• Anonym (Ledsen flickvän)

Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!

Hej! Jag bor ihop med min pojkvän som är 24 år. Vi har varit tillsammans i 7 månader nu och under den tiden har jag kommit på honom om att ljuga om helt onödiga saker flera gånger.
    Han har ljugit om vart hans ex flickvän har bott, om hur länge dom var tillsammans, och om när dom gjorde slut, han har ljugit om att min bästa kompis har snackat skit om både mig och honom (rätt rejält), han har ljugit om vart hans kompis bodde, han har till och med sagt att han har en gitarr som han inte har och när jag tog upp det med honom så blev han irriterad och sa att den stod i garderoben (vilket den inte gör).
    Ibland känns det som att han ljuger för att ge mig dåligt samvete och ibland verkar det som att han gör det av ren vana. När jag konfronterar honom blir han jättearg eller så bygger han på lögnen ännu mer och lägger över det på mig genom att säga att jag borde lita på honom..
    För ett tag sen så hade han sagt till sina vänner att han hade fått en lägenhet mitt i stan som han skulle flytta till tre månader senare, men flytten blev aldrig av och en av hans kompisar frågade mig när han skulle flytta. Jag (som inte hade någon aning om att han skull "flytta") blev förbannad och tog upp det med honom och då sa han att han hade klämt ur sig det på fyllan och sen byggt på det så mycket att det inte gick att stoppa. Misstänker att det är så han har gjort mot mig de flesta gångerna...
    Vet inte hur jag ska göra eller om jag ska ta upp det med honom? Just nu är han utomlands tills nästa vecka så har funderat på att packa mina saker och dra härifrån med tanke på att han gör mig så ledsen, men är alldeles för kär i honom så vill inte vara utan honom. Samtidigt vet jag inte om jag kommer kunna leva med honom när han gör som han gör.
    Någon som har varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!
  • Anonym (jo tack...)

Jag har varit tillsammans med en notorisk lögnare för många år sedan. Misstaget jag gjorde var att tänka att "det spelar ju ingen roll om han är rik eller inte" eller "det spelar ingen roll om hans släkt inte har ett gods i Spanien som han säger", men gissa vad som spelar roll? Jo, att han ljuger ofta, lätt och gärna, Förr eller senare ljuger han om ngt som faktiskt spelar roll, stor roll.

Att hela tiden hålla på att tänka: "han SA så och så, men är det sant"?? är inte så kul heller utan bara utmattande.  

• Anonym (Puff, samma!)

Puffar denna tråden lite då jag undrar lite över det här med onödiga lögner. Jag har träffat en kille lite, mer som kompis än så länge men vi har båda antytt att vi gillar varandra mer än vänskap. Vi har chattat i några månader och setts tre gånger bara. 

Men en sak jag märkt lite som får mig att fundera på om det är värt att fortsätta är att jag tycker jag mig märka att han ljuger ibland. Till synes helt meningslösa saker som jag inte alls bryr mig om. 

Tex nu i veckan är han utomlands med jobbet för en mässa. Inga konstigheter där. Jag har sett bilder och vet att han är på
    mässan. Men sen av nyfikenhet googlade jag mässan och det visar sig att den är i ett helt annat land än han angav att han skulle till. Ett likvärdigt land men inte det han sa. Och det fick mig verkligen att fundera. Varför ljuger man om en sån grej? Varför skulle jag bry mig om vilket land han ska till? Varför kände han att det krävde en lögn? 

någon som har några Tankar kring detta? 

• Anonym (Intressant)

En av mina bästa vänner var mytoman, så synd. Hen kunde säga att hen bodde i en villa fast det var ett radhus. Sen när man kom dit såg man ju att det var lögn. Om vi stötte på några kompisar så tyckte hen att vi skulle hitta på att vi varit i stan, fast vi absolut inte varit där. Jag tyckte det var jobbigt och har alltid undrat varför hen gjorde så. Personen var även väldigt selektiv med människor. Dom som var populära var bra och det var mycket skitsnack om andra. Så kanske det är nån form av mindervärdeskomplex/dålig självkänsla som får folk att bli så här. 

• Anonym (Puff, samma!)
    Anonym (Intressant) skrev 2024-08-13 17:14:08 följande:

En av mina bästa vänner var mytoman, så synd. Hen kunde säga att hen bodde i en villa fast det var ett radhus. Sen när man kom dit såg man ju att det var lögn. Om vi stötte på några kompisar så tyckte hen att vi skulle hitta på att vi varit i stan, fast vi absolut inte varit där. Jag tyckte det var jobbigt och har alltid undrat varför hen gjorde så. Personen var även väldigt selektiv med människor. Dom som var populära var bra och det var mycket skitsnack om andra. Så kanske det är nån form av mindervärdeskomplex/dålig självkänsla som får folk att bli så här. 

Fast om man bor i radhus kan man ju utan att ljuga säga att man bor i hus. Det kan ju lätt tolkas som att man säger villa. Så det låter ju mer som det kan vara en egen tolkning snarare än lögn. 
  • Anonym (Ohållbart)

Han ljuger om både små och stora saker.
    Hur ska du kunna lipa på någonm som stänmdigt far med osanningar?

• Anonym (Intressant)
    Anonym (Puff, samma!) skrev 2024-08-13 18:58:01 följande:
    Fast om man bor i radhus kan man ju utan att ljuga säga att man bor i hus. Det kan ju lätt tolkas som att man säger villa. Så det låter ju mer som det kan vara en egen tolkning snarare än lögn. 
    Nä det var ingen egen tolkning. Hen verkade dessutom skämmas när vänner kom över för att hälsa på i ?villan?, och det ?bara? var ett vanligt radhus. Som att hen var för fin för att bo där. 
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (Puff, samma!) skrev 2024-08-13 18:58:01 följande:
    Nä det var ingen egen tolkning. Hen verkade dessutom skämmas när vänner kom över för att hälsa på i ?villan?, och det ?bara? var ett vanligt radhus. Som att hen var för fin för att bo där. 
  • Anonym (The bug)
    Anonym (Puff, samma!) skrev 2024-08-13 16:40:05 följande:

Puffar denna tråden lite då jag undrar lite över det här med onödiga lögner. Jag har träffat en kille lite, mer som kompis än så länge men vi har båda antytt att vi gillar varandra mer än vänskap. Vi har chattat i några månader och setts tre gånger bara. 

Men en sak jag märkt lite som får mig att fundera på om det är värt att fortsätta är att jag tycker jag mig märka att han ljuger ibland. Till synes helt meningslösa saker som jag inte alls bryr mig om. 

Tex nu i veckan är han utomlands med jobbet för en mässa. Inga konstigheter där. Jag har sett bilder och vet att han är på
    mässan. Men sen av nyfikenhet googlade jag mässan och det visar sig att den är i ett helt annat land än han angav att han skulle till. Ett likvärdigt land men inte det han sa. Och det fick mig verkligen att fundera. Varför ljuger man om en sån grej? Varför skulle jag bry mig om vilket land han ska till? Varför kände han att det krävde en lögn? 

Spring fort från såna idioter, är min enda tanke.

Människor som faktiskt kan åstadkomma något av värde i livet ljuger inte.
  • Anonym (Puff, samma!)
    Anonym (The bug) skrev 2024-08-14 08:15:22 följande:

Spring fort från såna idioter, är min enda tanke.

Människor som faktiskt kan åstadkomma något av värde i livet ljuger inte.

Tack för svar. Ja jag känner lite så, att det är Bättre att avsluta innan vi påbörjar något. 

Men vad tror du, varför får man för sig att ljuga om en sån grej? skulle han testa mig? Det är liksom helt oviktigt för
    mig vilket land han är i. Varför sa han ett annat? 

• Cereal Killer
    Anonym (Puff, samma!) skrev 2024-08-13 16:40:05 följande:

I just precis detta exempel KAN det ju ha varit ett misstag, möjligen. Det finns många städer/flygplatser i tex Schweiz/tyskland/tjeckien som många tror tillhör ett land men som ligger i ett annat. Tex Bern, som många tror ligger i Tyskland. Åker man till en stad för att man är intresserad av staden så har man självklart koll, men är det tex jobbrelaterat och det inte finns något intresse för platsen i sig så är det inte säkert att man har det. Det har hänt mig någon gång att jag sagt fel upprepade gånger när det gäller vilket land jag skulle åka till/varit i. Och att jag valt att inte dubbelkolla innan jag svarar, just eftersom det saknar betydelse om jag är i Belgien eller Holland eller norra frankrike. 

Med detta sagt så är de där lögnerna som sker helt utan anledning, de värsta. Normala människor ljuger i princip antingen för att skydda sig själva/andra eller för att de tjänar något på lögnen. Har man ett behov av att ljuga utan att man tjänar någon på det, och det sker upprepade gånger, så är risken att det finns något slags underliggande psykiatrisk ohälsa. 

• Anonym (Puff, samma!)
    Cereal Killer skrev 2024-08-14 09:18:04 följande:

I just precis detta exempel KAN det ju ha varit ett misstag, möjligen. Det finns många städer/flygplatser i tex Schweiz/tyskland/tjeckien som många tror tillhör ett land men som ligger i ett annat. Tex Bern, som många tror ligger i Tyskland. Åker man till en stad för att man är intresserad av staden så har man självklart koll, men är det tex jobbrelaterat och det inte finns något intresse för platsen i sig så är det inte säkert att man har det. Det har hänt mig någon gång att jag sagt fel upprepade gånger när det gäller vilket land jag skulle åka till/varit i. Och att jag valt att inte dubbelkolla innan jag svarar, just eftersom det saknar betydelse om jag är i Belgien eller Holland eller norra frankrike. 

Med detta sagt så är de där lögnerna som sker helt utan anledning, de värsta. Normala människor ljuger i princip antingen för att skydda sig själva/andra eller för att de tjänar något på lögnen. Har man ett behov av att ljuga utan att man tjänar någon på det, och det sker upprepade gånger, så är risken att det finns något slags underliggande psykiatrisk ohälsa. 

Nej det kan inte varit ett misstag. Man "råkar" inte säga portugal tex när man menar Spanien. Han har dessutom bott i det landet som han faktiskt var i. Så varför råkar man säga ett annat land av misstag? Det var helt klart avsiktligt, frågan är bara varför. 
  • Anonym (Ditt enda liv)

Vill du verkligen spendera ditt liv på en sån person?

Tänk dig att du levt med denna mannen i 20 år, han har ljugit, sårat, skapat pinsamma situationer och bränt broar med vänner, släkt och bekanta pga sina onödiga lögner. Tänk dig att du får veta att du fått en dödlig sjukdom och bara har högst ett år kvar att leva. Skulle du då känna att du spenderat ditt liv och din kärlek på den bästa partnern du kan tänka dig? Eller skulle du känna att du hade kunnat göra bättre val och haft ett lyckligare liv om du valt att bryta med den här mannen? 

Glöm inte heller att du klarade dig alldeles utmärkt utan honom för bara 7 månader sedan. Du behöver honom inte nu heller. 

Jag känner ett par där kvinnan i förhållandet ljuger hela tiden om allt och inget. De har levt tillsammans länge. Hon har bränt så många broar att de inte längre har några att umgås med. Vännerna har tröttnat på alla lögner och pinsamheter. Mannen är medberoende och försöker släta över hennes lögner. Många som inte förstår hur medberoende fungerar skrattar åt mannen och undrar vad han har för fel i huvudet. Så att leva med en mytoman gör även partnern till åtlöje och även partnern förlorar vänner, familj och bekanta. Är du beredd på att ses som en clown i andras ögon fom den där mannens skull. 

Du skriver även att han har barn. Du är bara 24 och kommer att hitta någon som varken är en mytoman eller har ungar med en annan kvinna. Låter inte det som ett mycket, mycket bättre alternativ? 

• Anonym (Ajaj..)

Spring!!

Ursäkta men .. SPRING BORT IFRÅN HAN!

Har varit ute för och sen läst/lyssnat mycket om sådana personer, för att kunna förstå HUR en människa kan bete sig såå jävla hemskt!
    ingen expert, jag kan inte säga nåt med säkerhet men låter verkligen som han är nån sorts av narcissist/NPD. 

Låter lite som om ni är i smekmånadsfasen just nu.
    Är han sån kommer dom nästa faserna INTE vara trevliga...

Kan det låta nåt liknande:
    "nä men SÅ har jag aldrig sagt" gång på gång = gaslightning t.ex.

Blir väldigt arg av att få sina lögner avslöjade o.s.v.

Finns mycket jag skulle vilja säga..
    Men snälla läs på om narcissism! GÖR DET!

• Anonym (J)

Inget att satsa på tyvärr

• Anonym (hej)
    Anonym (Puff, samma!) skrev 2024-08-14 09:37:28 följande:
    Nej det kan inte varit ett misstag. Man "råkar" inte säga portugal tex när man menar Spanien. Han har dessutom bott i det landet som han faktiskt var i. Så varför råkar man säga ett annat land av misstag? Det var helt klart avsiktligt, frågan är bara varför. 
    Varför han säger ett annat land än det han bott i kan ju vara för att på nåt klumpigt sätt försöka dölja att han, t.ex, ska träffa ett ex eller liknande i landet. Säger ABSOLUT inte att det är rimligt eller försvarbart men skulle kunna vara nånslags förklaring.

Som andra säger, satsa inte på denna snubbe. Det kommer inte bli bättre utan mycket värre och jobbigare.
  • Anonym (Ely)

Jag tror inte mytomaner är särskilt farliga. Det är väl mest synd om de som inte kan leva utan att ständigt känna sig nödgade att ljuga för att få uppmärksamhet . Hade en vän som ljög att hon hade cancer för att få sympati och medkänsla tex. Ofta ljuger de om helt osannolika saker som de flesta kan förstå är lögner.

Det jag tänker på är dock. När han har så lätt att ljuga finns det då inte en större risk att de kan vara otrogna, spela bort/ljuga om pengar etc? Det är min spontana tanke att jag skulle vara rädd för.

• Anonym (The bug)
    Cereal Killer skrev 2024-08-14 09:18:04 följande:

Vet man inte ens Europas större städer/flygplatser är det en minst lika stor anledning att dumpa, i min värld... 
  • Anonym (Ohållbart)

Vanliga människor ljuger ibland för att klara sig ur en komplicerad situation, det är "normalt".
    Inte "normalt" att säga att man varit här och där och jobbat med både det ena och det andra osv.

Lägg ner verksamheten med honom.

Svar på tråden Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!