• Anonym

Vem ska betala

Mamma till barnet åker till annan ort med barnet över sommaren, kräver sen av pappan att han ska hämta barnet där hon är om han vill ha något umgänge under sin semester.

Han sa att han kunde hyra en bil, men att han kommer att dra av kostnaden på underhållet, för det var hon som valde att åka och att det var hennes ansvar att se till att barnet är tillgängligt för umgänge som planerat.

Hon tvärvägrar och säger att han ska skita i att hämta, för hon inte tänker betala för att han och barnet ska få chansen att umgås.

Pappan var villig att betala motsvarande pengar vad bussbiljetten mellan hemmet och pappans hem kostar för han var inte den som drog med sig barnet genom hela Sverige trots att umgänge var planerat under sommaren.

Vad är rätt och vad är fel? Ska mamman kunna åka till andra sidan landet och sen inte behöva anstränga sig ett dugg eller betala för att barn och pappa ska kunna ses? Ska pappan betala för att få träffa barnet?

• Svar på tråden Vem ska betala
  • Queenie70

Umgängesresorna Skaman ju dela på även om den ena föräldern flyttar långt åt tjottahejti. Nu är det ju en engånssföreteelse detta så då fattar jag inte att man ens börjar tjafsa om det.

• Anonym

Är det långt för han att åka och hämta? Kan han ta buss tur och retur?
    Detta är ju tjafs på micronivå. Jag hade hämtat mitt barn. 

• Anonym

Han har alltså inte barnet regelbundet annars? Mamman har mest? Äsch,nog kan han kosta på sitt barn det?

• Anonym

Man tjafsar för att det inte finns pengar till en resa genom hela sverige, vi har en inkomst på 19500 tillsammans (två vuxna ett barn), och utgifter på 18500 tillsammans, inräknat hyra, uppvärmning, el, underhåll på två barn, vi har skalat bort alla onödiga utgifter som telefon, internet, och andra nöjen, vi har 1000 kronor över till mat varje månad, och mamman vill att pappan ska hämta och bekosta resan när det är hon som åkt ner till sin pappa över hela sommarlovet utan att ta hänsyn alls till var tredje veckas umgänget och pappans semester, som hon var på och tjatade om redan i januari för att kunna planera.

• Anonym

Det är en resa mellan kiruna och göteborg, är det för långt? Det kan ju bara de med pengar över svara på.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-16 16:38:18 följande:
    Han har alltså inte barnet regelbundet annars? Mamman har mest? Äsch,nog kan han kosta på sitt barn det?
    han har barnet var tredje helg, sport,påsk,höstlov, och halva jullovet. samt två veckor av sin semester.
  • Anonym

Tråkigt att man orkar tjafsa om en skitsak,hoppas verkligen att barnet inte förstår hur det tjafsas om pengar,och att barnet är medelpunkten.

• Sunshine808
    Anonym skrev 2012-07-16 16:41:47 följande:
    Man tjafsar för att det inte finns pengar till en resa genom hela sverige, vi har en inkomst på 19500 tillsammans (två vuxna ett barn), och utgifter på 18500 tillsammans, inräknat hyra, uppvärmning, el, underhåll på två barn, vi har skalat bort alla onödiga utgifter som telefon, internet, och andra nöjen, vi har 1000 kronor över till mat varje månad, och mamman vill att pappan ska hämta och bekosta resan när det är hon som åkt ner till sin pappa över hela sommarlovet utan att ta hänsyn alls till var tredje veckas umgänget och pappans semester, som hon var på och tjatade om redan i januari för att kunna planera.
    Jag tycker det är dålig stil att åka så långt bort och sen kräva att pappan ska hämta där. Vet mamman om att det inte finns så mycket pengar att lägga?
  • Anonym

Det är på nivån att kommunikation går genom barnets morfar som skällde ut pappan inför barnet senast de sågs vi lämning på påsklovet, för att vi hade åkt upp en dag tidigare än vi planerat, umgänget var planerat till fredagen, och vi åkte upp på torsdagen, vi kom sent så det fanns ändå ingen tid att hämta barnet mitt i natten, utan vi hämtade som planerat på fredagen, som vi kommit överens om, men det var inte nog bra, för vi skulle ju ha planerat bättre och upplyst om att vi skulle åka tidigare.

Vi är på nivån att jag snart inte orkar mer, för mamman kommer bara med knäppa påhitt som kostar pengar för oss för att vi inte ska ha råd och vara tvungen att avstå umgänge.

Svar på tråden Vem ska betala