• Humsebumsen

    Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13

    Hade varit kul att höra eran resa till plusset och hur ni mår, vad ni funderar över=)

    Själv har jag och min sambo försökt i ca 1 år innan vi sökte hjälp. Visade sig vid undersökning att min sambos spermier inte var så många så vi fick hjälp med IVF på Sahlgrenska. Vi  gjorde första försöket i februari som fick avbrytas innan äggplock för att min kropp inte hade svarat på sprutorna, för låg dos gissade de. Men det var ju standard vilken dos de började med så de kunde ju inte veta.
    I april började nästa försök som blev äggplock och insättning av två ägg. Plussade 26e maj, BF 31 jan -13. VUL på sahlgrenska 21 juni visade ett litte hjärta som slog. Hade varit häftigt att få tvillingar men jag är glad att det funkade över huvudtaget=)

    Har mått rätt illa till och ifrån, måste äta hela tiden och brösten ömmar rejält vissa dagar.
    Är nu i vecka 11+1 och min oro är fortfarande att jag skall få missfall även om jag gått såhär långt. Känns rätt overkligt att vara gravid när man kämpat så länge och är där nu...men det är UNDERBART=)

    Vi har inte berättat för alla ännu men det blir väl efter nästa helg man kan säga det högt, blir lite nervös när jag tänker på det=)

  • Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13
  • Dunlaoghaire

    Hej Humsebumsen!

    Såg nu att det  var länge sedan du startade denna tråden. Hoppas att allt har gått bra för dig! Är gravid i v 30 efter vårt första IVF försök på Sahlgrenska i mars. Hade försökt i 2 och ett halvt år (med ett MA i bagaget) när vi äntligen blev gravida. Helt underbart att det bara är 10 veckor kvar tills den lille tittar ut!
    Hör av dig om du fortfarande bevakar denna tråd!

  • Humsebumsen

    Hejsan
    Hade glömt av denna tråd men den låg kvar på mig så då får man ju en blänkare när ngn skriver.
    Jodå jag mår prima! Är nu i vecka 22 och jag tycker tiden segar sig fram! Allt e bra med den lille och den sparkar mkt
    Underbart att man kan få hjälp nu med att skaffa barn genom IVF. Hur tyckte du/ ni det var på Sahlgrenska? Jag tyckte det var toppen fast gillade inte väntetiden innan såklart

  • Dunlaoghaire

    Vad skönt att allt går bra! Tyckte också att tiden mellan v 19 (RUL) och v25-26 (magen börjar växa ordentligt) var superseg!! Kanske inte så seg som fram till v 12 då jag var ett nervöst vrak hela tiden, men det kändes ju på ett annat sätt. Nu börjar veckorna rulla på och det känns (nästan) som det går lite för snabbt =). Börjar bli tung och sover sämre så det är väll ifs bra att det går snabbt nu.

    Vi är väldigt nöjda med vår IVF behandling, kanske lite partiska eftersom det gått som det gått men om man ska klaga på något så var det väll de BM/sköterskorna? vi träffade under hormonbehandlingen, var olika varje gång och några var inte så pedagogiska. Själva uttagen och insättningen kändes jättebra och trygga. Hade en äldre herre som utförde ingreppen och han var jätte bra (kommer ej ihåg namnet).

     Klart att väntetiden inte var jätterolig, ringde första gången till dem i augusti 2011 och hade äggplock 19e mars 2012, skulle fått en månad tidigare om inte det hade blivit en massa nedskärningar på Sahlgrenska runt årsskiftet.

    Hur kom det sig att ni fick sätt ain två ägg? Fick för mig att det var ganska ovanligt. Jätteglad för er skull att ni fick den chansen iaf! Hur mådde du vid hormonbehandligen eftersom de fick höja dosen för dig? Gjorde du långa eller korta metoden? Jag gjorde långa, segt om något att spreja!

  • Humsebumsen

    Då är det inte bara jag som är otålig dåFlört Men man skall ju njuta nu säger alla, för det är den perioden man mår bäst i. Illamåendet har lagt sig och man är inte så tjock ännuGlad

    Ja, man är ju lite partisk eftersom det gått så bra. Men jag kan hålla med dig om att vissa sköterskor inte var så pedagogiska. Jag fick ju sprutlektion två ggr eftersom jag bytte spruta inför andra försöket. Och jag är glad att jag inte hade hon som jag hade på lektion två först, hon var inte mkt pedagogisk. Det är ju rätt läskigt att sätta en nål i sig själv. Även ifall det är så mkt fett i magen så man ine könde det så mkt så är det ju själva grejen att göra det bara.
    Uttaget och insättningen var helt ok, förutom att man var sååå himla nervös. JAg hade en kvinnlig som tog ut äggen och en manlig äldre (mkt trevlig) som satte in. 

    För oss så var ju utredningen inte på sahlgrenska. Dock var det ju sahlgrenska som kollade sperma proverna, men så kanske det var för er oxå? Våran utredning började på kvinnokliniken i feb. 2011. Sen var det ju massa prover och test som skulle kollas och sen skulle remiss skickas in till sahlgrenska. Vårat första möte på sahlgrenska var i nov-11. Fick börja ganska omgående med den första omgången som skulle varit utplock i början av feb. Men som fick avbrytas. Det var ingen rolig upplevelse. Men sen fick vi faktiskt väldigt snabbt komma tillbaka (trodde ju att det skulle bli efter sommren efter det man hört om köerna dit och så) och insättning skedde i mitten av majGlad

    De sa aldrig direkt varför de tyckte vi skulle sätta in två ägg. Men kan gissa att det berodde på min dåliga respons på sprutorna och åldern. De frågar ju inte alla och jag var osäker på om vi verkligen skulle sätta in två, men sambon var på direkt. Klart vi skall, det är ju lika bra. Sen har man ju större chans att det funkar då men "risken" är ju att man får två då. Snacka om att sambon var nervös när vi skulle på VUL på sahlgrenska förtsa gångenCool Men det var bara ett kvar. Haha. 

    Jag mådde bra under både spray och sprutor, vilket jag tyckte var mkt konstigt. Jag brukar alltid få allt när det gäller biverkningar. Men det var skönt att jag slapp det här. Dock har jag fått igen det genom graviditetetn, säg ngn biverkning jag ej har haftTungan ute Gjorde den långa metoden båda gångerna. Rätt segt, men det funkade ju så jag är glad för det.

    Har ni funderat på om ni vill ha fler sen? Ni kanske inte tänkt så långt? 

  • Dunlaoghaire

    Vi gjorde vår utredning på IVFkliniken (tror jag att den hette), har för mig att de delade lokaler med kvinnokliniken och att de nu gått ihop till en klinik. Det låg iallfall bakom Svingeln. Gjorde utredningen i december 2010, visade att allt var normalt så därför kontaktade vi inte Sahlgrenska med en gång, tänkte försöka lite till själva först. Men det bidde ju ingenting så då bad vi dem skicka remiss till Sahlgrenska. De kollade spermierna på IVFkliniken för oss.

    Skönt att du mådde bra under hormonbehandlingen, jobbigt att må dåligt och inte ens veta om det kommer att bli något. Jag mådde också bra, lite huvudvärk av sprejen om jag inte missminner mig. Sedan så gjorde det ifs skitont efter äggutplock/insättning då resten av äggblåsorna mognade och svällde till.

    Oj, har du haft en jobbig graviditet? Har det börjat lägga sig nu då? Jag mådde illa mellan v 7 och ca 14 sedan har jag mått jättebra fram tills nu då jag börjar få foglossning och allmänt ont i ryggen. Har simmat regelbundet fram till förra veckan, sedan gjorde det ont också. Ska börja på gravid -vattengympa på Kristinedal nästa tisdag så där hoppas jag att jag kan träna upp ryggen på ett skonsamt sätt.

    Jodå, har redan funderat på hur vi ska få syskon. Hoppas egentligen att jag kan bli gravid spontant (snabbt) efteråt eftersom jag har blivit gravid förut (MA maj 2010). Funderar på om det var något pysykologiskt i att vi inte blev gravida naturligt eftersom utredningen såg bra ut. Men sedan så ser de ju inte allt i utredningen heller.. Vi har två små i frysen på Sahlgrenska så det är möjligt att vi kör direkt på det. Hur tror du att ni kommer att göra?

    Har ni börjat fixa något hemma för nytillskottet? Vi har nog köpt allting redan, bara lite mer kläder som behövs (Ullared snart!!) =). Fast vi håller på att renovera vårt nya sovrum och jag börjar bli lite stressad för att det inte är klart, känner hur gravidhormonerna vill att allt ska vara på sin plats och redo! ;)

  • Humsebumsen

    Ja, just det. Det var där vi var med. Vi gjorde de sista besöken i stan, då våran barnmorska hade flyttat dit.

    Jo, jag har väl haft/ har de mesta av alla graviditetssymtom, så här är det ingen tvekan om att man är gravid iafFlört Men nu mår jag bra och man kan ju undra hur man kunde må så illa som man gjorde innan. Trodde verkligen inte att det var så jobbigt illamående som det var, så man har ju skämts lite för att ha gnällt över kompisar som varit gravida och illamående, haha.

     Jag skall oxå gå på vattengympa för gravida. Börjar i slutet av november. Nu rör jag inte mkt på mig alls, så det är nog bra att komma igång med det innan förlossningen, så man är lite förberedd.

    Vi har inte pratat så mkt om framtiden, men man har ju funderat lite på vad man vill. Jag vill nog gärna ha fler barn, men då kommer penga-frågan in. DEt kostar ju isf, och det vet jag inte om vi har råd med. Har en annan kompis som oxå fick barn via IVF och de hade ett ägg i frysen som de satte in, kostade 11 000 spänn! Men det blev inget av det. Penga i sjön kan man säga, men samtidigt så vet man ju inte heller. Det är ju stor chans på frysta nu för tiden oxå. Vi har ju inget i frysen så det blir till att göra allt igen isf.

    Nej, vi har inte inhandlat ngt än. Men i helgen skall vi beställa barnvagn, blir en brio go. Har en kompis som haft den och hon var jättenöjd, och jag tyckte den var grymt bra när jag provkörde.
    Ja, Ullared here we comeGlad vi tänkte ta en tur dit me snart. Bra att köpa lite baskläder, billigt.
    SEn kommer julen så då kan man önska sig lite extraFlört

    När är du beräknad förresten? Vi är beräknade den 31 jan.

     

  • Dunlaoghaire

    Jo det är klart, det blir ju dyrt. Så jäkla jobbigt att man ska behöva planera hur stor familj man vill ha efter plånboken... så kan det väll vara i vanliga fall också ifs, är ju inte billigt att ha barn, men det är ju inte lätt att få ihop sådana stora engångssummor gång efter gång. Känner mig lite orolig eftersom jag är arbetslös, blev uppsagd pga arbetsbrist och fick gå i v 16. Lätt att få nytt jobb då.. Hoppas på att det går bättre att få jobb efter mammaledigheten, men man vet ju aldrig.

    Vi har en Brio happy, kombivagn. Känns bra än så länge men vi har ju inte använt den "på riktigt" än. Den har teleskophandtag som är lite längre vilket gör att flaggstångar som jag och min man inte behöver gå och sparka på varukorgen varje steg vi tar =) .

    Väldigt smidigt att föda i samband med julafton, man kommer ju att drunkna i babygrejer =). Vi har BF 10e december så jag hoppas att lill*n är ute innan julafton, men är jag sen så kan det ju lika gärna bli på själva dagen. Spelar egentligen inte så stor roll förutom att det är jobbigt att gå över så länge.

    Vet ni vad det är för kön på er lille? Vi vill ha en överasking men på något sätt så känns det som det är en pojk. Alla har ju olika teorier på hur man kan veta om det är en kille eller tjej men min man gjorde lite efterforskningar och kom fram till att det som mamman "tror sig känna" att det är, är sant i 70% av fallen. I alla andra fall är det 50/50. Flumm? Kanske.. =) Just nu fick jag ifs världens kick i revbenet, så det är nog en tjej Tungan ute

  • Humsebumsen

    Jo, det är ju lite det med pengar som styr. Men det kostar ju ändå så sett, dock kan man bli gravid på normalt sett behöver man ju inte betala de ca 25 papp som IVF kostar. Man kan kanske starta en insamling från släktenFlört

    Idag har vi varit och shoppat, kan man lugnt säga. Barnvagn och tillbehör, och sen lite annat smått. Vi skulle egentligen gjort det igår men jag belv dålig, yrsel och illamående, så vi fick åka hem och jag fick vila. Har varit en jobbig vecka på jobbet så det satte sig till slut i kroppen. Nu får jag skärpa mig och ta det lugnt! Det blev en Brio Go. Vi kollade på andra modeller men tyckte att barnet låg s långt ner i liggdelen då, man fick ju nästa vika sig dubbel för att få upp barnet. När vi sen skulle bestämma oss för babyskyddet till bilen blev det maxicosi. Provade att bär en sån men en låtsas bebis på 4 kg, oh my god va tungt! Skall man orka det sen alltsåFlört

    Ja, väldigt smidigt att ha julafton i närheten, håller jag med om. Kommer blir mkt paket till bebisen gissar jag, även ifall den inte är född som i vårat fall. Bra för då kan man önska sig lite grejer och behöver inte köpa allt självGlad

    Nä, vi har inte tagit reda på kön. Jag kallar bebisen dock för en han, det bara kom spontant. Men jag har ingen aning vad det blir. Min sambo sa härom veckan att han tyckte synd om mig om det belv en kille, för då blir det mkt fotboll-snack här hemma. Men jag kan tycka att det är trevligt och så kan han följa med p matcher (när han blir större såklart) och så får jag lite egentidFlört Mwn nä, jag har ingen aning vad det blir. 50/50 som du sägerGlad  

  • Dunlaoghaire

    Hej! Helgen har bara dundrat förbi, gör ifs inte så mycket för mig som är hemma ändå. Vi lördags var vi och käkade lunch på Michelangelos kök och bar i Munkebäck/Kålltorp. Tapas! Gud vad gott det var, har  velat gå dit ända sen deras recension var med i GP. Kan verkligen rekommendera!! Glad Synd bara att jag fick backa på parmaskinkan och getosten.

    Har du tungt jobb eller kommer det att funka för dig att jobba fram till nån vecka innan? Förutom att det är sjukt jobbigt att vara arbetslös så känns det ganska bra för kroppen måste jag säga.
    Jag har börjat få "ta i" för att komma upp från soffan, sängen mm. ganska intressant känsla Glad
    har även börjat inse att jag inte kan gå promenader längre pga foglossning, tråkigt! Är ju det stora plusset med att vara hemma på dagen - att hinna med en promenad. Vattengympan börjar imorgon så då får jag lite träning iallafall.

    Har bytt MVC under förra veckan, gick inne i stan förut men har nu bytt till Partille eftersom jag bor här. Känns skönt att det blir lite närmre och roligare att gå mamma/föräldragrupp med folk i närheten. Vet du när ni ska gå er föräldragrupp? Tycker egentligen att det är lite konstigt att den ligger så sent (skulle gått idag v 31 om jag stannat på min gamla MVC). Om man föder prematurt så missar man den ju...

    Hos oss kommer det att bli en rugbykille eller en hästtjej Glad eller tvärtom. Härligt att man kan dela hobby med sitt barn.

Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13