• Amber

Hjälp med vad man ska äta

Jag har jojo-bantat i alla år. Har väl ingen JÄTTEövervikt men har lite för mycket runt höfter , mage och lår. Har aldrig riktigt kunnat komma på vad jag gör för fel heller, ibland går jag ner ett par kilo men lika fort upp igen...

Nu undrar jag om nån som vet vad dom talar om och har testat själv kan hjälpa mig att skriva ner vad man kan/ska äta under en dag, alltså bokstavligen, mängder och antal osv.

Frukost, lunch och middag, ev. mellanmål. Hur mycket av varje och så, överallt står oftast "lite" av det och det men jag tycker det är svårt att veta.

Tar långa promenader med hundarna och cyklar och simmar mycket, så i kombination med detta hoppas jag kunna gå ner i alla fall några kilo.

Tack så mycket på förhand om nån kan hjälpa till.

• Svar på tråden Hjälp med vad man ska äta
  • kiriaki

Skippa pasta/brod/ris/potatis/couscous och socker.. Inge godis, chips, fardigmat, halvfardigt etc.. Allt ska goras fran scratch. Havregrynsgrot med lingonsylt (nyttigast mojliga) till frukost. EN skal. At sallad och blandade gronsaker (klam in sa manga farger du bara kan!) och en bit kyckling utan skinn eller kottbit utan fettkanter. Groddar och spenat ar nyttiga och bra, vitlok ocksa. En avocado per dag hjalper dig ata nyttigt fett som hjalper att forbranna det daliga. Drick INGET FORUTOM VATTEN, minst 1.5 liter per dag. De flesta kalorier du far i dig kommer fran drycker. Fetaost till salladen ar helt okej bara du inte har mer ost an ovrig mat. At ALLTING pa en liten tallrik, din kropp bryr sig mer om att ata en full tallrik an om hur stor tallriken ar. Ta aldrig en andraportion.. Promenera en timme per dag.. Jag gick ner fran BMI 31 till 19.2 pa det har sattet.. Tog inte speciellt lange alls heller. Lycka till!

• kiriaki

Skaffa speciella mattider ocksa, da blir det inge smaatande.. Sen nar du ar sugen pa godis ar det ju ett medveten val du gor - vill du vara tjock och ata godis eller inte ata godis och bli smal, snygg och halsosam? Solig

• kiriaki

Nar det galler sallad och gronsaker kan du ata hur mycket du vill ocksa i borjan for det ar inte sa manga kalorier, samma med kyckling och kott.. sen kan du forsoka trappa ner sa du ater mindre och mindre portioner.. krympa magsacken langsamt sa att saga!

• Gladskit

Du har fått jättemånga bra tips!
    Och ytterligare ett om du har svårt med mängder, och att veta vad du egentligen äter och hur mycket energi det ger, är att registrera din mat på någon av de sajter som finns. Hälsovakten har jag använt förr, då fanns det en gratisversion man kunde testa någon månad. Matdagboken är en annan.

Det är lite jobb med det, men oftast räcker det med en vecka eller två för att se hur energifördelningen ser ut. Vad man ska minska ner på och vad man kan behöva lägga till.

Svar på tråden Hjälp med vad man ska äta