• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • Anonym

Tror du att en legaliserng skulle göra att färre personer behöver sjukvård pga drogrelaterade problem?

• Binegar

hade tobak och alkohol kommit in i dagens samhälle kan jag sätta min högra hand på att det med hade illegaliserats..

• Binegar
    Anonym skrev 2012-07-17 22:28:50 följande:
    Tror du att en legaliserng skulle göra att färre personer behöver sjukvård pga drogrelaterade problem?
    tänkte samma sak. det blir väl snarare tvärt om....
  • kakmonstret123
    Anonym skrev 2012-07-17 22:28:50 följande:
    Om man tittar på Portugal så har deras avkriminalisering knappast lett till en ökad konsumtion, utan tvärtom till ett minskat bruk. Och istället finns det välfinansierad terapi och vård för problematiska konsumenter.

Varför föra ett skattefinansierat krig mot de sjuka och fattiga i samhället?
  • Binegar
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 22:37:24 följande:
    Om man tittar på Portugal så har deras avkriminalisering knappast lett till en ökad konsumtion, utan tvärtom till ett minskat bruk. Och istället finns det välfinansierad terapi och vård för problematiska konsumenter.

Varför föra ett skattefinansierat krig mot de sjuka och fattiga i samhället?
    vad har fattigdom att göra med huruvida droger borde kriminaliseras eller ej?
    Hur kan en avkriminalisering leda till minskat bruk? Börjar folk droga bara för att det är olagligt??? är det inte lika häftigt sen när det är lagligt och då bestämmer man sig antingen för att lägga av eller inte börja alls, för då är det helt plötsligt inte spännande?
  • Queenie70

Jag är kluven i frågan. Jag ser ingen poäng med att lagföra gamla knarkare för att de haft varor för eget bruk eller i kroppen. Däremot är jag övertygad om att det faktum att det är illegalt förhindrar rätt mÅnga att testa. Och även om de flesta som testar aldrig utvecklar ett beroende, så är det vissa som gör det. Och att ha ett missbruk är helt förödande för en människa och i solidaritet med de vi genom en lag kanske hindrar att utveckla ett beroende, så kan i alla fall jag stå ut med att få min valfrihet i frågan begränsad.

• Anonym

Jag vill inte ha ett samhälle där mina barn lätt kan gp in i en affär och köpa sig droger.

• Binegar
    Anonym skrev 2012-07-17 22:47:06 följande:
    Jag vill inte ha ett samhälle där mina barn lätt kan gp in i en affär och köpa sig droger.
    men det behöver ju inte säljas på ICA eller OKQ8 bara för att det är lagligt..
  • doggy

Personer som går på droger kan vara en fara för allmänheten o sig själva . Vem vill ha det så ???

• Tom Araya

De flesta drogklassade preparat har ju ett antal negativa effekter som kostar samhället resurser.
    Därför vill man hålla bruket så lågt som möjligt, helst på nollnivå. Då är det troligen lättare att komma åt det om all hantering är olaglig.

Till skillnad mot exempelvis alkohol så finns inget oskadligt bruk utan endast skadligt missbruk för flertalet av drogklassade preparat.

Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?