• Dunlaoghaire

Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13

Hej Humsebumsen!

Såg nu att det  var länge sedan du startade denna tråden. Hoppas att allt har gått bra för dig! Är gravid i v 30 efter vårt första IVF försök på Sahlgrenska i mars. Hade försökt i 2 och ett halvt år (med ett MA i bagaget) när vi äntligen blev gravida. Helt underbart att det bara är 10 veckor kvar tills den lille tittar ut!
    Hör av dig om du fortfarande bevakar denna tråd!

• Dunlaoghaire

Vad skönt att allt går bra! Tyckte också att tiden mellan v 19 (RUL) och v25-26 (magen börjar växa ordentligt) var superseg!! Kanske inte så seg som fram till v 12 då jag var ett nervöst vrak hela tiden, men det kändes ju på ett annat sätt. Nu börjar veckorna rulla på och det känns (nästan) som det går lite för snabbt =). Börjar bli tung och sover sämre så det är väll ifs bra att det går snabbt nu.

Vi är väldigt nöjda med vår IVF behandling, kanske lite partiska eftersom det gått som det gått men om man ska klaga på något så var det väll de BM/sköterskorna? vi träffade under hormonbehandlingen, var olika varje gång och några var inte så pedagogiska. Själva uttagen och insättningen kändes jättebra och trygga. Hade en äldre herre som utförde ingreppen och han var jätte bra (kommer ej ihåg namnet).

Klart att väntetiden inte var jätterolig, ringde första gången till dem i augusti 2011 och hade äggplock 19e mars 2012, skulle fått en månad tidigare om inte det hade blivit en massa nedskärningar på Sahlgrenska runt årsskiftet.

Hur kom det sig att ni fick sätt ain två ägg? Fick för mig att det var ganska ovanligt. Jätteglad för er skull att ni fick den chansen iaf! Hur mådde du vid hormonbehandligen eftersom de fick höja dosen för dig? Gjorde du långa eller korta metoden? Jag gjorde långa, segt om något att spreja!

• Dunlaoghaire

Vi gjorde vår utredning på IVFkliniken (tror jag att den hette), har för mig att de delade lokaler med kvinnokliniken och att de nu gått ihop till en klinik. Det låg iallfall bakom Svingeln. Gjorde utredningen i december 2010, visade att allt var normalt så därför kontaktade vi inte Sahlgrenska med en gång, tänkte försöka lite till själva först. Men det bidde ju ingenting så då bad vi dem skicka remiss till Sahlgrenska. De kollade spermierna på IVFkliniken för oss.

Skönt att du mådde bra under hormonbehandlingen, jobbigt att må dåligt och inte ens veta om det kommer att bli något. Jag mådde också bra, lite huvudvärk av sprejen om jag inte missminner mig. Sedan så gjorde det ifs skitont efter äggutplock/insättning då resten av äggblåsorna mognade och svällde till.

Oj, har du haft en jobbig graviditet? Har det börjat lägga sig nu då? Jag mådde illa mellan v 7 och ca 14 sedan har jag mått jättebra fram tills nu då jag börjar få foglossning och allmänt ont i ryggen. Har simmat regelbundet fram till förra veckan, sedan gjorde det ont också. Ska börja på gravid -vattengympa på Kristinedal nästa tisdag så där hoppas jag att jag kan träna upp ryggen på ett skonsamt sätt.

Jodå, har redan funderat på hur vi ska få syskon. Hoppas egentligen att jag kan bli gravid spontant (snabbt) efteråt eftersom jag har blivit gravid förut (MA maj 2010). Funderar på om det var något pysykologiskt i att vi inte blev gravida naturligt eftersom utredningen såg bra ut. Men sedan så ser de ju inte allt i utredningen heller.. Vi har två små i frysen på Sahlgrenska så det är möjligt att vi kör direkt på det. Hur tror du att ni kommer att göra?

Har ni börjat fixa något hemma för nytillskottet? Vi har nog köpt allting redan, bara lite mer kläder som behövs (Ullared snart!!) =). Fast vi håller på att renovera vårt nya sovrum och jag börjar bli lite stressad för att det inte är klart, känner hur gravidhormonerna vill att allt ska vara på sin plats och redo! ;)

• Dunlaoghaire

Jo det är klart, det blir ju dyrt. Så jäkla jobbigt att man ska behöva planera hur stor familj man vill ha efter plånboken... så kan det väll vara i vanliga fall också ifs, är ju inte billigt att ha barn, men det är ju inte lätt att få ihop sådana stora engångssummor gång efter gång. Känner mig lite orolig eftersom jag är arbetslös, blev uppsagd pga arbetsbrist och fick gå i v 16. Lätt att få nytt jobb då.. Hoppas på att det går bättre att få jobb efter mammaledigheten, men man vet ju aldrig.

Vi har en Brio happy, kombivagn. Känns bra än så länge men vi har ju inte använt den "på riktigt" än. Den har teleskophandtag som är lite längre vilket gör att flaggstångar som jag och min man inte behöver gå och sparka på varukorgen varje steg vi tar =) .

Väldigt smidigt att föda i samband med julafton, man kommer ju att drunkna i babygrejer =). Vi har BF 10e december så jag hoppas att lill*n är ute innan julafton, men är jag sen så kan det ju lika gärna bli på själva dagen. Spelar egentligen inte så stor roll förutom att det är jobbigt att gå över så länge.

Vet ni vad det är för kön på er lille? Vi vill ha en överasking men på något sätt så känns det som det är en pojk. Alla har ju olika teorier på hur man kan veta om det är en kille eller tjej men min man gjorde lite efterforskningar och kom fram till att det som mamman "tror sig känna" att det är, är sant i 70% av fallen. I alla andra fall är det 50/50. Flumm? Kanske.. =) Just nu fick jag ifs världens kick i revbenet, så det är nog en tjej Tungan ute

• Dunlaoghaire

Hej! Helgen har bara dundrat förbi, gör ifs inte så mycket för mig som är hemma ändå. Vi lördags var vi och käkade lunch på Michelangelos kök och bar i Munkebäck/Kålltorp. Tapas! Gud vad gott det var, har  velat gå dit ända sen deras recension var med i GP. Kan verkligen rekommendera!! Glad Synd bara att jag fick backa på parmaskinkan och getosten.

Har du tungt jobb eller kommer det att funka för dig att jobba fram till nån vecka innan? Förutom att det är sjukt jobbigt att vara arbetslös så känns det ganska bra för kroppen måste jag säga.
    Jag har börjat få "ta i" för att komma upp från soffan, sängen mm. ganska intressant känsla Glad
    har även börjat inse att jag inte kan gå promenader längre pga foglossning, tråkigt! Är ju det stora plusset med att vara hemma på dagen - att hinna med en promenad. Vattengympan börjar imorgon så då får jag lite träning iallafall.

Har bytt MVC under förra veckan, gick inne i stan förut men har nu bytt till Partille eftersom jag bor här. Känns skönt att det blir lite närmre och roligare att gå mamma/föräldragrupp med folk i närheten. Vet du när ni ska gå er föräldragrupp? Tycker egentligen att det är lite konstigt att den ligger så sent (skulle gått idag v 31 om jag stannat på min gamla MVC). Om man föder prematurt så missar man den ju...

Hos oss kommer det att bli en rugbykille eller en hästtjej Glad eller tvärtom. Härligt att man kan dela hobby med sitt barn.

• Dunlaoghaire

Jag visste inte att de hade en till restaurang. Kanske man ska prova (någon gång man inte är allt för hungrig =). Vi var ensamma på Michelangelo när vi var där så de kanske hann lägga ner extra omsorg med maten .. sedan så är jag ju lite av en saltoholic så det kanske var därför jag gillade det =).

Jag går på Kristinedal (Gamlestan), det är som vanlig vattengympa fast anpassad för gravida så det är ingen barnmorska som håller i det som det verkar vara på magplasket. Billigare dock =). Det var iallafall jättebra, precis lagom jobbig träning!

Jag kommer nog också vara lite skrajsnare när jag börjar rida igen, kände redan sista året jag red att jag inte vågade lika mycket och att jag blev rädd när hästarna fånade sig. Men det är ju så mysigt ändå! =)

Nu har jag precis tvättat alla babykläder vi har köpt hittintills och funderar på om jag ska börja packa VÄSKAN... =) ryser lite bara jag tänker på det som komma skall. Men jag är inte rädd (inte än så länge iaf) Har en målbild om att jag ska klara av smärtan bra och acceptera den, vill helst inte ta EDA om jag kan slippa.

Fast det blir nog en vända ut i trädgården först, helt underbart väder ju!

• Dunlaoghaire

Vi hade en vikarie på vattengympan, så hon vi egentligen ska ha kommer nästa gång. Vet inte om hon kommer att ha någon presentation men det hade iaf inte denna tjejen. Hon bara tipsade om lite saker som var bra att tänka på, stå på rätt djup, inte överanstränga sig mm. Sedan var det direkt på gympan.

Jag var också lite orolig för min bikini, har inte använd den på ca en månad och glömde att prova den i tid. Som tur var passade den fortfarande, Kanske lite för mycket cleavage exposure men lika bra att njuta av det så länge det varar ;) . De flesta hade faktiskt bikini, kanske 8 st av de 10 vi var i gruppen. Mysigt att visa upp magen! =)

Vi har inte vart på Ullared än, kommer nog att åka dit i början av November när svärmor och yngsta svägerskan kommer över från Irland. Har köpt lite kläder här och där, mest HM och Lindex. Har dock inte så mycket än, planerar att köpa det mesta på Ullared. Funderar dock på hur länge jag kommer att orka gå omkring och trängas där inne i v 36... Får parkera mig på bebis/mammakläder avdelningen =).

Har jobbat i ett labb på Skarvikshamnen så jag vet hur det är där ute =)

Längtar till måndag då jag ska till nya MVC, spännande att se hur mycket den växt. Har legat väldigt nära övre gränsen på tillväxtkurvan båda gångerna jag blivit mätt so far. Kanske beror på att jag är lång, ska fråga BM. Har du börjat mäta magen än eller är det för tidigt? Fick för mig att det började i v 25.

Go natt!

• Dunlaoghaire

Jag var ganska trött i benen efteråt, sådär tung som man kan känna sig när man simmat långt. Däremot fick jag ingen träningsvärk efteråt så imorgon ska jag nog försöka ta ut mig lite mer.

Var på nya MVC idag på morgonen, kändes jättebra att jag bytte och jag fick fin kontakt med nya barnmorskan. Allt såg bra ut och den lilla låg med huvudet nedåt men ruckbart, tänkte nästan att det var så eftersom jag fått en massa sparkar uppåt den senaste tiden.

Fick också tid för förrädrarutbildningen, typiskt nog ligger den också på tisdagar som vattengympan 17-19 och vattengympan börjar 19.15. Får gå lite tidigare så hinner jag nog.

Jag trodde att lördagar var den västa dagen på Ullared? Vi kommer nog att åka på en måndag tror jag.

Vad jobbigt med yrsel! Dricker du ordentligt/tar järntabletter? Jag kände av yrsel runt v 12-16, tror att jag fick förklaringen att just då så ökar blodvolymen mycket.

Idag är nog första gången som jag riktigt besvärats av att jag har blivit så stor/tung, skulle till bäckebol och göra en massa ärenden men orkade inte ens med hälften. Kände mig som en stor elefent som vaggade omkring i slow motion... ;) Nu ska jag ta det lugnt resten av dagen istället. Har precis lärt mig att sticka så jag ska dona lite med det tror jag, en babyfilt borde jag kunna fixa.

• Dunlaoghaire

Hej! Hoppas att du mår bättre! Hur gick det på MVC och vad sa de om yrseln?

Vattengympan var mycket bättre denna veckan med vår riktiga instruktör, kunde verkligen ta ut mig utan att det gjorde ont och det var tilloch med övningar jag inte orkade med, så det kändes bra. Har fortfarande träningsvärk i... rumpan! =) inte ofta det händer!

Mysigt med fredag! I helgen ska vi försöka bli klara med vårt sovrum så att vi äntligen kan ta och skruva ihop spjälsängen, det har jag väntat på länge!

• Dunlaoghaire

Vad skönt att allt var bra med bebisen, att en själv e lite trasig kan man ju ta =) Hoppas att det blir bättre snart iallafall!

Vårt sovrum är nu officielt färdigmålat å vi ska flytta ner i helgen, var på IKEA precis (nog sista gången jag orkar vandra omkring där innan BF) och köpte det som fattas till vår walk-in-closet, ska se om vi orkar sätta in det ikväll. Ska bli så skönt att få det klart!

Vår spjälsäng är från Troll och är en sån där man kan ta av ena sida och sätta intill sängen, vi har inte monterat den än så hoppas att det funkar som det ska!

Vad bra med second-hand skötbord! Vi ska använda ett gammalt skrivbort som skötbord på nedervåningen, också lite re-cyceling..

I början av grav så klarade jag inte av bacon lukt eller vitlökssmak, det är borta nu. Har inte haft några specifika cravings förutom att jag är enormt sötsugen vilken jag inte direkt var innan, och inte heller under de tre först månaderna då jag mådde illa av söt eftersmak. Innan grav föredrog jag salta snacks som chips och ostbågar och det är jag inte alls sugen på nu. Får du inte halsbränna av apelsinjuice? Jag älskar det i vanliga fall  men fick dra ner/byta mot äpplejuice för halsbrännan.

Funkar det med smörgås som mellanmål? Det är det jag brukar äta, fast jag älskar ifs mackor också. Yoghurt äter jag ofta också. Jag skulle absolut inte klara mig på frukt som mellis som många andra verkar äta, inte ens innan jag var gravid, här är det mycket och ofta som gäller =)
    Har du med dig lunchmaten eller käkar du ute? Om du har med så kan det ju vara jobbigt att förberede två mål men annars så kan du ju fixa lite matigare mellis som en bulgursallad kanske.

Å, blev jättehungrig när jag skrev det där...just nu håller jag på å lagar ugnsgratinerade rödbetor med fetaost som jag ska ha till det som blev över av helgens stek. Nam nam.

Bebis har blivit jättemycket starkara bara på den senaste veckan, nu kan den verkligen "trycka ut" magen med sina sparkar, lite Alien varning men jätte mysigt =) .

Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13