Mariah1986 skrev 2012-09-03 13:46:12 följande:
Jennie!!
du är jätte välkommen att skriva hör med oss :D så de är klart du ska stanna kvar i tråden :D jag har som dig för högt bmi, har kämpat i 8 månader nu och har äntligen kommit ner till bmi 30! måste fråga vad är de för skillnad på ivf och insemeination? har inte så stor koll på de!
ska ni försöka med ivf sen om du har gått ner eller hur tänker ni ? :) spännade att du ska dit den 10 jag ska dit den 17 :D
Tack vad snällt att jag får vara med, fast jag inte ska göra ivf just :)
Vad härligt att du har lyckats fixa bmi 30! Grattis! Måste kännas jättebra såklart!? :)
Vår insemination gick till såhär:
Dag 5-9 åt jag dubbelkur Pergotime (gör så äggblåsorna mognar).
Dag 13 VUL och två fina äggblåsor på 12 mm och 14 mm.
Dag 14 tog jag Ovitrelle (ägglossningsspruta)
Dag 15 fick min sambo lämna sperma på sjukhuset, som tvättades i 1 timme.
Sen snabbt ner till min gyn och då sprutas ½-1 cl (alltså jättelite!) sperma in genom en kateter in i min livmoder.
Ja, något sånt ;) Så det skiljer ju sig en hel del från ivf. Och insemination hjälper egentligen bara spermierna in i livmodern, därifrån ska de göra "som vanligt", möta ägget själv och befrukta. Så enligt min gyn ökar chansen ca 15-20% när man gör insemination. Så ofta behöver man försöka ett par gånger, det är inte ovanligt att det tar sig först på ca femte försöket. Men det kan också vara så att det inte funkar alls, och då behöver man ju gå vidare till ivf.
Jag hoppas såklart att vi ska få hjälp med ivf om detta inte funkar. Men det är det där jäkla bmi!
Hur gjorde du för att gå ner i vikt?
Min gyn säger att lchf kost är det bästa för pco-tjejer, så jag "kämpar" med det. Men det går sisådär.
Nu är jag igång med Pergotime igen, är på dag 6, så har bara ätit i två dagar än så länge.
Spännande varje gång såklart!