Det ingen verkar ha en tanke på är att det är dyrt att ha hus, och då pratar jag inte om själva månadskostnaden. Det går inte att jämföra med att bo i lägenhet. Det märker jag nu som bara har en bostadsrätt. Vill köpa ny spis som ska installeras, inte bara att ringa hyresbolaget utan får betala en elektriker som kommer hit istället.
Banken gör en kalkyl, där är det inräknat vad en vuxen och ett barn gör över med i genomsnitt varje månad + olika kostnader som ni har. Den måste gå ihop för att lånet ska beviljas, kalkylen måste även klara en viss räntehöjning... Har du några andra tillgångar om tex kyl och frys plötsligt går sönder?
Om din pappa går in som borgensman (borgenär är banken, dvs den som lånar ut) kan han bli skyldig att betala men det verkar han vara medveten om.
Jag fick lån som student men hade min mamma som medlåntagare. Lånet var på 245.000 kr och jag amorterade endast 200 kr i månaden, med räntan blev det ca 1100 kr i månaden (hade topplån också). Jag jobbade och fick ut ca 3000 på det så 10.000 totalt och en hyra på 3500 + el och telefon. Det var inte lätt att få det att gå runt då, jag behövde ju iofs köpa studielitteratur men jag kan tänka mig att ett barn kostar mer än så.
Hur ser din egen kalkyl ut? Vad ska ni leva av?