• Rådjur

Hårtvätt - hur länge håller det för er ?

Tänkte fråga hur länge ert hår håller sig fräscht efter att ni tvättat det - hur många dagar tar det innan det blir smutsigt igen ?

Brukar ni göra något för att håret ska hålla sig rent längre ? 

Personligen måste jag oftast tvätta varannan dag Obestämd Vet inte om det är normalt eller om det bör hålla längre ? 
    Mitt hår blir flottigt väldigt fort tycker jag - och ändå tvättar jag med milt schampo (SLS-fritt)!

• Svar på tråden Hårtvätt - hur länge håller det för er ?
  • smulan 75

Duschar håret varje dag, men använder shampo o balsam var annan  el var tredje dag.

• Rådjur

Tack för alla svar - blir förvånad över att det är vanligt att tvätta varannan dag Förvånad Trodde det höll längre för alla andra!!

Carzet skrev 2012-07-17 22:27:09 följande:
    Tvättar oftast varannan dag iband oftare om jag tränat eller så. Folk som säger att håret blir mindre fett om man tvättar mer sällan har generellt ofta väldigt skitigt hår tycker jag, så det är nog helt enkelt så att vissa inte stör sg så mkt på fett hår som vi andra som tvättar varje eller varannan dag.
    Har också hört detta om att håret skulle bli mindre fett av att tvätta mer sällan - men finner inte riktigt att det hjälper för mig ... Tvättade mer sällan när jag var yngre, men då hade jag även väldigt långt hår och det såg inte lika skitigt ut som det gör nu om jag hoppar över en hårtvätt Skrikandes (har axellångt)
    alvisen skrev 2012-07-17 22:32:18 följande:

Jag tvättar oftast var tredje, ibland varannan. Blir fettigt om det gått längre än 3 dagar sen sist. Mitt hår blir tyvärr väldigt "fluffigt", lockigt och oregerligt när det är nytvättat. Det blir snyggt lagom tills jag måste tvätta det igen -.- haha

Hahaha vi har samma problem!!! Jag hatar mitt hårs UTSEENDE när det är nytvättat, men älskar den nytvättade känslan Tungan ute Brukar oftast ha håret i tofs efter att jag tvättat för att slippa det värsta fluffet, trivs ej heller med utsläppt hår i längden jag har just nu, så det räddar mig lite. 

• hysteria

Behöver tvätta håret c:a en gång i veckan för att det inte ska se smutsigt ut, fett blir det aldrig, eller säkert förr eller senare men så länge vill jag gå utan att duscha.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • tjej25

Max en hån i veckan!! Men försöker hålla det så det går 1.5v mellan tvätt. Använder bra schampo+balsam från frisörshop. Ibland använder jag även torrschampo från märket REF om jag ska gå på fest och inte vill tvätta.

• CrazyLady

Jag tvättar håret nu med schampoon och balsam som är "godkända" för balsammetoden (men använder mig inte av den)
    Mitt hår håller sig rent, fräscht och "nytvättat" i 3-4 dagar, men jag tvättar det oftast var 3e dag..

Innan blev mitt hår fett och äckligt redan dagen efter när jag tvättade med vanliga schampoon och balsam...

• Mercurialis

Jag tvättar håret var fjärde eller var femte dag. Ibland kan det gå någon dag längre.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Majsan70

Jag tvättar håret varje dag. Använder produkter från Alternas Caviar serie. Revlon serum i fuktigt hår efter tvätt. Skulle jag gå utan att tvätta håret hade frisyren sett bedrövlig ut.

• Nina 566

1-2 ggr i veckan. Använder torrshampoo mellan tvättarna.

Att tvätta håret för ofta gör håret i dåligt kondition, vänta ut håret och använd torrshampoo i hårbotten och längderna upp mot huvudet så får du ett mycket finare hår.  

• Rådjur
    Nina 566 skrev 2012-07-18 18:01:42 följande:
    1-2 ggr i veckan. Använder torrshampoo mellan tvättarna.

Att tvätta håret för ofta gör håret i dåligt kondition, vänta ut håret och använd torrshampoo i hårbotten och längderna upp mot huvudet så får du ett mycket finare hår.  

Vet inte om detta tips funkar på mig faktiskt Obestämd Jag har vågigt/lockigt hår, och det verkar som om det blir astorrt och risigt om jag inte "vattnar" det med jämna mellanrum
    Men skönt att du behöver tvätta så sällan iaf! 
  • Nina 566
    Rådjur skrev 2012-07-18 18:17:13 följande:

Vet inte om detta tips funkar på mig faktiskt Obestämd Jag har vågigt/lockigt hår, och det verkar som om det blir astorrt och risigt om jag inte "vattnar" det med jämna mellanrum
    Men skönt att du behöver tvätta så sällan iaf! 

Mitt hår är också lockigt/vågigt. Jag måste platta mitt hår för att se normal ut. =)

Jag tvättar mitt hår, sedan låter jag det torka och sedan har jag tofs den dagen. Dagen efter plattar jag det och använder torrshampoo, blir rent o dessutom snygg volym.  
  • 010306

3 dagar minst.. Har  torrt hår & även massa självfall så ibland är det som bäst efter 2 dagar

• isvinter

Skulle aldrig stå ut med att bara tvätta det en gång i veckan. Lagar ju mat (oslukt), jobbar, kanske tränar, blir svettig en varm sommardag osv. Jag tvättar varannan eller var tredje även om håret skulle kunna "klara sig" lite till.

• Joico

Absolut varannan dag. Mer ofta varje dag. Går det tre dagar så har jag troligen varit ledig från jobbet och satt upp det om jag gått ut.

• Biffus

Tvättar håret med ett supermilt naturligt schampo (utan sulfater, tensider, parabener, silikoner m.m.) ungefär en gång i månaden. En gång i veckan brukar jag "tvätta" håret med en tomat. Sedan får håret vatten på sig när jag duschar, ca varannan-var tredje dag (beroende på huruvida jag ska träffa folk eller inte).

• LiveHappy

1, max 2, dagar i veckan. Använder Elvitals schampo och deras inpackning vid varje tvätt. Mitt hår känns aldrig flötigt men det blir smutsigt ändå och det är svårt att få det att ligga på plats.

För 1,5 år sedan tvättade jag det varje dag Förvånad Men det gjorde mitt hår tunt, utslitet och det kort (gick ju av när håret blev axellångt). När jag skulle avvänja håret vid tvätt varje dag kunde det se smutsigt ut men jag härdade ut och nu har jag fått jättelångt och fint hår. Glad

• mrsStatham

Tvättar håret gör jag på söndagar. Avslutar med en hårinpackning som jag sover med och sköljer ut på måndag morgon. 
    Håret är snyggt och fräscht ända till nästa söndag, utan torrschapon och grejer. Vet inte hur långt jag kan gå till håret blir fett. Har inte provat, tycker om min söndagsrutin alldeles för mycket. 

Bara två saker är oändliga
  • nozpa

Dagligen. Men är gravid o då blir mitt hår mysko. Varannandag annars. Känner mig inte fräsch annars.

Svar på tråden Hårtvätt - hur länge håller det för er ?