• memba

Varva amning/flaskmatning, hur mycket?

Min lilla tjej på 6 dagar går inte upp i vikt av min bröstmjölk, så nu måste jag ge lite ersättning.

Jag vill helst endast amma, men nu har jag inget val, jag ska dock ge henne bröstet först och sedan lite på flaska. Hur mycket ska jag ge ? Någon med erfarenhet?

TAck,  

Kevin 2007, Theo 2010, Leia 2012
  • Svar på tråden Varva amning/flaskmatning, hur mycket?
  • memba

Räcker verkligen 5 minuter? Hinner hon få i sig den tjocka mjölken då?

Jag blandade 30 ml .. !! Jag vill så gärna att amningen ska räcka, men samtidigt måste hon ju gå upp i vikt ...

• memba

Jo, jag vet att det tar tid innan mjölken rinner till, tycker att amningen går bra förutom att hon inte blir riktigt nöjd. Och de blir oroliga på BVC, hon gick ner 9% av sin födelsevikt och har inte gått upp ett gram!

Min förre gick inte upp på två veckor så då fick jag också varva!

Jag har intensiv-ammat de sista dagarna, så jag hoppas att det blir bättre, jag ska försöka ge så mycket som möjligt från brösten.

Någon som vet hur mycket de bör gå upp i veckan? 

• memba

Oj vad splittrad jag blev nu! Ja, jag kämpar vidare så får vi se

• memba

Tack för alla svar!

Tydligen hade avföringen inverkan också då det kommer som skum, men det kanske också går över ...

• memba

Nej, skum sa hon att det kan vara att mjölken är för tunn/att hon bara får i sig den tunna mjölken och inte den fetare ...

• memba

Min lilla vägde 4390 g när hon föddes i torsdags, gick ner till 3980 g som hon vägde i måndags och idag väger hon 3950 g. Hon intensiv-ammas mer eller mindre sedan igår.

Vi har inte fått någon särskild ersättning. Mitt mellan barn hade mjölkproteinallergi, så jag är uppmärksam på detta.

Pumpa innan amning kan kanske vara en ide, men det har aldrig funkat så bra, det hör bara ont tycker jag!

• memba

Efter lite ersättning har avföringen ändrat karaktär och hon har för första gången sedan igår kommit till ro en stund! Jag har ammat intensivt sedan igår eftermiddag, hon har legat vid bröstet hela natten, och hela förmiddagen har hon käkat, så jag misstänker snarare hunger! Jag ska skuta med mjölkprodukterna dock och bortse från ersättning så får vi se vad som händer!

Svar på tråden Varva amning/flaskmatning, hur mycket?