Inlägg från: kakmonstret123 |Visa alla inlägg
  • kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • kakmonstret123
    Anonym skrev 2012-07-17 22:28:50 följande:
    Tror du att en legaliserng skulle göra att färre personer behöver sjukvård pga drogrelaterade problem?
    Om man tittar på Portugal så har deras avkriminalisering knappast lett till en ökad konsumtion, utan tvärtom till ett minskat bruk. Och istället finns det välfinansierad terapi och vård för problematiska konsumenter.

Varför föra ett skattefinansierat krig mot de sjuka och fattiga i samhället?
  • kakmonstret123
    Binegar skrev 2012-07-17 22:41:28 följande:
    vad har fattigdom att göra med huruvida droger borde kriminaliseras eller ej?
    Hur kan en avkriminalisering leda till minskat bruk? Börjar folk droga bara för att det är olagligt??? är det inte lika häftigt sen när det är lagligt och då bestämmer man sig antingen för att lägga av eller inte börja alls, för då är det helt plötsligt inte spännande?
    Håller du inte med om att drogmissbruk bör betraktas som en sjukdom, samt att en majoritet av drogmissbrukare är fattiga. Därav min formulering. Jag menar att istället för att föra att polisiärt krig emot dessa drogmissbrukare så bör en avkriminalisering ske och resurserna bör flyttas helt och hållet till vården. En professionell och välfinansierad vård tror jag leder till att fler problematiska konsumenter fångas upp och får hjälp, samt att en avkriminalisering bidrar till att drogkonsumtionens illegala och underjordiska miljöer avbrutaliseras.

Huruvida en avkriminalisering leder till ett minskat bruk eller inte, går ju för oss att bara spekulera i. Men Portugals statistik är ingenting jag hittar på. Nej, jag tror inte folk börjar droga för att det är olagligt. Tror du? Vi kan vända på frågan, är illegalisering den enda anledningen till att du inte brukar droger? (du kanske brukar droger, men jag chansar.)
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-17 22:49:33 följande:
    De flesta drogklassade preparat har ju ett antal negativa effekter som kostar samhället resurser.
    Därför vill man hålla bruket så lågt som möjligt, helst på nollnivå. Då är det troligen lättare att komma åt det om all hantering är olaglig.

Till skillnad mot exempelvis alkohol så finns inget oskadligt bruk utan endast skadligt missbruk för flertalet av drogklassade preparat.
    Och lyckas man att hålla bruket lågt med den nuvarande narkotikapolitiken? Nej, det ökar ständigt.

Jag vill poängtera att jag inte pratar om någon legalisering av alla droger här inte, utan endast om en avkriminalisering. Att flertalet drogklassade prepaterat är tunga droger som inte går att bruka i jämförelse med alkohol, är jag medveten om. Men att vissa väljer att bruka dessa är ett faktum, men jag tror knappast att en avkriminalisering skulle leda till en ökad konsumtion.

Men angående cannabis, så är jag absolut för en legalisering.
  • kakmonstret123
    Anonym (nu igen) skrev 2012-07-17 22:52:45 följande:
    Du måste ha en tapper agenda att försöka få både droger och pedofili lagliga. Eller är det bara ett allmänt motstånd mot alla regler o lagar i samhället?

Man undrar ju hur samhället skulle vara om du fick igenom avskaffning av både droger och pedofili , förmodligen ännu fler lagar också som du tycker är onödiga. Mord, fortkörning, våldtäkter?
    Eller kanske är du bara diskussions"nödig"? 
    Vet inte riktigt vad du svamlar om, pedofili är lagligt.

Jag är emot så kallade morallagar som saknar konkreta brottsoffer, och som är till för att försöka uppfostra medborgarna. Tydligen så får du mitt ogillande över att det är olaligt att röka en spliff, när det är lagligt att dricka en bärs, till att jag är för mord och våldtäkt. Verkar som du har ett roligt rus, vilken drog? :)
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:28:31 följande:
    Vilken skillnad lägger du i legalisering och avkriminalisering?
    Vilka metoder för att minska bruk och hanterande av droger tycker du är bättre än att motverka genom rättsväsendet?
    Avkriminalisering betyder att handeln är olaglig men att innehav av en mindre mängd som icke kan anses vara avsedd för handel, utan sannolikt personligt bruk är lagligt.

Legalisering innebär att handel också är lagligt i båda led.

Jag tycker det räcker att man avkriminaliserar droganvändandet, och flyttar dessa resurserna från rättsapparaten till vården istället, och låter rättsväsendet koncentrera sig på att jaga de verkliga hajarna inom drogmaffian istället - de verkliga förlorarna på en sådan drogpolitik.
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:33:59 följande:
    Fortkörning, rattfylla mm har inte heller några konkreta brottsoffer om vi som tvingas till ökade risker ed dessa inte räknas.
    Men fortkörning, och framför allt rattfylla, medför ökade risker för andra i 100% av fallen, även om det inte resulterar i ett brottsoffer i 100% av fallet.

Att sitta hemma och dricka öl kan innebära 2% risk för andra i Person A's fall , medan det kanske innebär 45% risk för andra i Person B's fall, för att han har en tendens att vilja ge sig ut och slåss på fyllan. Skall vi förbjuda person A att dricka öl på grund av detta?
  • kakmonstret123
    Anonym skrev 2012-07-17 23:42:42 följande:
    Men om du 'bara' vill avkriminalisera cannabis har ju hajarna inom drogmaffian fortfarande en del droger som de kan sko sig på.
    Var har jag skrivit detta? Jag vill avkriminalisera användandet av alla droger, samt legalisera cannabis.
  • kakmonstret123
    Anonym skrev 2012-07-18 00:04:22 följande:
    Det är just det - röker man på och dessutom dricker alkohol händer dåliga saker. Det går inte att förbjuda alkohol, men vi kan fortfarande förbjuda hasch. Får jag välja mellan en dålig sak - och två dåliga saker som tillsammans ökar eländet exponentiellt vet jag vilket jag föredrar.
    Jo, men frågan kvarstår. Minskar brukandet av en drog bara för att den är kriminaliserad? Att droger existerar är ett faktum. Att vissa väljer att bruka dem oavsett om det är lagligt eller ej, är också ett faktum. Avkriminalisera och flytta resurserna, så att effektiviteten ökar inom vården.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?