, alla förväntar sig att jag gör det gratis. Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Vattna blommor gratis?
  • Anonym

Alla säger att de skulle göra det gratis, för man ska ju ställa upp men ingen tycker att de ska behöva göra det för det bor längre bort. Moment 22. Hur jag än gör nu så blir det fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-12 14:41:56 följande:
    Alla säger att de skulle göra det gratis, för man ska ju ställa upp men ingen tycker att de ska behöva göra det för det bor längre bort. Moment 22. Hur jag än gör nu så blir det fel.
    Varför ska man "ställa upp"??
    Säger som någon ovanför; det är ju skillnad om det är familj, vän eller möjligtvis granne (då brukar man dessutom få någon liten blomma eller flaska vin som tack för hjälpen eller hjälper dem dig nästa gång du åker bort.
  • såärdet

på mitt jobb tog man hem några blommor om man kunde så ingen skulle behöva åka dit och vattna. Resten tror jag faktiskt de ställde ut i rabatten:)

• Lufsan
    Anonym skrev 2012-07-12 14:41:56 följande:
    Säg bara nej. Sen får de diskutera bäst de vill. Du har bättre saker för dig på din semester och vill kunna resa bort och göra saker utan att behöva åka in till jobbet. Det blir kanske fel i deras ögon, men det är absolut inte fel. 
    En dag i sänder.
  • IsDimma
    Frontline skrev 2012-07-12 14:41:14 följande:
    Vattna blommor gratis det gör man till syskon eller föräldrar eller kanske närmaste grannen men man brukar ändå få nån flaska vin eller sprit som tack för hjälpen. Vattna gratis på jobbet det skulle inte finnas i min värld att jag gör det på semestern

Jag skriver bara under på det här inlägget!
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym

Anonym skrev 2012-07-12 14:45:52 följande:Varför ska man "ställa upp"?? Säger som någon ovanför; det är ju skillnad om det är familj, vän eller möjligtvis granne (då brukar man dessutom få någon liten blomma eller flaska vin som tack för hjälpen eller hjälper dem dig nästa gång du åker bort.Det är tyvärr så i mitt yrke att man förväntas ställa upp och jobba gratis mer eller mindre. Vet inte hur många timmar om året som jag är oavlönad, säkert en i veckan och det betyder över en veckas jobb utan lön per år.

• NadiaMi

Föreslå att ni tar en gång var.
    Då blir det ju iallafall jämnt uppdelat, och har de själva sagt att de minsann skulle ställa upp gratis får de väl föregå med gott exempel och se till att göra det också.

Men självklart bör du få ersättning för den tid det tar att vattna blommorna och kolla läget.
    Skulle något behöva fixas så skulle du ju behöva lägga den extra tiden också och det skulle bli mer än bara en 'snabbtur'.
    Att förväntas jobba gratis på semestern - även om det bara är någon timme i veckan det handlar om - är INTE acceptabelt.

• faithfully

Men vad är det för arbetskamrater undrar jag! De ska väl vara glada om du gör det så dom slipper. Att du får komp av det kan de väl unna dig? Gör de inte det så skit i att vattna säger jag. Du behöver ju faktiskt inte bry dig om blommorna. Tycker chefen att någon behövs till att göra det får chefen beordra ut någon - som därmed ochså blir ersatt för att göra det. Annars får väl blommorna dö då.

• Ms H

Har ni inte en chef som kan bestämma vem eller vilka som ska vattna?

Svar på tråden Vattna blommor gratis?