• Anonym (mama)

Jag vägrade betala

Var till frisör med treåringen, skulle toppa håret och klippa luggen.
    Hon klippte jättemycket! Mycket mer än vi kommit överens om och luggen kapade hon långt uppe i pannan fast jag sagt att den skulle av i höjd med ögonbrynen.
    Jag sa åt henne att jag inte fått det jag "beställt" så jag tänker inte betala! Då började hon gapa om att hon tänker anmäla mig och yada yada yada..
    Kan det leda nånstans? Hon gav ju inte det vi bestämt! 

• Svar på tråden Jag vägrade betala
  • doggy

Frisören kan anmäla dig för detta , är man missnöjd har man rätt att klaga o ev få pengar tillbaka sen , men i detta fallet står ord mot ord o skulle frissan anmäla så kan hon bevisa att du inte betalt men du kan inte bevisa att hon inte gjorde som du sa

• Anonym
    doggy skrev 2012-07-13 19:56:06 följande:
    Frisören kan anmäla dig för detta , är man missnöjd har man rätt att klaga o ev få pengar tillbaka sen , men i detta fallet står ord mot ord o skulle frissan anmäla så kan hon bevisa att du inte betalt men du kan inte bevisa att hon inte gjorde som du sa
    Hur kan hon bevisa att man inte betalt? Ord lär stå lika mycket mot ord i det fallet.
    Så du menar alltså att det är bättre för frisörer att riskera att bli stämda?
    Bra då vet jag hur jag ska agera nästa gång. Stäm skiten ur dem!
  • Anonym
    Anonym (Frissan) skrev 2012-07-13 08:41:03 följande:
    Om kunden specifikt sade 3 centimeter och det blev 15, så hade jag absolut sett salongens fel i detta och sett till att kunden fick en gratis omklippning. Gratis omklippning är det rimligaste för alla iblandade, tycker jag. Visst förstår ni orimligheten i att man skulle kunna valsa in på en salong, bli klippt och sedan inte betala alls för att man säger att man inte känner sig nöjd? Om salongen har gjort fel så får salongen fixa det i efterhand utan kostnad för kunden - men en klippning ska kunden betala i alla fall.

I det här fallet tycker jag att salongen gjorde fel, men att TS borde ha krävt en omklippning istället för att bara vägra betala. Så kan man inte göra. Även om man inte är 100% nöjd så har det ändå utförts en tjänst. Rätt sätt är att salongen får rätta till det i efterhand.
    Omklippning var väl inte riktigt vad som behövdes snarare hårförlängning....
  • doggy

Dom har kassasystem o bokningen på en frissa

• Anonym
    doggy skrev 2012-07-13 20:14:46 följande:
    Ja men om man inte betalar så är kassasystemet satt ur spel. Likaså gäller det för frisören att bevisa att jag är jag.
    Som sagt står ord mot ord.
  • doggy

Vet du om hon slog in det i kassan ?

• Anonym
    doggy skrev 2012-07-13 20:14:46 följande:
    Dessutom finns det fall i domstolen där hantverkare gjort något helt annat än vad som beställts och ägaren vägrat betala för en tjänst som inte beställts. Hantverkarna förlorar alltid. Så det är tveksamt att du kommer med rätt information att man som kund måste betala för en felaktig tjänst bara för att någon utfört tjänsten.
  • Anonym
    doggy skrev 2012-07-13 20:18:03 följande:
    Vet du om hon slog in det i kassan ?
    Det har inte med saken att göra, ord står fortfarande mot od. En instämpling i kassan kopplar det inte automatiskt till mig, det säger sig självt.
  • doggy

Nä men dom andra kunderna kan bli tillfrågade om dom betalade o dom kanske betalde med kort osv så kan en polisutredning koppla det till dig !

• Anonym
    doggy skrev 2012-07-13 20:23:57 följande:
    Nä men dom andra kunderna kan bli tillfrågade om dom betalade o dom kanske betalde med kort osv så kan en polisutredning koppla det till dig !
    Polisen bryr sig inte om sådant här utan det är civilrättsligt, dvs frisören skulle själv få betala en avgift för att ta ärendet till rätten och ingen åklagare skulle vara inblandad och kunden kan inte bli straffad, bara ålagd att betala tillbaka.

(Men jag tror att hon skulle slippa betala med tanke på det grova felet)
  • doggy

TS frågade om hon kunde anmäla o ja det kan hon !

• Anonym
    doggy skrev 2012-07-13 20:32:17 följande:
    TS frågade om hon kunde anmäla o ja det kan hon !
    Ja, men det händer ingenting för det anses vara avtalsrättsligt och parterna får lösa det själva.
  • Anonym
    Det är troligt när TS skriver att hon inte betalat eller?
    Jösses.
  • Anonym
    Polisen hinner knappt utreda inbrott och misshandelsbrott. Jag lovar dig att de inte hade givit sig ut på jakt efter människor som såg om hon vägrade betala eller inte...
  • Anonym (klippa vad?)
    Anonym (Frissan) skrev 2012-07-13 08:41:03 följande:
    Om kunden specifikt sade 3 centimeter och det blev 15, så hade jag absolut sett salongens fel i detta och sett till att kunden fick en gratis omklippning. Gratis omklippning är det rimligaste för alla iblandade, tycker jag. Visst förstår ni orimligheten i att man skulle kunna valsa in på en salong, bli klippt och sedan inte betala alls för att man säger att man inte känner sig nöjd? Om salongen har gjort fel så får salongen fixa det i efterhand utan kostnad för kunden - men en klippning ska kunden betala i alla fall.

I det här fallet tycker jag att salongen gjorde fel, men att TS borde ha krävt en omklippning istället för att bara vägra betala. Så kan man inte göra. Även om man inte är 100% nöjd så har det ändå utförts en tjänst. Rätt sätt är att salongen får rätta till det i efterhand.

Gratis omklippning? Det finns väl knappt något hår kvar att klippa på barnet... Klart TS inte ska betala! Beställer jag en princesstårta hos bagaren och han levererar en Schwarzwald så betalar inte jag. Att han har bakat tårtan är oväsentligt (= hans problem).

• Anonym
    Anonym (klippa vad?) skrev 2012-07-13 20:52:50 följande:

Gratis omklippning? Det finns väl knappt något hår kvar att klippa på barnet... Klart TS inte ska betala! Beställer jag en princesstårta hos bagaren och han levererar en Schwarzwald så betalar inte jag. Att han har bakat tårtan är oväsentligt (= hans problem).

+1

Går jag till en läkare som skriver ut p-piller när jag behöver penicillin så går jag inte tillbaka till läkaren oavsett om jag får besöket gratis. Klipper frisören efter eget huvud och inte enligt mina önskemål går jag inte tillbaka så den gratisklippningen är inget värt för andra än frisören som inser att den aldrig kommer att utnyttjas.

Istället borde frisören fråga sig hur den kan ge plåster på såren genom tex produkter och liknande.  Att få en oönskad tjänst gratis räcker inte på långa vägar som kompensation då det påverkar så mycket.
  • Ebba Caroline

Du doggy, vad är det frisören ska anmäla? Frisören gjorde inte sitt jobb, snarare hon som kan bli anmäld.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • melani
    Anonym skrev 2012-07-13 07:29:55 följande:
    Först undrar jag varför du alls behöver en frisör för att toppa och klippa luggen på en treåring? Seriöst? Det gör jag själv hemma på barnen på några minuter och då blir det precis som jag vill ha det.

Sedan vill jag också påpeka att håret mycket väl kan ha varit behov av att klippas ett par centimeter kortare än vad du önskade. Det är en balansgång det där för frisörer. Klipper de för lite så blir man inte av med de fula topparna och då blir resultatet dåligt och folk kommer inte tillbaka. Oftast brukar de fråga och samråda med föräldern under klippningens gång.

Visst kan luggen bli lite för kort, men det växer ju snabbt ut igen.

För det mesta kommer folk till frisören med småbarn för att de faktiskt vill ha lite hår klippt. Har en kompis som är frisör och hon suckar ständigt över hur dessa människor tänker som kommer dit och vill ha barnens hår klippt typ 3 millimeter och sedan gnäller för att man behövde ta nästan en centimeter för att få det rakt.
    Sedan finns det något som heter att lyssna på kunden.
    När man är frisör är det ett av det viktigaste man lär sig att kundens önskemål och behov står i centrum.
    Du kan liksom inte klippa en page på en kvinna (eller man) om denna ej önskar det... Hur mycket personen ifråga skulle passa i det!
Svar på tråden Jag vägrade betala