• le och va gla

Provanställning efter sommaren, gravid!

Jösses! Jag och sambon har verkligen inte planerat bra.. Vi fick i förrgår veta att vi väntar vårt tredje barn, planerat. Dock trodde vi inte att det skulle gå på första försöket och utan tankar på att det kan förstöra mina chanser till arbete...

Jag jobbar som personlig assistent, började hos min brukare första maj, med ett löfte till provanställning efter sommaren (inte fått ngt datum) och sedan en tillsvidaranställning, jag jobbar alltså som timvikarie just nu, fast är inräknad som en av dem ordinarie assistenterna med 70 % schemalagda tider.

Till saken då... Hur ska jag göra? Ska ha medarbetarsamtal med chefen (privatägt företag) om en vecka. Ska jag då vara ärlig och berätta? Kommer då att vara i vecka 5... Har jobbat hos dem sedan januari som timvikarie, och vi har haft en ganska bra relation, förutom de senaste veckorna då det har strular m timrapporter osv.

Känner mig livrädd att jag ska missa den här jobbchansen, men vill ju inte göra abort för ett jobbs skull heller!

• Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!
  • Hannah76

Svårt val.. Du har ingen skyldighet att berätta.
    De kan ju lätt strunta i att ge dig provanställning, du har inget bevis på att du är lovad det?
    Får du provanställning så kan de iof lätt bara låta den upphöra.

• le och va gla

Jag funderar på att berätta så tidigt just för att ärlighet är ganska viktigt tror jag.. Och blir fallet så att jag kommer må illa osv, är det ju bra om chefen vet?

En annan del i det hela är nog att det vore skönt att ha det avklarat och slippa grubbla på hur det blir!

• karamellflickan

Jag har varit i liknande situation, dvs provanställd när jag blev gravid. Jag berättade, just för att jag ville som du köra ärligt. Och tur var det för mycket snart kom illamåendet som följde mig genom hela graviditeten... Min arbetsgivare var tacksam och glad för min ärlighet och jag blev sedan fastanställd.

Det som skiljer mellan dig och mig är att du har kommit till slutet av din provanställning, jag hade tre månader kvar när jag blev gravid.

Jag vet inte riktigt hur tungt ditt arbete är, och jag vet inte hur din arbetsgivare är, men vill du vara ärlig skulle jag ta upp graviditeten i slutet av samtalet när du fått veta om de varit nöjda ned dig eller inte och om de vill erbjuda dig fast anställning. De får inte ta tillbaka ditt erbjudande nämligen.

Eller så väntar du ett par veckor med att berätta, du är ju ändå så tidig i graviditeten och det finns ju dom som upptäcker det först senare, även om det är ovanligt

• le och va gla
    karamellflickan skrev 2012-07-14 09:49:20 följande:
    Jag har varit i liknande situation, dvs provanställd när jag blev gravid. Jag berättade, just för att jag ville som du köra ärligt. Och tur var det för mycket snart kom illamåendet som följde mig genom hela graviditeten... Min arbetsgivare var tacksam och glad för min ärlighet och jag blev sedan fastanställd.
    Det som skiljer mellan dig och mig är att du har kommit till slutet av din provanställning, jag hade tre månader kvar när jag blev gravid.

Jag vet inte riktigt hur tungt ditt arbete är, och jag vet inte hur din arbetsgivare är, men vill du vara ärlig skulle jag ta upp graviditeten i slutet av samtalet när du fått veta om de varit nöjda ned dig eller inte och om de vill erbjuda dig fast anställning. De får inte ta tillbaka ditt erbjudande nämligen.

Eller så väntar du ett par veckor med att berätta, du är ju ändå så tidig i graviditeten och det finns ju dom som upptäcker det först senare, även om det är ovanligt
    Tack för ditt svar! Det var kul att läsa
    Dock har inte heller jag påbörjat min provanställning utan är just nu en vanlig timvikarie (fast en ordinarie hos min brukare, lite konstigt kanske...) och har bara fått veta att jag efter sommaren ska övergå på en provanställning :-/ tänkte försöka få ett svar på NÄR då jag har medarbetarsamtalet...

Så himla dåligt planerat av oss, och tråkigt att inte kunna glädjas helt och fullt ut av graviditeten :(
  • Lena

Jag hade berättat när jag blev illamående isåfall.

• Seven Costanza
    le och va gla skrev 2012-07-14 10:10:40 följande:
    Tack för ditt svar! Det var kul att läsa
    Dock har inte heller jag påbörjat min provanställning utan är just nu en vanlig timvikarie (fast en ordinarie hos min brukare, lite konstigt kanske...) och har bara fått veta att jag efter sommaren ska övergå på en provanställning :-/ tänkte försöka få ett svar på NÄR då jag har medarbetarsamtalet...

Så himla dåligt planerat av oss, och tråkigt att inte kunna glädjas helt och fullt ut av graviditeten :(
    Jag hade inte berättat nu - tänk om något händer med barnet och så har du missat den här jobbchansen. Fråga om provanställningen och be om datum för den på medarbetarsamtalet men inte mer. Om du visste att du skulle få en provanställning skulle du ju ha väntat minst ett halvår med att bli gravid och det tyckte ni ju uppenbarligen  var för länge, så du får väl bara hålla tummarna för att du inte mår illa och att du får besked från arbetsgivaren .

Jag hade inte berättat förrän tidigast v 13, eller efter RUL.

Mådde du illa de andra graviditeterna?
  • MrsMcC

Varför ger de dig en provanställning? Låter himla fånigt med tanke på den ytterst korta uppsägningstid som är inskrivet i avtalet för personliga assistenter ändå!

Tycker inte alls att du behöver säga något så tidigt till arbetsgivaren. Skulle frågan komma upp senare så säger du bara att du var i ett så tidigt stadium att ni fortfarande inte var säkra på om det skulle gå vägen eller inte. Om du har jobbat under längre tid som timvikarie så vet arbetsgivaren ändå vad du går för, de har redan "prövat på" dig! 

• Kramizzar

Måste säga att jag inte riktigt förstår hur du kan jobba som vikarie nu och sedan få en provanställning. Prov på vad då? Du borde ju redan ha bevisat att du kan jobba. Hoppas du är med i faket, i så fall tycker jag att du ska ringa dem och höra efter.

När det sedan gäller din grav (grattis för resten) så avvakta ett tag med att berätta, bättre att få klat allt först.

Lycka till.    

• Seven Costanza
    MrsMcC skrev 2012-07-14 15:09:22 följande:
    Varför ger de dig en provanställning? Låter himla fånigt med tanke på den ytterst korta uppsägningstid som är inskrivet i avtalet för personliga assistenter ändå!

Tycker inte alls att du behöver säga något så tidigt till arbetsgivaren. Skulle frågan komma upp senare så säger du bara att du var i ett så tidigt stadium att ni fortfarande inte var säkra på om det skulle gå vägen eller inte. Om du har jobbat under längre tid som timvikarie så vet arbetsgivaren ändå vad du går för, de har redan "prövat på" dig! 
    Fattar inte heller varför hon ska ha provanställning när hon varit där  sedan januari. Hon kan ju försöka få facket att förhandla bort den om hon är medlem, det lär väl bli sura miner från arbetsgivaren när det kommer fram att hon gjorde det för att hon är gravid men so what egentligen .  Hur är det för PA egentligen, kan inte de bli uppsagda även från tillsvidare för att "personkemin" inte stämmer med brukaren? Bara vad jag hört, och stämmer det så hjölper det ju iofs inte ett dugg om hon är tillsvidareanställd.
Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!