• jenniekk

Någon i Jönköping som ska göra ivf hösten 2012?

Hej tjejer!

Liksom ni bor jag i Jönköpingstrakten och är ofrivilligt barnlös. Min man och jag har inte skyddat oss sen -04 och är utredda av Folke Solheim ( nuvarande Mayamottagningen).
    Vi har manlig orsak till vår inferlitet och blev då rekommenderade icsi. Pga för högt BMI så nekas vi denna behandling. Har jojobantat under dessa åren men aldrig lyckats nå BMI 30 som krävs.

Förra året tog vi beslutet att söka oss till Danmark och insemineras med donerad säd, har gjort några försök som misslyckats.

Har nu sedan i somras ätit enl Lchf och minskar i omfång, förhoppningsvis kanske detta förbättrar fertiliteten!

Får en sån som jag hänga i er tråd trots att vi inte gör ivf??

• jenniekk

Hej tjejer!

Verkar inte vara mycket positivt i tråden nu... Hoppas det vänder snart för oss alla!

Idag har vi gjort ännu en insemination i Danmark. Förhållandena va gynnsamma med en follikel på 22 mm och slemhinnan mättes till 8 mm.

Nu är bara det värsta kvar... Denna hemska ångestfyllda väntan...

• jenniekk

Keng: Menade inte att förminska sorgen över motgångar och misslyckande...

Jag har varit med om många under alla år vi försökt! Men något jag lärt mig att jag alltid reser mig igen! Har inget val! Längtan och hoppet om att lyckas är för stor för att inte försöka... Man får bryta ihop för att försöka igen! :)

Känns inte så spännande just nu, är livrädd för att misslyckas igen... :(

• jenniekk

Jennie: Hoppas att trippelkur fungerar för er nu... Och att det blir fler inseminationer....

Frågade vid inseminationen idag igen pm det här med Äl. Jag har regelbunden mens, får positiva digitala ägglossningstest, känner av Äl och får mens 13 dagar efter Äl oberoende vilken cykeldag Äl kommer på och de vulen har sett bra ut. Kan det ändå vara så att Äl uteblir???

Gyn sa att till 99% säker på att jag har Äl. Tar inga progestron prov...

Vad har du för erfarenhet av Äl Jennie?

• jenniekk

Jennie; sitter ikväll och ältar och googlar... Inget bra alls! ;) ska försöka njuta av att förutsättningarna iaf är bra nu...

Hur ni "bara" kvinnlig faktor till barnlösheten?

• jenniekk

Jennie: Tänk vad mycket som ska klaffa för att en graviditet ska lyckas, det är ett under att det föds barn varje dag! :) Barn är verkligen mirakel!

Den här j*vla vikten alltså! Förstår verkligen hur du kämpar med den! För mig är det en daglig kamp och har alltid varit... Och kommer nog alltid vara... Har du långt kvar till BMI 30?

Min vikt är en orsak till att vi fått gå vidare till Danmark! Där finns inte lika strikta viktkrav!

Såg att ni pratat om att det är en rättighet att få barn... Vet inte om jag håller med om att det är en mänsklig rättighet?
    Men tycker däremot att landstingen borde erbjuda samma hjälp och ha samma krav för att kunna erbjudas behandling och inte som nu ha olika BMI krav och man har rätt till olika antal behandling!!

Tror att den enskilda och samhället i stort skulle gynnas av detta!

Att vara ofrivilligt barnlös och längta som en tok tär på välbefinnandet! Om man inte upplevt det så vet man inte hur mycket i vårt samhälle som kretsar kring familjen och då framförallt barnen! Det ger ett stort utanförskap!!!

Kram till er alla! :)

• jenniekk

Idag kom min mens också, så försök 6 är nu också misslyckat!

Mailade Bo Asplund på Mayamottagningen igår och idag ringde han upp mig!! Blev väldigt förvånad då jag inte lämnat några kontaktuppgifter men fanns väl med i de gamla journalerna från Solheims tid!!

Så nästa vecka ska jag dit på samtal. Han tyckte vi skulle börja om med utredning och att mannen skulle följa med vilket jag tyckte va onödigt. Vi vill ha hjälp där vi är nu med stimulering, spola igenom äggledarna.

ORKAR INTE börja om från början med att hetsbanta ner till BMI 35 för att göra ivf privat. Jag förklarade att donatorinseminationerna är inget vi tagit lätt på och pratat igenom i många år innan vi började försöka och att min make känner likadant som jag. Vi vill ha barn, hur är mindre viktigt! Hade någon ställt ett främmande barn på trappan med en lapp "varsågod" så hade vi velat ha det barnet!!!

Är nu rädd för att det ska bli ett evigt tjat om övervikten, känner sig så utsatt...

Jennie! Vad är din upplevelse av honom??

• jenniekk

Vad skönt att höra att du har goda upplevelser av Bosse. Hoppas kunna säga detsamma snart.

Han menade att vi skulle börja om med spermaprov osv igen vilket vi inte vill då vi inte kan få hjälp med ivf ändå.

Får jag fråga vad du ligger på för BMI ungefär?? Jag ligger nog på uppåt 40 så målet på 30 för att få landstingsfinansierad ivf är för långt bort...

Vill ha hjälp med äggledarspolning, provtagning och sen stimulering vid insemination med donator i Dk.

Vi får se...

• jenniekk

Jennie: Skönt med mindre biverkningar och förhoppningsvis positivt med all aktivitet i magen, folliklar som växer för fullt! Spännande med ultraljudet på fredag!

Förstår att det känns oroligt med mannens jobb. Man vill ju gärna ha honom hemma om det ska bli någon insemination. Hoppas det löser sig!

Själv väntar jag på mitt gynbesök i veckan, annars händer inget...

Kram!

Svar på tråden Någon i Jönköping som ska göra ivf hösten 2012?