• Jennie1987

Någon i Jönköping som ska göra ivf hösten 2012?

Har bläddrat igenom tråden, och ville bara önska er lycka till! :)
    Jag bor själv i Huskvarna, så det var därför jag hamnade här inne.

Jag är dock inte i ivf-svängen, även om det är det som skulle behövas i vårt fall.
    Jag har pco o min sambo lite få spermier. Men jag har för högt bmi, så det sätter käppar i hjulet tyvärr.

Vi har ialla fall fått testa insemination, äntligen! Och då lyckades jag få en jättefin ägglossning! :) Tyvärr tog det sig inte, men vi ska göra ett försök till :) Började med Pergotime idag, och den 10 september ska jag på vul! Alltid lika spännande att se de där äggblåsorna ;)
     Så förhoppningsvis blir det insem därefter :)

Oj, nu babblar jag på om mitt! Sorry!
    Ville ju bara lämna ett litet avtryck och som sagt önska er lycka till med ivf!

• Jennie1987
    Mariah1986 skrev 2012-09-03 13:46:12 följande:
    Jennie!!

du är jätte välkommen att skriva hör med oss :D så de är klart du ska stanna kvar i tråden :D jag har som dig för högt bmi, har kämpat i 8 månader nu och har äntligen kommit ner till bmi 30! måste fråga vad är de för skillnad på ivf och insemeination? har inte så stor koll på de!
    ska ni försöka med ivf sen om du har gått ner eller hur tänker ni ? :) spännade att du ska dit den 10 jag ska dit den 17 :D    

Tack vad snällt att jag får vara med, fast jag inte ska göra ivf just :)

Vad härligt att du har lyckats fixa bmi 30! Grattis! Måste kännas jättebra såklart!? :)

Vår insemination gick till såhär:

Dag 5-9 åt jag dubbelkur Pergotime (gör så äggblåsorna mognar).
    Dag 13 VUL och två fina äggblåsor på 12 mm och 14 mm.
    Dag 14 tog jag Ovitrelle (ägglossningsspruta)
    Dag 15 fick min sambo lämna sperma på sjukhuset, som tvättades i 1 timme. 
    Sen snabbt ner till min gyn och då sprutas ½-1 cl (alltså jättelite!) sperma in genom en kateter in i min livmoder.
    Ja, något sånt ;) Så det skiljer ju sig en hel del från ivf. Och insemination hjälper egentligen bara spermierna in i livmodern, därifrån ska de göra "som vanligt", möta ägget själv och befrukta. Så enligt min gyn ökar chansen ca 15-20% när man gör insemination. Så ofta behöver man försöka ett par gånger, det är inte ovanligt att det tar sig först på ca femte försöket. Men det kan också vara så att det inte funkar alls, och då behöver man ju gå vidare till ivf.
    Jag hoppas såklart att vi ska få hjälp med ivf om detta inte funkar. Men det är det där jäkla bmi! 
    Hur gjorde du för att gå ner i vikt?
    Min gyn säger att lchf kost är det bästa för pco-tjejer, så jag "kämpar" med det. Men det går sisådär.   

Nu är jag igång med Pergotime igen, är på dag 6, så har bara ätit i två dagar än så länge.
    Spännande varje gång såklart!           

• Jennie1987

Mariah!

Ja, det är spännande att vara igång med något nytt! Har ju bara testat insemintion en gång, så allt känns fortfarande nytt och spännande.
    Pergotime har jag ätit så många gånger så jag tappat räkningen för läääängesen!
    Jag började få mina bra ägglossningar först när jag kombinerade Pergotime och Ovitrelle. Det gjorde susen! Och när jag väl får ägglossning har vi ju samma chans som "alla andra". Så det känns bra iaf! :)

Jag testade Puregon i några omgångar också, men blev hemskt överstimulerad! Usch och fy! Så ont har jag aldrig haft, varken innan eller efter! Fick åka ambulans, för jag kunde inte sitta normalt i bilen. Helt hemskt!

Åh! Vad jag hoppas att ni lyckas nu på era ivf-försök!! :) Det hade ju varit helt fantastiskt! 
    Nej, jag går inte hos Berit?
    Jag går på Maya mottagningen i Jönköping, hos Bo Asplund.     

Guud! Vad duktigt du kämpat med vikten! Och vilken tur att du har någon som stöttar och hjälper dig så mycket! Jag ligger hemma genomförkyld och febrig just nu, annars försöker jag träna spinning (jag älskar det!) en gång i veckan. Och så går jag till mitt jobb nästan dagligen. Så lite rör jag på fläsket ;)  

Kram!  

• Jennie1987

Keng!

Vilken tur att jag får vara med härinne! :) 

Jag vet ju inte riktigt hur en ivf går till. Men inseminationen går ju ut på att få (de absolut bästa) spermierna närmare ägget. Alltså att dom får hjälp förbi den trånga passagen i livmoderhalsen. Så när de väl är inne i livmodern så har de inte så långt att simma för att möta ägget. Men själva befruktningen måste ju kroppen fixa på egen hand.
    Så jag tror att man har större chanser vid en ivf, för då är väl ägget redan befruktat när det sätts tillbaks i livmodern? Eller har jag totalmissat detta nu! Ni får ju rätta mig om jag är helt ute och cyklar här i nattmössan! ;)

Vad spännande att vara igång med behandlingen! Känner du av sprutorna något? Vad är det för sprutor? Är det typ som Puregon?        
    Åh! Spännande med vul på onsdag! Du får hålla oss uppdaterade :) :)

• Jennie1987

Mariah!

Jaså, en till som är vaken på nätterna ;)

Jaa, man vill bara snabbspola till den dagen man får ett plus på stickan! Vägen känns både lång och krokig får man nog säga. Men vi ska nog gå i mål en vacker dag! Det väljer jag att tro ialla fall! :)

Ja, jag går hos privat läkare, men han är knuten till landstinget.Samarbetar med Ryhov osv.
    Nej, vi betalar bara vanlig läkarkostnad, som är 300 kr hos min läkare, och där kommer ju högkostnadskortet in, så vi betalar totalt 1200 kr (tror de höjde till det vid årsskiftet va?) och så medicinen får vi bekosta själva, men där kommer ju det högkostnadsskyddet in. Ibland är det bra att bo i Sverige ;)
    Så för själva insemination betalar vi inget, min sambo betalar heller inget för att lämna sperma på Ryhov, som sen tvättas och så i en timme.
    Hur kommer det sig att ni gör ivf privat? Är det pga långa köer i landstinget?
    Min läkare säger att de inte är lika hårda med bmi osv om man gör det privat, stämmer det?
    Jag skulle gärna göra en privat ivf, men vi känner inte att vi har dom pengarna att lägga nu. Vi har köpt hus och det mesta av våra pengar går till det i dagsläget.  

Jag fick någon enstaka ägglossning med enbart Pergotime, men de var sällan starka och många gånger blev det ingen ägglossning alls.  
    Det var oftast så att äggblåsorna växte på sig jättebra, allt såg bra ut på vul och sen kunde tillbaka bildas och det blev ändå ingen ägglossning.
    Då kom vi på den ideén att testa ihop med Ovitrelle, eftersom det var där mitt problem verkade ligga, äggen mognade, men släppte sällan!
    Sen var det min läkare som tog upp inseminationen som ett alternativ, och såklart vill vi testa allt vi får! :)

Jag vet helt ärligt inte exakt var jag ligger i bmi just nu. Men jag är ganska säker på att det är över 33.
    Spinning är svettigt men såå skönt! Man pumpar ut det sista ur en! Och det är skönt, jag har bra grundkondition som jag tycker är bra att hålla vid liv när man kör spinning. Skulle givetvis behöva gymma lite också, men är så otroligt korkat dum när det kommer till dom där maskinerna, så jag skulle antagligen garva åt mig själv :/
    Vet ju att man kan få hjälp av konstruktör osv, men är så tjafsig att jag inte vill gå ensam första gången. Ja, jag är lite knepig i såna där situationer där jag inte känner mig helt hemma eller bekväm. Jag är mer än nöjd med att jag pallrar mig iväg till spinningen! :) Om jag bara kunde få bli frisk så jag kunde fortsätta!    

Min läkare sa till oss att det "normala" är att man kanske testar insemination några gånger, och har det inte tagit sig efter 6 inseminationer så brukar man rekommendera att gå vidare med annan behandling, dvs ivf. Men om jag känner att jag orkar med och vill fortsätta äta hormoner och försöka så är det inget som hindrar att man försöker fler gånger, eftersom det är en ofarlig behandling och egentligen detsamma som ett samlag (dock inte så skönt;).

Näe, nu får jag nog dejta kudden lite. Skönt att vara hemma imorgon också och slappa bort en dag. Hoppas jag kan återvända till jobbet på onsdag. 
    Godnatt! :)     

Ja allt detta är ju väldigt spännade samtidigt en lååång väntan! Man vill ju va gravid NUUUU :D Men som med de mesta så kan man ju inte bestämma de ;P Kostade inseminationen något eller har du turen att de är gratis ? Nej va dum jag är du gick hos privat läkare va ??
    Hade du ingen ägglossning innan du prövade bägge preparaten tillsammans ? kroppen är ju ett helt mysterium!!! hur ligger du till i bmi frågan ? spinning ojoj de är jobbigt va ? :D har inte gett mig på de hade väl trillat av cykeln efter ett par minuter hahaha!
    Hur många inseminationer ska ni göra innan de bara finns ivf kvar ??

• Jennie1987

Mariah!

Jaa, då förstår jag! :) Jag blir nattuggla när jag har lediga dagar, jag jobbar i vården så har ju en del lediga dagar i veckan, och nu vänder man på dygnet när man slappar bort hela dagarna i soffan och kurerar sig från förkylningen.
    Vad lustigt? Men det finns säkert ett gott skäl till att ni har fått gå direkt till ivf. Det hade ju varit det bästa för min del också, men eftersom jag har för högt bmi så får vi testa detta under tiden.
    Jaha! Då är jag med, jag bor ju i lilla Huskvarna ;)
    Jaa, det är sjukt dyrt! Jag fattar knappt att det kan kosta såna pengar!!!?

Jag ska kolla in deras hemsida :)       
    Tack för tipset!

Eftersom min läkare är knyten till landstinget så blir det samma för mig som för er vid en ivf. Första försöken kostar inget (om jag kommer ner i bmi) och det är genom linköping. Han har samma avtal som sjukhus och vårdcentraler i Jönköping. Så det är ingen skillnad, mer än att jag får all hjälp via honom istället :) Och äggplock och återförande görs i Linköping. Ja, något sånt ;)
    Kramar!

• Jennie1987

Keng!
    Vad skönt att du mår bra av sprutorna! :)
    Jag sprutade med Puregon i 13 dagar, och pga pco så mognar gärna liite för många äggblåsor lite för mycket.
    Så det var ju därför jag blev så överstimulerad.
    Det är väl bara positivt med många mogna äggblåsor när man ska göra ivf?
    Min läkare tror därför att ivf vore det allra bästa för mig och min sambo, men det där j'''vla bmi:et förstör ju den sista lilla detaljen! :/
    Hoppas allt ser jättebra ut på vul!! Håller tummarna!      

• Jennie1987

Keng!

Det finns en viss ökad risk för tvillingar eller trillingar, det står med i bipacksedeln till Pergotime och till Ovitrelle, och det är sånt som min läkare har varit jättenoga med att informera oss om.
    Det är därför det är så viktigt att vi gör de där vul:en så läkaren får en uppfattning om hur många äggblåsor som är på gång. Är det för många (min läkare har sagt att max tre ägg är ok, det är övre gräns) abryts behandlingen och vi får sexförbud.    
    Jag har nästan alltid eller ofta haft två äggblåsor som sett redo ut. Men jag har ju inte blivit gravid, så jag vet inte om båda släppt eller om ett av dem tillbaka bildats.

Pco innebär att man sällan eller aldrig ägglossar på egen hand, man har ofta oregelbunden mens eller ingen alls.
    Man kan få ökad behåring typ i ansiktet, på bröstet osv eftersom man har förhöjt manligt hormon. Det hämmar ägglossningen. Och så går man väldigt lätt upp i vikt! :/ Man är ofta insulinintolerant, och kroppen kan liksom inte sköta det där med insulinet, men det är något jag har väldigt dålig koll på, så det ska jag låta vara osagt hur det ligger till med det. Men vi med pco har något slags sjukt begär efter kolhydrater! Därför rekomenderas vi att äta som en diabetiker och min läkare rekommenderade mig lchf. 
    Går man ner i vikt kan man helt bli av med sina symtom och bli spontant gravid, få igång mens och ägglossning. Vi har i regel väldigt bra kvalité på äggen, det är något positivt som jag "lägger mitt hopp till". Därför har kvinnor med pco ofta chans att bli gravida senare i livet. Men det är ingen tröst när man är 25 och längtar nu!
    Självklart finns det olika svåra grader av pco, så alla är absolut inte överviktiga, finns flera tjejer som är normalviktiga och ändå inte ägglossar eller har mens, finns de som inte har någon ökad behåring eller så. 

Men du har endometrios? Du kan väl berätta lite om det? För det vet jag knappt vad det är.
    Lycka till imorgon och håll oss uppdaterade!! :) Spännande!!     

• Jennie1987

Mariah!

Det kan ju mycket väl vara så att din viktnedgång gjort att din pco lindrats såpass mycket att det inte syns på vul idag. Har de tagit blodprov för att fastställa hur du ligger till där? Om blodprovet visar att du inte har ökat manligt hormon så kan din pco försvunnit, det är inte omöjligt! Och jag vet flera som faktiskt blivit av med alla symtom och blivit gravida och hela paketet ;)
    Det beror ju lite på hur mycket behåring du menar? Lite hår i ansiktet är ju fullt normalt, fjun har ju alla.
    Jag lider väääldigt mycket av hår på överläppen, blir som värsta murren! Nej nu ljuger jag, det är tack och lov väldigt ljusa hår, men jag ser dom så tydligt, så jag vaxar överläppen en gång i månaden!
    Jag har även en "raggarsträng" vid naveln, som jag inte syntes alls förut, men så var jag dum och rakade bort den! Så nu kommer det ju svarta hår där... Så nu får jag raka ofta.
    Annars har jag inget hår på bröst eller rygg eller så. Har läst att en del pco tjejer har mer behåring än sina män! Så jag har det ganska lindrigt ändå får jag nog säga ;)

• Jennie1987

Keng!

Oj! Jag hade ingen aning om att man kunde få så! Och jag måste säga att pco är ju ingenting i jämförelse. Jag menar, hår kan man ju ta bort på flera olika sätt och övervikten går ju att jobba på, även om det är jobbigt, tar tid och man går mycket i motvind.
    Har det blivit bättre sen du opererades?

Jag hade en cysta på min äggstock när jag var 14 år, den sprack! Och det gjorde så ont. Fick åka in akut till sjukhus och då såg dom massa vätska i buken och jag fick opereras direkt. Då var det ½ liter blod i buken som skulle varit i den cystan då. Kom och tänka på det när du skrev blodfyllda cystor.
    Men jag har inte hört något om det sen, utan bara min pco då, och det har ju också med cystor att göra, men dom är ju oftast ofarliga och mycket små.       

Åh! Vad roligt att det såg så bra ut på vul idag!!
    HEJA ÄGGEN!!!    :)

Svar på tråden Någon i Jönköping som ska göra ivf hösten 2012?