• Anonym (Fundersam)

    Nationell adoption

    Är det någon här som vet hur en nationell adoption går till?
    Jag har läst på lite om adoption och insett att om jag och min man vill adoptera från ett visst land så måste detta ske som en nationell adoption, eftersom att en av oss är från detta land.

    Är det någon som vet eller har erfarenhet av detta och vill berätta? 

  • Svar på tråden Nationell adoption
  • Anonym (Fundersam)

    Jag har kollat där men jag hittar mest bara om internationell adoption.
    Det kanske står om nationell också men jag har isf svårt att hitta det Tungan ute

  • Anonym (Fundersam)

    Hittade nu att det verkar heta "enskild adoption", jag sökte på det och det gick mycket lättare då!
    Tack för svar {#emotions_dlg.flower} 

  • Anonym (Enskild adoption)

    Ja, då handlar det om enskild adoption.
    Ni måste genomgå samma som andra adoptivföräldrar, och kan ni inte använda er av adoptionsorganisationerna här i Sverige (om det gäller ett land som sverige inte samarbetar med) så ska ni förbereda er på en lång och ganska krånglig process eftersom ni måste sköta allt pappersarbete själva, och det är mycket! Och ganska svårt också eftersom man måste följa en massa regler.Vet några som har försökt men hoppat av. 
    Men jag önskar er verkligen lycka till! 

  • Anonym (Fundersam)

    Det lät ju inte alls som en fördel för oss isf... "Det är ett krav att personer med colombianskt medborgarskap adopterar som Colombianer. Colombianska medborgare har förtur framför andra nationaliteter, även om de har ett dubbelt medborgarskap. Denna regel gäller även vuxna adopterade från Colombia som inte aktivt avsagt sig sitt colombianska medborgarskap."- adoptionscentrum. Betyder det att vi ändå kan ta hjälp av en adoptionsorganisation eller måste vi genomföra hela adoptionen på egen hand?

  • fabbemam

    Gäller det Colombia så rekommenderar jag er att ta kontakt med Adoptionscentrum för absolut bäst o säkrast svar! Du hittar telefonnummer och epost till handläggarna för Colombia om du letar här:

    www.adoptionscentrum.se/sv/Kontakt/Personal/

    Det finns flera personer som jobbar med Colombia så ge inte upp om den första du hittar har semester!

  • Anonym (med)
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-07-18 11:36:22 följande:
    Det lät ju inte alls som en fördel för oss isf... "Det är ett krav att personer med colombianskt medborgarskap adopterar som Colombianer. Colombianska medborgare har förtur framför andra nationaliteter, även om de har ett dubbelt medborgarskap. Denna regel gäller även vuxna adopterade från Colombia som inte aktivt avsagt sig sitt colombianska medborgarskap."- adoptionscentrum. Betyder det att vi ändå kan ta hjälp av en adoptionsorganisation eller måste vi genomföra hela adoptionen på egen hand?
    Ni kontaktar ICBF, det är de som har hand om adoptioner, info finns på deras hemsida.
Svar på tråden Nationell adoption