Hur påverkas en 6 månader av varannan v boende?!?
Hej!
En ammande mamma har alltid första platsen hos ett spädbarn vilket inte hindrar barnet från att knyta an till andra personer samtidigt. En pappa som ger flaska kan få samma viktiga roll och anknytning med barnet från tidig ålder. Små barn har också tidigt förmågan att knyta an till flera personer på ett djupt och bestående sätt. Men ju mindre barnet är desto kontinuerligare måste relationerna vara. De har inte förmågan att hålla kvar sin inre bild av den frånvarande föräldern under någon längre tid. Därför är ju idealet att familjen bor ihop och träffas dagligen och stundligen.
När detta inte är möjligt, med 25 mils avstånd måste ni hitta en så praktisk lösning som möjligt vilket ni hittills ändå lyckats med.
Jag förstod inte riktigt hur ni planerat pappas föräldraledighet. Skulle han ta över helt ett antal månader, eller skulle du finnas i närheten?
Jag tror att byten mellan föräldrar under längre tid definitivt inte är att rekommendera när den första föräldern, som också ammar (ammat) är helt borta.
Antingen måste ni då hitta en lösning där ni bor på samma ort under den tiden eller också tycker jag att ni ska skjuta på det tills amningen är avslutad och det finns möjlighet för dig att besöka och ta hand om henne inimellan.
Om ni skapar de bästa tänkbara förutsättningarna så är barnet ofta anpassningsbart och riskerar inte några men.
Lycka till!
Margit Ekenbark