• Maria8601

Lämna kattungen ensam?

Hej! 
    Jag har just skaffat en liten katt som nu är 12 veckor. Hon verkar vara väldigt trygg och nöjd efter bara ett dygn här. jag skall vara ledig hela veckan för att lära känna min nya kompis men nästa vecka börjar jag jobba igen. Nu har jag så dåligt samvete. Kan jag lämna henne ensam? Hur skall jag annars göra? Usch.

Jag kan inte skaffa en till katt som läget är nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-18 12:56
    Blev nog missförstådd. Är hemma med katten i en vecka så vi skall lära känna varandra. Sedan kommer jag börja jobba igen 2-3dagar/vecka i max 8h. Hon har för övrigt allt hon behöver här hemma.

• Svar på tråden Lämna kattungen ensam?
  • alanbanks

Jag har två katter, en hona på två och en hane på snart ett. Den första månaden var jag med dem så mycket jag kunde, speciellt de första två veckorna då jag ville att de skulle bli trygga och börja ty sig till mig. De klarar sig bra ensamma i några timmar, men jag får dåligt samvete och är ifrån dom så lite som möjligt. Jag skaffade katter för sällskap, och därför är jag med dom så mycket det går.

Bästa som finns är att komma hem och de sitter och väntar i hallen och ska gosa sönder en :)

• Afterlife
    alanbanks skrev 2012-07-17 23:10:27 följande:
    Jag har två katter, en hona på två och en hane på snart ett. Den första månaden var jag med dem så mycket jag kunde, speciellt de första två veckorna då jag ville att de skulle bli trygga och börja ty sig till mig. De klarar sig bra ensamma i några timmar, men jag får dåligt samvete och är ifrån dom så lite som möjligt. Jag skaffade katter för sällskap, och därför är jag med dom så mycket det går.

Bästa som finns är att komma hem och de sitter och väntar i hallen och ska gosa sönder en :)
    Eller när katten stolt sitter och väntar med första egenfångade mus!
  • alanbanks

Afterlife: mina är innekatter (bor vid en hårt trafikerad väg och ena katten är döv) men de visar stolt upp dammråttor och kattleksaker ;)

• Afterlife
    alanbanks skrev 2012-07-17 23:22:10 följande:
    Afterlife: mina är innekatter (bor vid en hårt trafikerad väg och ena katten är döv) men de visar stolt upp dammråttor och kattleksaker ;)
    Jag bodde på ett ställe där det var mycket möss inomhus... Och trots att jag tog kattungen vid 8 veckor (mamman kunde inte ta hand om ungarna) så fattade han helt på egen hand hur möss skulle hanteras.
    Det är underbart med katter.
  • Afterlife
    Lilia skrev 2012-07-17 23:43:18 följande:
    Vad häftigt. =) Min katt (utekatt) kan inte fånga något alls, hon är ovanligt klumpig för att vara katt, men jag älskar henne ändå. =)
    Ja, han var en riktig tuffing.
    Jag har fött upp flera kattungar från väldigt ung ålder. En från cirka fem veckor. (han hade inte klarat sig annars) men den katten blev riktigt rädd för möss. Jag försökte lära honom en gång med ett par möss i en traktorskopa men kattskrället skuttade rakt upp med rest ragg när han såg mössen...
  • Anonym (Nej)

Jag hade inte lämnat katten ensam så tidigt. 
    Minst en vecka hade jag "skolat in" lilla missen.
    Den behöver lära känna både dig och den nya miljön. 

• Marie-anne

jag har suttit med mina katter hemma sedan dom kom, men åkte bort 4dagar med pappa som kattvakt, så dom va ensam på nätterna, gick skitbra!

• Tom Araya

De flesta katter klarar sig ensamma en hel dag med tillgång till mat, vatten och låda men hur tidigt i ålder vet jag inte, det kan nog variera.

Men hur tänkte du när du skaffade katt och sedan undrar hur det går ihop med jobb?

• Anonym

Dåligt att skaffa en liten kattunge när du inte kan vara hemma med den ett tag. Man får inte lämna katten mer än 8 tim max!!! En katt kan klara sig men de mår inte bra om de är ensamma för länge. De behöver stimulans och sällskap med. Speciellt i unga år. Nu är skadan skedd. Se till att katten har rikligt med färskt vatten och torrfoder, samt blötmat. En mjuk kattbädd, en gosig filt, leksaker, klöspelare!!! Köp gärna feliway och sätt i eluttaget.

• Maria8601
    Anonym (L) skrev 2012-07-17 20:38:32 följande:
    Hon kommer klara sig finfint men om du har möjlighet kan du mot slutet av veckan lämna henne ensam kortare stunder... Då kommer det lite i taget =).

Du har kanske redan hört det här men ett ställe som är farligt för kattungar är toastolen, dubbelkolla så att locket är nerfällt. Det är inget roligt ställe för en liten kattunge att hamna i...
    Det har jag faktiskt redan börjat med men bara en liten stund. Då har det verkat som hon legat under sängen och gömt sig och jag måste "leka fram" henne när jag kommer hem. hoppas dessa korta stunder gör att hon vänjer sig
Svar på tråden Lämna kattungen ensam?