• Anonym

Går det att få lån som ensamstående?

Jag bor ensam med min fyraåriga son. Vi ska flytta till något större snart (bor i en tvåa nu) och jag skulle så gärna vilja skaffa ett radhus.
    Jag jobbar deltid och tjänar 14500 kr/mån (före skatt). Har inga andra lån förutom csn.
    Husen vi kollat lite på kostar mellan 1.2 och 1,5 mkr. Är det möjligt överhuvudtaget?
    Eller måste jag skaffa en karl dör att kunna förverkliga drömmen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-23 18:20:47:
    Eller måste jag skaffa en karl FÖR att kunna förverkliga drömmen?

• Svar på tråden Går det att få lån som ensamstående?
  • Diwa

beror alldeles på hur din ekonomi ser ut...

finns flera lån?
    finns gamla skulder?
    Har du fast inkomst?
    hur många barn?
    vad kostar huset?
    Vad är det för driftskostnader?
    osv osv osv

till sist och syvende så får du inga bra svar om du inte bokar tid för genomgång med banken då de kollar igenom hela din ekonomi och bedömer om du på sikt kan klara ett lån..

Sen är det ofta lättare att få lån på hus än på annat för huset är ju en typ av borgen...

som ensam är det svårare eftersom banken då bara har en person att kräva in skulden av

OM din far går med på att borga så se till att upplysa honom om att om nåt händer dig så är han skyldig att betala huset...ett borgensåtagande innebär oxå att han kommer få svårt att få ett lån själv om han skulle behöva det

• Anonym

Min pappa är väldigt förmögen, så han kommer inte behöva ta något lån. Han vet om vad det innebär att vara borgenär, han har varit det tidigare.
    Han skulle kunna köpa ett hus till mig, men jag har fyra syskon, så då skulle han vara tvungen att köpa hus till alla

Nu har jag ju csn-lånet, men jag har fast inkomst.

Självklart ska jag prata med banken också, om det blir aktuellt. Ville bara höra andras erfarenheter först.

• Anonym (me fattig?)

Jag och min sambo har försökt att få lån tillsammans till ett hus. Har provat på varenda tänkbara bank och fått dåliga svar varje gång.
    Det mesta vi fick låna var på Föreningssparbanken. Där skulle vi tillsammans få låna 1milj, men det fick bara bara ett bottenlån. Resten var vi tvunga att ha kontant. (Hur nu det skulle gå till... )

Vi tjänar då 33100kr/månaden innan skatt och har inga som helst skulder.
    Vi har då också 2st barn tillsammans som dom räknar med.

• Anonym (me fattig?)

Kanske ska tillägga det att vi nu sitter och betalar mer i månaden för våran lägenhet än vi skulle behöva göra för ett hus på ca 2milj....

Så det är ju inte direkt så att vi inte skulle kunna betala. Vet inte hur dom tänker ibland.

• Anonym (ensam/två)

när vi skulle köpa huset fick vi kämpa för att BÅDA skulle få ta lånet!! på seb ville dom hälldre att bara sambon stog för lånet men vi ville ju köpa huset tillsammans!! så där var det lättare att vara ensam(kan ju tillägga att ensam fick sambon låna 900,000 men när vi låna tillsammans kunde dom inte ge mer lån än 700,000!!!

• Anonym (me fattig?)

Anonym (ensam/två);
    Det låter verkligen ricktigt konstigt!
    Som sagt, man undrar ju hur dom tänker ibland...

• Anonym

Ja, efter de senaste inläggen här så undrar man hur banken tänker!

• Anonym (ensam/två)

vi fick ju iaf vårat hus för 700.000 o nu me pyret på väg så bestämde vi oss för att bygga ut!! =söka mer lån!! vi blev nekade på seb, så vi vände oss till FSB istället (trotts att bolånet ligger i SEB) o vi fick låna utan problem tillsammans TROTS att jag nu var GRAVID, ARBETSLÖS OCH SJUKSKRIVEN!! (när vi skulle låna på SEB hade jag heltidsjobb) när SEB fick reda på att vi fick lånet på FSB erbjöd dom oss lån med en gång på 100,000 MER än vad vi ansökt om!!
    -tyckte dock att deras bemötande var under all kritik så vi bytte bank!!

• Anonym

Hej!
    Jag är ensamstående med två barn, tjänar 23000 före skatt och har precis tagit ett banklån på 350000 för att köpa ett radhus. Det var precis så att det gick igenom.
    Lycka till!

• Anonym

jag var ensamstående med 3 barn, och köpte hus, inga problem..
    lånet är på ca 600.000:-
    men nu så är huset värt över 2 milj.
    så det blev en bra investering.
    lycka till ts, allt går...

• Pikku Enkeli

Tyvärr tror jag inte att du kan få ett lån på över 1mkr på en så pass liten lön. Men du kanske kan hitta något billigare hus eller en fin lägenhet? Har ingen aning om bostadspriserna hos dig, vet ju inte var du bor..

Hoppas det går bra för dig, vi fick lån till en lägenhet som innebär högre kostnad varje månad för oss än huset skulle ha gjort.. Bankerna tänker VÄLDIGT underligt.. Så vårt underbara lilla hus som vi önskade oss tillsammans förblev tyvärr bara en dröm..

Lycka till med ditt bostadsköpande! :)

• Anonym

Tack för tipset!

• ladyhawk

Jag var ensamstående, tjänade 19.000:- och fick lån på 450.000:- för att köpa en sommarstuga. Visst går det.

• brokig

Som sagt vet vi ju inte var du bor och hur mycket du jobbar, så det är svårt att veta om det finns andra boendealternativ.

Är din deltid självvald eller tvungen? Jag tänkte att det kanske finns möjlighet att gå upp i tjänst för att kunna få ett lite större lån.

Jag tycker också att du bör prata med bankerna och höra vad som faktiskt gäller för dig.

Man brukar inte behöva amortera jättemycket, men de flesta banker kräver att man måste amortera något. Vi har ett studentavtal med banken efetrwsom vi bor i ett nybygge för studenter och då räcker det att vi amorterar 50 kr/mån under studietiden. Vi har dock valt att amortera så mycket som vi har råd med, men det är skönt att veta att man kan dra ner på amorteringstakten om vi skulle få det sämre ekonomiskt.

• Anonym

Jag jobbar 75%. tjänsten är på deltid.
    Men det lutar åt att vi skaffar en större lägenhet istället.

• Alfonsina

Det ingen verkar ha en tanke på är att det är dyrt att ha hus, och då pratar jag inte om själva månadskostnaden. Det går inte att jämföra med att bo i lägenhet. Det märker jag nu som bara har en bostadsrätt. Vill köpa ny spis som ska installeras, inte bara att ringa hyresbolaget utan får betala en elektriker som kommer hit istället.

Banken gör en kalkyl, där är det inräknat vad en vuxen och ett barn gör över med i genomsnitt varje månad + olika kostnader som ni har. Den måste gå ihop för att lånet ska beviljas, kalkylen måste även klara en viss räntehöjning... Har du några andra tillgångar om tex kyl och frys plötsligt går sönder?

Om din pappa går in som borgensman (borgenär är banken, dvs den som lånar ut) kan han bli skyldig att betala men det verkar han vara medveten om.

Jag fick lån som student men hade min mamma som medlåntagare. Lånet var på 245.000 kr och jag amorterade endast 200 kr i månaden, med räntan blev det ca 1100 kr i månaden (hade topplån också). Jag jobbade och fick ut ca 3000 på det så 10.000 totalt och en hyra på 3500 + el och telefon. Det var inte lätt att få det att gå runt då, jag behövde ju iofs köpa studielitteratur men jag kan tänka mig att ett barn kostar mer än så.

Hur ser din egen kalkyl ut? Vad ska ni leva av?

Svar på tråden Går det att få lån som ensamstående?