Tom Araya skrev 2012-07-18 03:31:14 följande:
Men det där är ju ingenting som i någon högre grad skulle hjälpa till med minskat bruk.
T.o.m den lagliga tobaken har ett betydligt mer omfattande arbete kring sig i syfte att minska bruket och du vet väl hur många det är som röker och snusar i detta land?
Om du langar knark och jag kan sätta dit dig för det på något år så har ju tillgången minskat.
Om du inte är en langare utan istället distruberar droger till ett gäng langare eller underdistrubitörer så kanske du förser kanske 100 eller 1000 brukare, då har det rätt stor effekt att få bort dig från gatan.
Alla negativa konsekvenser samhället samhället kan utsätta dig för för att ha brukat, smugglat eller på annat sätt hanterat droger gör ju att du väger för- och nackdelar. När du suttit inne ett par vändor inser du kanske att det inte är värt stålarna du tjänade på langningen.
Ställ frågan till dig själv: får hastighetsgräns och risken att åka dit vid hastighetsöverträdelse folk att köra långsammare? Om folk kör 100-125 på motorväg, hade de fortfarande kört 100-125 eller hade fler kört 120-150 om hastighetgränsen togs bort?
Finns ingenting som indikerar på att en kriminalisering av exempelvis cannabis leder till ett minskat bruk heller. Varför talar vi ens om ett ökat eller minskat bruk? Det är ju hur samhället bör hantera eventuella missbruk, vi skall diskutera.
Jag har inte talat om att legalisera handeln med droger. Det är en skillnad, mot att avkriminalisera bruk och innehav. Så jag förstår inte varför du ödslar tid på att argumentera mot fel saker. Jag håller med dig om att polisens resurser bör vara inriktade på att jaga stordistrubitörer av tunga droger. Men inte att jaga missbrukare med fackla och högaffel. Stigmatiseringen måste bort och dessa måste våga söka vård och hjälp.
Angående hastighetsbegränsningar på motorvägar, så tror jag mer på Tysklands system. Och utöver det så tror jag på en regelbunden uppföljning av folks körkunskaper, förslagsvis en uppkörning och ett övergripande teoriprov, speciellt hos äldre människor.