• CoolJen

Vad bjöd ni på för mat till bröllopet?

Ös på, ös på
    Tips, förslag, idéer, diskussioner.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-16 19:20
    Om buffé, ange gärna alla rätter på buffén

• Svar på tråden Vad bjöd ni på för mat till bröllopet?
  • Margaux
    CoolJen skrev 2012-07-16 21:50:43 följande:
    Ni som haft vickning, äter gästerna mycket på natten?
    Våra åt upp allt..... av vickningen alltså! Maten hade vi väääääääääldigt mkt av så den tog inte slut. Men vår fest höll på till kl 06 så klart att folk blir hungriga på natten!!!
  • Nyfiken gul

Är gift för andra gången så det här blev menyn för båda bröllopen:

Bröllop 1  Fest i bygdegård, mate o tårta via catering

-  Mingeldrink bestående av sangria i väntan på att vi skulle komma till festplatsen 

Smörgåstårta i två varianter, lax och räkor samt ost och skinka  och man kunde välja på att dricka mousserande vin , ta för sig av sangrian eller dricka framställd läsk/vatten/lättöl   som stod på borden.

Efterätt -  Glassbomb, kaffe och lite senare bröllopstårta.  För barnen fanns det pinnglass att få.

Bröllop 2:    Tvårättersmeny på resturang  - tårta gjorde mamma

Förrätt : örtmarinerad sallad  (någon fantastiskt god dressing låg salladen i)   nybakt färskt bröd och vitlökssmör.  Man fick själv bekosta dricka från resturangens meny.

Varmrätt: Marinerad fläskkare med gräddig svampstuvning och kokt potatis - herreminskapare vad det var gott!    Salladen man fick som förrätt serverades i stora skålar och stod även kvar under varmrätten. Vi fick också mer färskt nybakat bröd .   Husets vin serverades fritt som en gåva från resturangen. 

Vinbål serverades hemma under tiden vi hade paketöppning och sen blev det kaffe 7 sorters kakor som svärmor bakat samt bröllopstårta som mamma gjort.

Vi rymde sen på kvällen till ett hotell och dom som sov kvar i huset fick vickning av mamma och pappa som hade fixat lite på egen hand i form av ostbricka,  marmelad, te och scones.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • CoolJen
    Margaux skrev 2012-07-19 20:58:23 följande:
    Våra åt upp allt..... av vickningen alltså! Maten hade vi väääääääääldigt mkt av så den tog inte slut. Men vår fest höll på till kl 06 så klart att folk blir hungriga på natten!!!
    Omg kl 6! Jag har nog tänkt mig en fest till kl 02, det är då jag börjar bli trött...usch låter jag som en tant nu?

Pizzaslice låter som en mycket bra vickningmat, det är ju sånt onyttigt man vill trycka i sig på natten.
    Dock brukar ju inte fryspizza vara nåt vidare god.
  • Margaux
    CoolJen skrev 2012-07-19 21:11:48 följande:
    Omg kl 6! Jag har nog tänkt mig en fest till kl 02, det är då jag börjar bli trött...usch låter jag som en tant nu?

Pizzaslice låter som en mycket bra vickningmat, det är ju sånt onyttigt man vill trycka i sig på natten.
    Hos oss var det jag som var "tråktanten" och sa vänligt men bestämt att nu fick folk gå att lägga sig.... Vi hade brunch dagen efter kl 12 så jag orkade inte längre då!

Vi köpte färdiga, färska pizzor som stektes på natten! 
  • Gurkan
    CoolJen skrev 2012-07-19 20:38:42 följande:
    Du är som jag då, funderar redan på mat trots att bröllopet ligger långt bort

Jag är en gourmand och älskar fina 3 rätters menyer men tror inte att det egentligen är den stilen jag vill ha på mitt bröllop utan kanske förrätt på tallrik, buffé och sen dessert(eller enbart tårta)

Ni som haft buffé, funkar det bra med tal och såna saker när man inte har koll på när gästerna sitter ner?
    Jag vet inte om vi ska ha vickning på natten (våra vänner festar nog inte till kl 06 dagen efter!) utan vi slänger fram lite mer ost och kex, snacks som chips och popcorn och nötter, stor skål med godis och choklad i någon form.

Jag älskar också trerätters middagar men de bröllop jag upplevt med just detta upplägg blir så förbaskat stela. Så får man sitta där och snällt vänta på att få pinkepaus. Jag resonerar som så att talen är mest till för brudparet så skulle någon av gästerna missa en bit på talet för att denne är och pinkar/röker så gör det knappast något. Jag vill ha buffe för det blir en rörelse i lokalen. Vi kommer även duka så borden hamnar i grupper och vi som brudpar sitter själva vid ett bord med två tomma stolar så vem som kan ta sin tallrik och gå och snacka bort en stund med brudparet. Meningen med buffe är att folk ska kunna komma och gå vid bordet och småsnacka på maten i några timmar.

På kvällen struntar vi i bandet och slänger fram guitar hero till kanonen eller någon form av kareoke för det brukar kunna roa.  
  • KimPossible
    CoolJen skrev 2012-07-19 21:11:48 följande:

Nej då, alla är ju olika, men bara som lite ot, (kommer inte ihåg om jag skrivit det innan i tråden), men jag och den nyblivna maken avslutade vår bröllopsfest med att nakenbada i havet tillsammans med värdparet samt toastmadame (som även var fotograf) och hennes man kl 07.30...

• KimPossible
    Gurkan skrev 2012-07-20 07:11:13 följande:
    Jag vet inte om vi ska ha vickning på natten (våra vänner festar nog inte till kl 06 dagen efter!) utan vi slänger fram lite mer ost och kex, snacks som chips och popcorn och nötter, stor skål med godis och choklad i någon form.

Jag älskar också trerätters middagar men de bröllop jag upplevt med just detta upplägg blir så förbaskat stela. Så får man sitta där och snällt vänta på att få pinkepaus. Jag resonerar som så att talen är mest till för brudparet så skulle någon av gästerna missa en bit på talet för att denne är och pinkar/röker så gör det knappast något. Jag vill ha buffe för det blir en rörelse i lokalen. Vi kommer även duka så borden hamnar i grupper och vi som brudpar sitter själva vid ett bord med två tomma stolar så vem som kan ta sin tallrik och gå och snacka bort en stund med brudparet. Meningen med buffe är att folk ska kunna komma och gå vid bordet och småsnacka på maten i några timmar.

På kvällen struntar vi i bandet och slänger fram guitar hero till kanonen eller någon form av kareoke för det brukar kunna roa.  
    Jag gillar idén med två tomma stolar bredvid brudparet! Även om det inte hade funkat för oss under middagen, hade det varit roligt efteråt. När det gäller kiss- och rökpaus hade vi gett instruktioner till både värdpar, serveringspersonal och vårt toastmasterpar, så de läste av rätt bra och beordrade paus när det behövdes.

Mitt tips när det gäller sånt (p,m man nu trots allt vi ha lite styrsel, eller har en mer traditionell middag) är att ta hjälp av de "sociala proffs" som finns i umgänget. Att utse några till värdpar, samt utse några andra till toastmaster/toastmadame, och sen diskutera igenom innan hur ni vill att upplägget ska se ut. Utse någon som ansvarar för musiken, någon som ansvarar 

Vi hade ett par otroligt roliga och trevliga kvällar med middagar månaderna  innan bröllopet, med både tärna, marskalk, värdpar, toastmaster/madame och andra inblandade, där vi diskuterade igenom allt, diskuterade allt från mat, musik, diverse upptåg, frågesport, diskuterade logistiken, smådetaljer osv. Väldigt värdefullt, och otroligt roligt att engagera alla i vår dag. Fantastiskt roligt även att DE VILLE engagera sig i vår dag!
  • KimPossible
    CoolJen skrev 2012-07-21 10:25:34 följande:
    Jag vill ju kunna gilla inlägg, så jag gillar kimpossibles sista :)
    Nackdelen med appen, det där. Flört Inlägget var pinsamt felskrivet, jag skrev i mörkret ute i gäststugan på landet, men jag är glad att du gillade det ändå.
  • Hello Tessy

Vi gifte oss på midsommarafton och hade traditionell midsommarmat Istället för en apdyr "bröllopstårta" beställde jag midsommartårta med massa jordgubbar på

"Well opinions are like assholes, everybody has one" - Clint Eastwood
  • CoolJen
    KimPossible skrev 2012-07-21 10:37:56 följande:
    Nackdelen med appen, det där. Flört Inlägget var pinsamt felskrivet, jag skrev i mörkret ute i gäststugan på landet, men jag är glad att du gillade det ändå.
    Ja jag är ett fruktansvärt kontrollfreak och för att kunna slappna av själv så är en liknande metod som er nödvändig tror jag
  • aprilmamman

vi har tänkt att ha Tvårättersmeny!

till förrätt: tunnbrödsrulle med krämig svamp fyllning och till huvudrätt oxflie med peppar-sås och hasselbakspotatis.

• Neria

Vi hade trerätters..
    Förrätten bestod av västerbottenspaj
    Varmrätten bestod av rotsaksgratäng, tjälknöl av nöt och älgstek samt rödvinssås
    efterrätten var chokladmousse med färska hallon och grädde

På dagen serverade vi blåbär och chokladmousse tårtor som bröllopstårta, kakor och bullar.

Vi lagade all maten själv =)

• slemtorsk i din bralla

Gift två gånger...

Första gången:

Välkomstdrink alkoholfri "Bubblis"  (jo det är sant och den var mycket uppskattad, ingen såg etiketterna för flaskorna (som ser ut som champangeflaskor) var invirade i vita linnehanddukar) För er som inte vet så är det en slags "barnläsk" med jordgubbssmak

Förrätt var en laxterrin i någon slags korg av tunnbröd

Varmrätt oxfilé, potatisgratäng och bearnaisesåd (blärrrk.. fett,kladdigt och riktigt opassande med tanke på att bröllopet stod 4 juni men det var vad maken ville och jag hade inget att säga till om) till det serverades smörkokt färsk grön sparris och en god sallad.

Efterrätt var en liten tallrik med tre praliner, en mörk med mint, en ljus med moccasmak och en vit med apelsintryffel i plus lite frukt- jordgubbe, stjärnfrukt, psyallis (eller hur det nu stavas) och en skiva kiwi.

Tårta, traditionell bröllopstårta, vit prinsesstårta- kaffe och avec och groggbord med lite snacks...

Bröllop två som var betydligt trevligare, mysigare och mer lyckat på alla plan....

Ingen välkomstdrink

Julbord

och en bröllosptårta som specialkomponerades av bagaren just för vårat julaftonsbröllop, det var en tårta med pepparkaksbotten och en fyllning av lingonsylt uppblandad med lite vispgrädde och ett tunnt lager vaniljkräm också utspätt med lite lingon, vit marsipan och psyllais som dekoration och lite röda hjärtan och rosor...

Ja vi gifte oss på julafton och det var ett överraskingsbröllop så ingen av de inbjudna visste något förrän vigselförrättaren började prata...

• korfu08

Vi hade trerättersmeny och vårt bröllop kändes inte stelt pga tradionell middag. Vi hade
    Välkomstdrink ute vid vattnet, restaurangen låg så till
    Champagne med jordgubbar i och nåt gott alkolfritt med jordgubbar i

Förrätt, toast skagen vi båda älskar skaldjur och det var bra och lagom till det serverades det vitt vin, alkolfritt, eller öl

Varmrätt Oxfile, rödvinsås, potatisgratäng, vi båda gillar det och det var jättebra gjort och jättegott och en jättegod salladsbuffe dukades upp till detta röd vin, öl eller alkolfritt,

Efterrätt varma hjortron, glass och portvin och det var min man som ville ha hjortron och det var nog den godaste efterrätten jag har ätit.
    Sen paus i form av tipspromenad med frågor om oss själva, första pris var värmeljus som var formade som hjärtan och detta var lyckat och gästerna hade jätteskoj och alla kan vara med på tipspromenad och efter detta
    En bröllopstårta i tre våningar, med vit marsipan prinsesstårta och röda rosor på, som var temat på bröllopet och kaffe till det var ett jättelyckat bröllop nån vickning bjöd vi inte på och alla var mätta och hade skoj.

• Hennah

Vi ville ha ett enkelt bröllop och hellre ha många gäster. Vi var ca 100 pers på bröllopet.

Först serverades som mingelmat/förrätt tortillsnittar och rosébubbel med ett hjärformat gelégodis i varje glas. Snittarna var tortillas som vi strödde riven ost och solrosfrön över och sedan bakade gyllene i ugnen och skar i snibbar.

Sedan var det tipsrunda med frågor om brudparet. Man gick tipsrundan bordsvis så alla skulle lära känna varandra lite mer.  

Huvudrätt var kroppkakor som vi köpte klara av en caterinfirma. Vi hade även vegankroppkakor fyllda med svamp och lök. Till kroppkakorna fanns lingonsylt, smält smör (margarin för veg.), hemgjord vit sås, ovispad grädde, knäckebröd, vanligt bröd smör och ost. De som inte åt kroppkakor fick en hemgjord paj på potatis, fetaost, pinjenötter, örter och parmesan. Som dryck bjöds öl, vin, vatten, kall mjölk, läsk osv. så alla fick vad de var sugna på. Vissa kan ju helt enkelt inte äta kroppkakor utan ett glas kall mjölk till!

Till middagen hade svärmor gjort ett sånghäfte och olika personer höll tal och gjorde spex. Tipsrundan rättades och vinnarna fick priser.

Bröllopstårtan var köpt och bestod av sockerkaksbotten, varvade lager av mörk chokladmousse och passionsfruktsmousse med ett lager av passionsfruktsgelé överst och dekor av choklad med guldfärg. Vi var ju ca 100 per så det var mycket tårta!. Till tårtan severade kaffe och likör, cognac mm.

Vissa gäster med småbarn eller den äldsta generationen drog sig tillbaka efter tårtan, men vi andra fortsatte med snacks, godis, sing star i ett rum, dansgolv i ett rum där min svägerska skötte musiken och fri bar.

Som vickning framåt natten hade vi Bullens korv och sojakorv.  

Jag och maken vinglade hem 05.00          

Svar på tråden Vad bjöd ni på för mat till bröllopet?