Varva amning/flaskmatning, hur mycket?
Om du ska ge tillägg så ge på kopp och väldigt lite till att börja med, 50 ml är supermycket för en nyfödd!!! Så mycket gav de absolut inte vår dotter på BB, snarare 10-20 ml som tillägg. Syftet är liksom inte att byta ut amningen, syftet är att kicka igång lite extra och det är verkligen inte många ml som behövs då. Ger man mer så minskar ju bara produktionen ytterligare och du har snart ingen mjölk alls!Låter bra att du börjat intensivamma, då är hon ju uppenbarligen inte för slö för att suga som min ena dotter var. Jag ser inte alls något behov av att ge tillägg i ert fall, som sagt det kommer igång så småningom bara de får amma. Din bebis är långt ifrån 2 veckor ännu och det är nu du kommer börja märka att det kommer igång mer och mer de närmaste dagarna. Vår dotter tog 3 veckor på sig att komma upp i sin födelsevikt. Men det gick hur bra som helst att amma sedan ändå, vi behövde inte ge tillägg mer än det hon fick på BB samt en enda gång hemma. Andra dottern kom upp i sin födelsevikt på dag 11, och hon åt som en häst på en gång och gick inte ens när särskilt mycket i början. Ändå tar det tid! Man ska alltså inte bli hysterisk och noja över att det tar tid innan de tar igen vad de tappat, det är helt normalt.
Men håller med om att 5 min på varje bröst är på tok för lite, när de är flera månader ammar en del bebisar så snabbt eftersom de lärt sig hur man ammar effektivt, det gör inte en precis nyfödd! De kan behöva amma 20-30 minuter på varje bröst liksom!