• le och va gla

Provanställning efter sommaren, gravid!

Jösses! Jag och sambon har verkligen inte planerat bra.. Vi fick i förrgår veta att vi väntar vårt tredje barn, planerat. Dock trodde vi inte att det skulle gå på första försöket och utan tankar på att det kan förstöra mina chanser till arbete...

Jag jobbar som personlig assistent, började hos min brukare första maj, med ett löfte till provanställning efter sommaren (inte fått ngt datum) och sedan en tillsvidaranställning, jag jobbar alltså som timvikarie just nu, fast är inräknad som en av dem ordinarie assistenterna med 70 % schemalagda tider.

Till saken då... Hur ska jag göra? Ska ha medarbetarsamtal med chefen (privatägt företag) om en vecka. Ska jag då vara ärlig och berätta? Kommer då att vara i vecka 5... Har jobbat hos dem sedan januari som timvikarie, och vi har haft en ganska bra relation, förutom de senaste veckorna då det har strular m timrapporter osv.

Känner mig livrädd att jag ska missa den här jobbchansen, men vill ju inte göra abort för ett jobbs skull heller!

• Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!
  • MrsMcC
    Seven Costanza skrev 2012-07-14 15:22:22 följande:
    Fattar inte heller varför hon ska ha provanställning när hon varit där  sedan januari. Hon kan ju försöka få facket att förhandla bort den om hon är medlem, det lär väl bli sura miner från arbetsgivaren när det kommer fram att hon gjorde det för att hon är gravid men so what egentligen .  Hur är det för PA egentligen, kan inte de bli uppsagda även från tillsvidare för att "personkemin" inte stämmer med brukaren? Bara vad jag hört, och stämmer det så hjölper det ju iofs inte ett dugg om hon är tillsvidareanställd.
    Facket har inte så stort inflytande när det gäller erbjudande om tjänst. Det vi kan göra är att kräva att någon skall beredas fast anställning, om de varit anställda på allmän visstidsanställning (tim eller vik) under tillräckligt lång tid, enligt LAS. Vi kan naturligtvis kontakta arbetsgivaren (om dessa skrivit under kollektivavtal) och påpeka att provanställning knappast är påkallat i det här fallet.

Det senaste avtalet som är skrivet  innebär att personliga assistenter har en tvåveckors uppsägningstid. Vi förhandlade fram det i våras, men i gengäld så tappade vi "persongarantin" i löneutvecklingen.
  • Seven Costanza
    MrsMcC skrev 2012-07-14 15:33:33 följande:
    Facket har inte så stort inflytande när det gäller erbjudande om tjänst. Det vi kan göra är att kräva att någon skall beredas fast anställning, om de varit anställda på allmän visstidsanställning (tim eller vik) under tillräckligt lång tid, enligt LAS. Vi kan naturligtvis kontakta arbetsgivaren (om dessa skrivit under kollektivavtal) och påpeka att provanställning knappast är påkallat i det här fallet.

Det senaste avtalet som är skrivet  innebär att personliga assistenter har en tvåveckors uppsägningstid. Vi förhandlade fram det i våras, men i gengäld så tappade vi "persongarantin" i löneutvecklingen.
    Ok. Men räcker det med att hävda att personkemin inte stämmer för att säga upp någon? Om det stämmer menar jag att då hade det ju inte spelat någon roll om TS planerat bättre och blivit gravid med tillsvidareanställning eftersom hon hade kunnat bli uppsagd med ovanstående svepskäl likaväl. Så då behöver hon ju inte ha så stor ångest eftersom bättre planering inte hade garanterat mer trygghet egentligen.
  • MrsMcC
    Seven Costanza skrev 2012-07-14 15:39:41 följande:
    Ok. Men räcker det med att hävda att personkemin inte stämmer för att säga upp någon? Om det stämmer menar jag att då hade det ju inte spelat någon roll om TS planerat bättre och blivit gravid med tillsvidareanställning eftersom hon hade kunnat bli uppsagd med ovanstående svepskäl likaväl. Så då behöver hon ju inte ha så stor ångest eftersom bättre planering inte hade garanterat mer trygghet egentligen.
    Ja, tyvärr räcker det att framföra det som skäl för en uppsägning. Det är just av den anledningen man har större anställningstrygghet som personlig assistent om man är anställd för ett större bolag, exempelvis inom LSS-verksamheten inom en kommun, än om man arbetar för en enskild arbetsgivare. Är man anställd i en större verksamhet kan de ofta placera om arbetstagaren
  • Seven Costanza
    MrsMcC skrev 2012-07-14 16:39:50 följande:
    Ja, tyvärr räcker det att framföra det som skäl för en uppsägning. Det är just av den anledningen man har större anställningstrygghet som personlig assistent om man är anställd för ett större bolag, exempelvis inom LSS-verksamheten inom en kommun, än om man arbetar för en enskild arbetsgivare. Är man anställd i en större verksamhet kan de ofta placera om arbetstagaren
    Aha, ja då förstår jag. Det står inget om vilken typ av arbetsgivare hon har i och för sig men om det är enskild hade det kanske inte spelat så stor roll när hon bliviit gravid utan kanske blivit samma resultat. Men de kanske gärna vill ha henne kvar ändå, vi ska inte måla fan på väggen ännu förstås .
  • le och va gla

Hej alla,

tack för era inlägg!
    Jag tycker också, när jag tänker efter att det är konstigt att jag ska få en provanställning när jag redan har jobbat som timvikarie i 6 månader.. Känner mig lite lurad faktiskt :-/ känns som att hon kanske snålar lite med att dela ut tjänster, jag menar jag är ju ändå en av de ordinarie assisterna hos min brukare, ingen som blir inringd....

Får ta ett snack med henne på medarbetarsamtalet, och vad det gäller att berätta om graviditeten så vill jag inte det egentligen, det är väl mer för att jag skulle kunna släppa allt grubbel då, det är liksom det enda jag kan tänka på... Om jag kommer att få ha kvar jobbet eller ej

Någon frågade om jag mått illa under mina andra graviditeter, och på det är svaret ja. Med min son mådde jag illa under hela graviditeten och var inlagd flera ggr, med dottern mådde jag illa, fast mycket lindrigare, mellan vecka 10-18.

• Lufsan
    le och va gla skrev 2012-07-15 09:31:24 följande:
    Hej alla,

tack för era inlägg!
    Jag tycker också, när jag tänker efter att det är konstigt att jag ska få en provanställning när jag redan har jobbat som timvikarie i 6 månader.. Känner mig lite lurad faktiskt :-/ känns som att hon kanske snålar lite med att dela ut tjänster, jag menar jag är ju ändå en av de ordinarie assisterna hos min brukare, ingen som blir inringd....

Får ta ett snack med henne på medarbetarsamtalet, och vad det gäller att berätta om graviditeten så vill jag inte det egentligen, det är väl mer för att jag skulle kunna släppa allt grubbel då, det är liksom det enda jag kan tänka på... Om jag kommer att få ha kvar jobbet eller ej

Någon frågade om jag mått illa under mina andra graviditeter, och på det är svaret ja. Med min son mådde jag illa under hela graviditeten och var inlagd flera ggr, med dottern mådde jag illa, fast mycket lindrigare, mellan vecka 10-18.
    Tyvärr så kan du nog inte räkna med att ha ditt jobb kvar om du berättar. Eftersom de inte är redo att ge dig fast på en gång. Jag hade bara sagt till chefen att jag tyckte att det kändes konstigt att få en provanställning och sagt att jag ville fortsätta som timvikarie tills jag fick fast anställning. 
    En dag i sänder.
  • le och va gla

Men vad ska jag göra om chefen ex säger att jag kommer få en provanställning i slutet av augusti? Tacka nej till den och fortsätta vara vikarie? När är det läge att berätta om graviditeten då? Här är det RUL i vecka 18-20, och att vänta så länge känns oärligt för min del, och också svårt att dölja då.... Verkligen en jobbig sits!

• Kramis78

Hej!

Känner verkligen igen mig i ditt inlägg! Vi hade oxå planerat vårt 3e men tänkte väl heller inte att det skulle gå så fort. Jag sökte ett jobb med 6 mån provanställning. Skrev på papper och skickade in och nästa dag visade gravtestet positivt! Det skulle dröja 5 v innan jag skulle börja men åh vilka grubblerier! Fanns inte på kartan att göra abort men mycket oro kring hur chefen skulle ta det samt att jag kanske inte skulle få tillsvidare efter 6 mån. 

När jag började var jag i v 10 och väntade en vecka innan jag berättade för chefen... Hon tog det bättre än jag någonsin hade kunnat hoppas! Vi skulle skaffa en ersättare för mig tiden jag är FL och jag blev tom fast anställd efter 4 månader!

Så mitt tips... Du behöver kanske inte berätta när du är i v 5, det kan ju vara så att du har oregelbunden mens el nåt och att det dröjer innan du märker att du är gravid... Men ärlighet varar längst! Det finns bra arbetsgivare som inte ser graviditet som hinder! Min chef sa att de har räknat med att jag ska arbeta för de i flera år och vad gör det då om jag nu tar 1 års uppehåll

Lycka till och gläds över att du är gravid! Kärlek är det viktigaste i livet!       

• Seven Costanza
    le och va gla skrev 2012-07-15 11:23:07 följande:
    Men vad ska jag göra om chefen ex säger att jag kommer få en provanställning i slutet av augusti? Tacka nej till den och fortsätta vara vikarie? När är det läge att berätta om graviditeten då? Här är det RUL i vecka 18-20, och att vänta så länge känns oärligt för min del, och också svårt att dölja då.... Verkligen en jobbig sits!
    Vet inte men som sagt om du har samma dåliga avtal som de flesta PA hade du ju bara haft två veckors uppsägning även på en fast anställning som du då hade kunnat bli uppsagd ifrån med svepskälet bristande personkemi när det egentligen handlar om graviditeten, så det gör ju nog varken till eller från för din trygghet om du berättar nu eller sedan eftersom en fast anställning som PA ändå är så otroligt otrygg. Gå med på provanställningen och låtsas som ingenting tills du börjar bli illamående om du nu blir det och berätta då. Det gör ju ingen skillnad oavsett menar jag för då kan ju ändå kicka dig när de vill verkar det ju som. Men eftersom de trivs med dig verkar det ju inte som att det blir några problem att jobba kvar under graviditeten, sedan om det är som timanställd eller inte spelar kanske inte så stor roll, det enda som är synd är ju att ni verkar ha så dålig trygghet när det gäller att få komma tillbaka till tjänsten efteråt, men det är ju ett problem för hela yrkeskåren i så fall.

Har brukaren det som egen verksamhet eller jobbar du via ett assistansbolag eller via kommunen? Om det är egen verksamhet verkar det sämre trygghetsmässigt.
  • Lufsan
    le och va gla skrev 2012-07-15 11:23:07 följande:
    Det är bättre att vara vikarie, du har ett bättre anställningsskydd. Som provanställd kan du få sparken när som och behöva gå på en gång. Du behöver inte vänta så länge. Det enda du behöver göra är att säga att du vill ha ett vik istället för provsanställning. Säg att det är p.g.a. säkerheten. Så sa jag i alla fall. Sen kan du berätta i vecka 12 eller så. Men det kan bli tufft om du får sparken när de får veta att du är gravid.

Det är en jobbig sitts men det är jättejobbigt att försöka hitta ett nytt jobb när du är gravid så att de syns.  
    En dag i sänder.
Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!