• Anonym

Vattna blommor gratis?

Jag har just nu semester och min arbetsplats är stängd under 4 veckor. Jag bor närmast ca 4 km från arbetet, och förväntas därför vara den som åker dit en gång per vecka och vattnar blommor, kollar så allt är okej. Jag har inga ärendeen i närheten av jobbet, som gör att jag kan ta det när jag ändå är där. Jag har sagt att jag gör det om jag får en timmas komp per tillfälle. Nu är det jordens ståhej runt detta, alla förväntar sig att jag gör det gratis. Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Vattna blommor gratis?
  • Nape
    Anonym (O) skrev 2012-07-12 22:09:03 följande:
    Va fasen, du har ju semester, då ska man inte behöva bry sig om jobbet såvida man inte är egenföretagare. Låter lika sjukt som när min chef vill att vi på lediga dagar ska rasta hennes hund 3 ggr om dagen. Låt blommorna dö du
    Ghaa! Det var det värsta! Att chefen ens hade mage att försöka?

Blev h*n sur när ni nekade?
  • MrNorth

En spontan fråga, vems är blommorna? Har du/ni köpt in dem själv för att göra arbetsplatsen lite extra trevlig eller tillhör de arbetsplatsen?

Om det är era egna så får ni ta ansvar för dem eller låta dem dö, tillhör de företaget är det företagets ägare som får åka dit och vattna dem, han/hon har ansvaret för alla inventarier där krukväxter är inräknade.

Om du blir ditkommenderad för att vattna anser jag att 3 timmars ersättning för utryckning (på övertid) är skälig ersättning. Din chef eller dina arbetskamrter kan ALDRIG kommendera dig att åka till jobbet på din SEMESTER och agera fastighetsskötare. Är du villig att göra detta, ska det förhandlas fram en ersättning som både du och chefen är överens om, punkt slut. Att neka kommer inte att ge dig någon som helst nackdel eller negativ särbehandling. Skulle det mot förmodan märkas av, koppla in facket.

/A - facklig    

• Hannah76

Jag skulle aldrig arbeta på mitt arbete gratis.

Det är ju en helt annan sak att ställa upp för en vän eller granne.

• nevermind

Hur långt bort bor den som bor näst längst bort? Skulle vara intressant vad den personen säger, som kanske bor max en kilometer längre bort än TS.

TS, är du lärare?

• Fiona M

självklart ska du inte vattna blommorna på din semester.
    om ingen vill göra det gratis och man inte kan få ersättning så kan väl de som skriker om de stackars blommorna ta med sig varsin hem över sommaren?

• Person1
    Anonym skrev 2012-07-12 14:39:01 följande:
    Ingen vill ta hand om det, jag förväntas göra det och alla vet att jag ska vara hemma mer eller mindre hela semestern. Det rör sig om ca 15 mindre växter och 7 st stora växter så man skulle få ha en lastbil för att forsla hem dem.

Ni kanske kan ta hem en eller två blommor var?

Självklart ska du inte behöva gå till jobbet på semestern., konstigt att ens tänka tanken 
  • beccagranen

Det är väl enkelt, avböj. Säg att du inte kan ta på dig det ansvaret, eftersom du kan bli låst eller det kan blockera med era semesterplaner. Hade inte heller gjort det gratis för arbetet, chefen borde ge dig någon form av ersättning för besväret och hen själv inte vill ta på sig ansvaret.

• Erkki

På mitt jobb får de som tar ansvar för blommorna en vecka en dags kompledigt. Antar att de går dit en max två gånger på en vecka. Alla blommor är samlade på ett ställe för att det ska gå fortare för den som vattnar. De som vill anmäler intresse och det har under de 12 år jag jobbat alltid löst sig.

• Toppen9

Jag skulle faktiskt begära kvalificerad övertidsersättning + inställelse om mitt jobb försökte tvinga mig åka dit på min semester.

• Anonym

ställ in blommorna i ett badrum/våtrum och fyll några hinkar/baljor med vatten och ställ allt på golvet.
    (krukorna ställs på golvet, ej i hinkarna med vatten)
    vattna blommorna ordentligt, fyll på så faten är blöta tom!

och sen stänger ni dörren väl och blommorna lär överleva 4 veckor!
    så har vi gjort på mina arbetsplatser och alla blommor har överlevt.. 

• Furstinna

Klart du ska ha ersättning . Kräv övertid för var påbörjad timme från det att du sätter dig i bilen tills du kliver av bilen hemma igen.
    Alt skit i det och låt växterna dö eller så kan chefen minsann gå och vattna.

• Anna Paulita

Klart att du ska ha betalt, personligen tycker jag en timme komp är för lite. Skulle kräva mer. Blir det sura miner kan väl någon annan göra det.

Svar på tråden Vattna blommor gratis?