• Tuffen

Är det här ett skämt, eller??? (Nationella prov åk 3)

www.prim.su.se/matematik/amnesprov_3_tidigare.html

Kollade nat prov i matte åk 3 idag (se länken). Höll på att baxna när jag såg den låga nivån! Är det det här det enda barnen förväntas kunna när de går ut åk 3 (basnivå)? Testade det på sonen som nyss gått ut åk 2 (men läst matte med åk 3 förra året) och han fixade varje fråga galant. T o m så att han letade efter haken hela tiden. "Mamma, så enkelt kan det inte vara? Är det en kuggfråga?" Om det här är det enda man kräver av barnen när de går ut åk 3 (matte) så är lågstadiet på väg utför! Inte konstigt att de har så låga kunskaper när de kommer till oss på högstadiet (är själv lärare). Vad tänker ni om det hela? Pinsamt låg nivå. 

• Svar på tråden Är det här ett skämt, eller??? (Nationella prov åk 3)
  • DuTrorAttDuVet

jag tror att min 7åring klarar detta, måste testa när hon kommer hem :D

• ZuMa

Fast om du är lärare på högstadiet så bör du väl också veta att nationella prov inte är det ENDA som eleverna ska kunna. Det handlar ju mer om LÄGSTA godtagbara nivå för att uppfylla kraven. Nationella proven i åk. 9 är det ju också ganska låg nivå på.

• Tuffen
    ZuMa skrev 2012-07-19 10:58:14 följande:
    Fast om du är lärare på högstadiet så bör du väl också veta att nationella prov inte är det ENDA som eleverna ska kunna. Det handlar ju mer om LÄGSTA godtagbara nivå för att uppfylla kraven. Nationella proven i åk. 9 är det ju också ganska låg nivå på.
    I svenska är det tämligen hög nivå på nationella provet i åk 9, åtminstone för de högre betygen. 
  • Tealhawk

Det beror ju på hur snabbt barn man har om det där är lätt eller svårt i årskurs tre, men generellt så klarar nog de flesta barn det där provet ganska bra. Sen är det ju inte meningen att 9-åringar ska sitta och grina över nationella som 15-åringarna gör när det kommer i nian. Nog för att jag alltid klarat mig hyfsat-mycket bra, men vissa kom inte ens till skolan pga nationella eller hade skitmycket ångest. Jag är personligen emot nationella prov av alla slag just pga den anledningen.

These are not the droids you're looking for
  • Tuffen

Vet 9-åringar ö h t hur det gick på nationella? 

• Hillbillie

Det är ingen "meddelnivå", utan den lägsta godtagbara nivån. De flesta elever ligger över detta (och ska så göra också).

• Hillbillie
    Hillbillie skrev 2012-07-19 17:59:21 följande:
    Det är ingen "meddelnivå", utan den lägsta godtagbara nivån. De flesta elever ligger över detta (och ska så göra också).
    medel- ska det förstås vara...
  • ZuMa
    Tuffen skrev 2012-07-19 16:13:37 följande:
    I svenska är det tämligen hög nivå på nationella provet i åk 9, åtminstone för de högre betygen. 

Nej, det är inte högre nivå på det än i andra ämnen i jämförelse med kursplanen. Det krävs inte särskilt mycket för att inte uppnå kraven på NP i svenska heller.
Svar på tråden Är det här ett skämt, eller??? (Nationella prov åk 3)