• Anonym (Ledsen flickvän)

Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!

Hej! Jag bor ihop med min pojkvän som är 24 år. Vi har varit tillsammans i 7 månader nu och under den tiden har jag kommit på honom om att ljuga om helt onödiga saker flera gånger.
    Han har ljugit om vart hans ex flickvän har bott, om hur länge dom var tillsammans, och om när dom gjorde slut, han har ljugit om att min bästa kompis har snackat skit om både mig och honom (rätt rejält), han har ljugit om vart hans kompis bodde, han har till och med sagt att han har en gitarr som han inte har och när jag tog upp det med honom så blev han irriterad och sa att den stod i garderoben (vilket den inte gör).
    Ibland känns det som att han ljuger för att ge mig dåligt samvete och ibland verkar det som att han gör det av ren vana. När jag konfronterar honom blir han jättearg eller så bygger han på lögnen ännu mer och lägger över det på mig genom att säga att jag borde lita på honom..
    För ett tag sen så hade han sagt till sina vänner att han hade fått en lägenhet mitt i stan som han skulle flytta till tre månader senare, men flytten blev aldrig av och en av hans kompisar frågade mig när han skulle flytta. Jag (som inte hade någon aning om att han skull "flytta") blev förbannad och tog upp det med honom och då sa han att han hade klämt ur sig det på fyllan och sen byggt på det så mycket att det inte gick att stoppa. Misstänker att det är så han har gjort mot mig de flesta gångerna...
    Vet inte hur jag ska göra eller om jag ska ta upp det med honom? Just nu är han utomlands tills nästa vecka så har funderat på att packa mina saker och dra härifrån med tanke på att han gör mig så ledsen, men är alldeles för kär i honom så vill inte vara utan honom. Samtidigt vet jag inte om jag kommer kunna leva med honom när han gör som han gör.
    Någon som har varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!
  • CoolJen

Jag skulle aldrig palla av att vara tillsammans med en sån person men det är jag det.
    Jag tror inte han kommer ändra sig, så du får nog acceptera detta beteende eller dumpa honom.

• Anonym (Dra)

Som att läsa om mitt förhållande! Tyvärr var jag inte så smart att jag inte fattade att det aldrig skulle ändra sig. Så mitt råd är gör slut, skaffa en kille som gör som har säger att han skall göra. För denna är likt min en mytoman.

• Anonym (blomman)

Jag har separerat från en karl som var FULL av lögner! Nu är ju jag därav lite extra bitter mot människor som ljuger. Men mitt ex lånade pengar bakom min rygg i 2 år, som han "inte vet" vart de gått till, han ljög alltså om det tills det blev förstort och även när jag stod med bevisen i handen fortsatte han och blev asarg på mig och kastade saker. Han ljög om snusning och andra smågrejer oxå. Jag önskar jag lämnade honom för längesedan, men nu när jag sitter här och väntar på min lägenhet kan jag inte vara lyckligare. Jag kan snacka med killar och känna en stor dragningskraft och nu har jag äntligen chansen att bli lycklig på riktigt med någon som älskar mig. Han ljög dessutom om sexwebbsidor, trots att jag hade historiken framme.

Har ni lämnat era eller är ni kvar i förhållandet? vill egentligen inte lämna honom men har nog innerst inne fattat att han inte kommer att ändra sig...

Samma här, skrev på sms att han skulle ta bort webbhistoriken nästa gång han porrsurfade och då blev han jättearg och blånekade trots att jag skickade ett mms med vad han hade sökt på. dessutom hade han sagt någon månad innan att han faktiskt hade kollat på porr ett par gånger senaste tiden..
    Kan man inte tvinga honom till en psykolog eller något? Måste ju finnas en förklaring på hans beteende..

• CoolJen

Min erfarenhet av folk som tänjer på sanningen är att de inte slutar med det

Känner mig rätt pinsam när jag skriver att jag älskar honom för mycket för att dra trots allt han gör.. Men det är så det är. Han har hälpt mig att komma ur en hel del problem och han har verkligen varit helt underbar om man bortser från lögnerna (som man kanske inte borde). Är bara 19 år så antagligen kommer jag att hitta någon ny innan det är för sent, men det är ändå jobbigt! Vet inte vad jag ska göra..

• Anonym (blomman)
    Anonym (Ledsen flickvän) skrev 2012-07-18 19:51:47 följande:
    Har ni lämnat era eller är ni kvar i förhållandet? vill egentligen inte lämna honom men har nog innerst inne fattat att han inte kommer att ändra sig...
    Jag lever inte med honom. Det tog slut för en vecka sedan, men det är bara skööönt! Känner mig redan redo för dejtning etc då jag redan sörjt förhållandet i förhållandet. Hade lämnat tidigare, men vi har barn. Mitt ex var in på sidor där han "pratade" med andra som  var väldiiiigt lättklädda om inte nakna, han gjorde det till tidig morgon och sen sket han i att hjälpa mig med barnet.
  • Anonym (mytoman?)

Tyvärr låter det som han är mytoman.

De är mycket vanligare än man kan tro och de finns överallt, i alla åldrar och kön och samhällsklasser.

För mytomanen har ljugandet blivit en livsstil och de kommer inte ur det. Det handlar ofta om skryt för att försöka höja upp sig själva. Och ofta om nedvärderande saker om andra eller fantastiska imponerande saker mytomanen "varit med om", också för att försöka höja upp sig själv. De ljuger ofta även om totalt onödiga och meningslösa saker, tex såsom att de ätit hamburgare till lunch  när de egentligen åt pizza. Och inte sällan berättar de hemska historier om vad de upplevt för att få folk att tycka synd om dom och beundra dom.

Mytomanen bygger upp ett parallellt liv i lögn. Människor runt omkring brukar förr eller senare alltid förstå att personen är mytoman eftersom lögnerna aldrig håller i längden. Ingen tycker om att umgås för mycket och för nära med en mytoman då de suger energi och uppmärksamhet ur andra människor.

De är krävande och manipulativa.

Det bästa man kan göra som utomstående är.

1. Att undvika dessa personer helt och hållet eftersom de ofta är destruktiva och dessutom opålitliga
    2. Att själv inte spela med i deras lögner. Låtsas inte att du tror på vad han säger. Berätta istället varje gång att du inte vet om han ljuger igen och att det inte är okej att ljuga och att du förlorat förtroendet för personen. Det är bra om alla i mytomanens omgivning visar att de inte tror på något han säger. Annars föder man hans mytomani och hans ego om man låtsas tro på honom.

Mytomanen kan uppmuntras till att söka psykolog-hjälp. Men det är stor risk att han ljuger om att han går till psykolog.

Tyvärr är det bäst att se dig om efter någon bättre. Mytomaner blir sällan helt återställda.

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

Det har kommit upp liveporr med chattforum på hans dator när jag har lånat den med, men har inte sett om han har skrivit något till någon, stängde ner det direkt..  Ja, det blir ju värre om man har barn ihop. Vi ska flytta ihop nu i September och min lägenhet är uppsagd och hälften av sakerna är hos honom nu och pojkvännens farmors syster gick bort för ett par veckor sen så vi har planerat att ta över hennes hus. Vi har bokat resor och har massa planer så har ingen aning om hur jag ska ta mig ur det här (om jag bestämmer mig för det). Dessutom är jag rädd för att jag nu är gravid...

Svar på tråden Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!