• Velouria

    Israelisk turistbuss exploderade

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/explosion-pa-israelisk-turistbuss

    Jepp, terroraktionerna verkar ju aldrig ta slut och nu hände det återigen och drabbade oskyldiga människor. Israel vill skylla på Iran, och det känns uppenbart att det är antisemiter bakom skiten. Sen om det är islamister eller i form av annan ideologi vet jag inte. Så någon slutsats vill jag inte dra än angående vilka som legat bakom.

    Dock tyckte jag att Carl Bildts kommentar var komisk: " Måste fördömas med hårdast möjliga ordalag."
    Ordalag.

    Det är lättare att kommunicera med djur än med terrorister... 

     
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Svar på tråden Israelisk turistbuss exploderade
  • mayapapaya

    Detta skedde i Bulgarien. För några dagar sedan greps en libaneisk man på ön Cypern med starka misstankar att han planerade en liknande attack riktad mot samma mål. Dess för innan en terrorist med 11 kg sprängmedel i Thailand.

    Jag uppfattar inget klart diskussionsunderlag eller frågeställning i TS så jag tar mig friheten att ställa följande frågor:

    1) Utgör närvaro av Israeliska turister ett hot mot andra resenärer och bör det inrättas "israel-fria zoner" på turistorter?
    (av hänsyn till bland annat svenska barnfamiljer som ogärna vill bli sprängda på sin semester. I fallet som nämns i TS var ju inte endast israeler som drabbades, chaffuörens familj har fått besked att han inte kommer hem igen fler gånger samt några ryska turister som också strök med).

    2) De två terroristmisstänkta som gripits tidigare har bägge starka kopplingar till Sverige i form av uppehållstillstånd här.   Är det tänkbart att israeliska/ judiska civila personer blir tänkbara måltavlor här i detta landet? Jämförelsevis med attentaten mot ett daghem och en skola i Toulouse i våras.

  • Velouria
    mayapapaya skrev 2012-07-18 23:15:17 följande:

    Detta skedde i Bulgarien. För några dagar sedan greps en libaneisk man på ön Cypern med starka misstankar att han planerade en liknande attack riktad mot samma mål. Dess för innan en terrorist med 11 kg sprängmedel i Thailand.

    Jag uppfattar inget klart diskussionsunderlag eller frågeställning i TS så jag tar mig friheten att ställa följande frågor:

    1) Utgör närvaro av Israeliska turister ett hot mot andra resenärer och bör det inrättas "israel-fria zoner" på turistorter?
    (av hänsyn till bland annat svenska barnfamiljer som ogärna vill bli sprängda på sin semester. I fallet som nämns i TS var ju inte endast israeler som drabbades, chaffuörens familj har fått besked att han inte kommer hem igen fler gånger samt några ryska turister som också strök med).

    2) De två terroristmisstänkta som gripits tidigare har bägge starka kopplingar till Sverige i form av uppehållstillstånd här.   Är det tänkbart att israeliska/ judiska civila personer blir tänkbara måltavlor här i detta landet? Jämförelsevis med attentaten mot ett daghem och en skola i Toulouse i våras.


    Jag vet att det inte tydligt framgår vad jag vill med inlägget. Jag tyckte bara att Bildts kommentar var så rolig att jag var tvungen att starta en tråd om det, fast med lite inledning först så att de som läser förstår vad det handlar om.

    Men bra frågor du ställer och som jag tänker svara på.

    1. Nej, jag känner verkligen inte att israeliska turister i sig utgör något hot mot andra resenärer. Och att skapa israelfria zoner är inte bara grovt diskriminerande mot israelerna, utan gör att det blir lättare att "hitta" var israeler rör sig och därmed utföra fler attacker nu när man vet det. Så ser jag på det. Som nu när man visste att bussen var en israelisk turistbuss. Så jag känner att ju mer man blandar turisterna desto jobbigare blir det för terroristerna när de ska utföra attackerna. För när det är många fler nationaliteter inblandade så måste terroristerna väl stå till svars till många fler länder. Vet inte om jag är ute och cyklar nu med det sista jag skrev.

    2. Det är alltid tänkbart. Sverige är inget undantag, känner jag. För jag är en person som inte tror på någon garanti. Förutom garantin att vi alla kommer att dö någon gång. Det är den enda garantin jag tror på.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • mayapapaya

    Jag tror inte att en terrorist bryr sig så värst mycket över att behöva stå till svars inför några länder. Det är ett typiskt västerländskt tänkande: I terroritsens värld är det "offrets" eget fel att han strök med alternativt så blev han martyr och det är ju något fint att bli. 

     
    Jag tycker för övrigt att kopplingen till Sverige är obehaglig. 
           Sverige har traditionellt varit ett fredligt land som under bland annat andra världskriget erbjudit en fristad för många judiska människor.

Svar på tråden Israelisk turistbuss exploderade