• zolstrålen

Döpas utan att bli kristen?

Jag har en fråga. Jag vill nämligen väldigt gärna ha ett "dop" för min son senare. Tycker att det är en väldigt fin grej, man samlar allihopa i kyrkan osv. Jag själv är döpt och har gått på flera dop å andra aktiviteter i kyrkan och tycker det är väldigt fint. Men jag har mer växt upp med det som en tradition och inte att man blir kristen. För jag vill inte att mitt barn ska bli kristen? Eller alltså, jag själv är inte det, å jag tycker att han när han blir äldre ska få välja själv om han vill tro på någon religion eller inte. Kan man ha ett "dop" i kyrkan utan att han blir kristen, eller måste man ha en vanlig namngivning någon annan stans istället? Tycker det känns som att folk idag gillar traditionen med dop, giftemål osvosv mer än den religiösa. Så hur är det egentligen?? :o

• Svar på tråden Döpas utan att bli kristen?
  • lövet2

Han blir inte kristen av att döpas. Däremot blir han medlem i Svenska Kyrkan precis som du, och det är en helt annan sak. Jag har varit medlem i Svenska Kyrkan hela livet utan att vara kristen!

• zolstrålen
    Tow2Mater skrev 2012-07-18 20:04:46 följande:
    Genom dop blir man medlem i Svenska Kyrkan, man blir inte kristen.
    Men kan man inte få döpa barnet utan att han blir det? Eller är det namngivning tex hemma som gäller då? Tycker kyrkan osv är fint, men allt som hör till det kristna över huvud taget är inte min grej.
  • Pinguicula

Har du varit på dop nån gång? Om du inte vill ha det religiöst så ska du nog inte döpa barnet...

• zolstrålen
    Pinguicula skrev 2012-07-18 20:13:43 följande:
    Har du varit på dop nån gång? Om du inte vill ha det religiöst så ska du nog inte döpa barnet...
    Ja det har jag, å det är som jag säger -väldigt fint! Men om det måste innebära att man binder sig till kyrkan osv så får det vara. Undrade bara om man kunde göra något liknande utan den kristna delen. Men om man har namngivning kan man ha "gudmor/gudfar" eller tillhör det också det kristna :S? Man vill ju gärna ha någon person som finns där för barnet!
  • Tow2Mater
    zolstrålen skrev 2012-07-18 20:12:39 följande:
    Men kan man inte få döpa barnet utan att han blir det? Eller är det namngivning tex hemma som gäller då? Tycker kyrkan osv är fint, men allt som hör till det kristna över huvud taget är inte min grej.
    Du vill alltsa hyra kyrkan som lokal för en privat icke-kristen namngivningsfest? Kolla vilka regler kyrkan har vad gäller uthyrning.
  • Natulcien

Man blir inte kristen av att döpas. Man blir döpt. Och medlem i Svenska Kyrkan.
    Varför skulle din son "bli kristen" av att döpas när inte du blev det?

Men vill du inte ha något prat om Gud och Jesus, så ska du inte välja ett kyrkligt dop, utan ett icke-kyrkligt i så fall, en namngivningsceremoni eller namngivningsfest. Det kan ju bli lika fint det, om man vill.

• CoolJen

Traditionen är en kristen tradition. Är du/ni inte religiösa på nåt sätt så tycker inte jag att ni tillhör de traditionerna.

• Natulcien
    zolstrålen skrev 2012-07-18 20:15:59 följande:
    Ja det har jag, å det är som jag säger -väldigt fint! Men om det måste innebära att man binder sig till kyrkan osv så får det vara. Undrade bara om man kunde göra något liknande utan den kristna delen. Men om man har namngivning kan man ha "gudmor/gudfar" eller tillhör det också det kristna :S? Man vill ju gärna ha någon person som finns där för barnet!
    Men man blir ju inte medlem på livstid. Man kan ju gå ur senare.

Och man kan ha faddrar istället för gudmor/gudfar och man endast har namngivning. Samma sak, fast utan den religiösa biten.
  • Pinguicula

Man kan ha faddrar, det har vi till våra barn. Hade namngivningsceremonier.

Svar på tråden Döpas utan att bli kristen?