Inlägg från: Buscemi the one |Visa alla inlägg
  • Buscemi the one

Varför är det olagligt att knarka?

Tom Araya skrev 2012-07-17 22:49:33 följande:
    De flesta drogklassade preparat har ju ett antal negativa effekter som kostar samhället resurser.
    Därför vill man hålla bruket så lågt som möjligt, helst på nollnivå. Då är det troligen lättare att komma åt det om all hantering är olaglig.

Till skillnad mot exempelvis alkohol så finns inget oskadligt bruk utan endast skadligt missbruk för flertalet av drogklassade preparat.
  • Buscemi the one
    Binegar skrev 2012-07-17 22:41:28 följande:
    vad har fattigdom att göra med huruvida droger borde kriminaliseras eller ej?
    Hur kan en avkriminalisering leda till minskat bruk? Börjar folk droga bara för att det är olagligt??? är det inte lika häftigt sen när det är lagligt och då bestämmer man sig antingen för att lägga av eller inte börja alls, för då är det helt plötsligt inte spännande?
    ??
  • Buscemi the one
    Binegar skrev 2012-07-17 22:49:06 följande:
    men det behöver ju inte säljas på ICA eller OKQ8 bara för att det är lagligt..
    Var ska det säljas då?
  • Buscemi the one
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:04:26 följande:
    Vad blir de fattiga och sjuka av?
    Precis. 
  • Buscemi the one
    kakmonstret123 skrev 2012-07-18 02:23:27 följande:
    Jo, jag vet. Hur som helst är denna diskussionen ganska orelevant för trådens topic. Det handlar inte om de olika drogernas respektive skadeverkan. Att droger överhuvudtaget är skadligt, är ett faktum. Och att ett missbruk av dem bidrar till avsevärd ökning av skaderiskerna, är allmänt vedertaget. Tråden handlar om samhällets hanterade, vilket jag anser vara felaktigt. Jag tror att ett avkriminaliserande skulle leda till positiva effekter, av de anledningarna jag redan räknat upp tidigare. Det räcker som sagt att ta Portugal som exempel.
    Vilka positiva effekter skulle det vara? 

Du har ju redan svarat.  
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?