• Webbredaktör Annelie

Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?

I höst kommer Socialstyrelsen lägga fram ett förslag till regeringen om att utöka barnvaccinationsprogrammet med hepatit B. En rekommendation som länge funnits inom WHO men som tidigare inte varit aktuell i Sverige.
    Redan nu har vissa landsting redan infört vaccinet i sina vaccinationsprogram.

Men vad tycker du, hur skulle du göra när det gäller dina barn? Är vaccin bara buff och båg ett myndighets påhitt eller ser du det som en självklarhet att följa Socialstyrelsens råd?

LÄS MER: Vaccin mot hepatit B för alla barn - Familjeliv ringde socialstyrelsen för att få veta mer.
    www.familjeliv.se/Foralder/1.1702604

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?
  • E Maria

Vet inte.. Jag e skeptisk mot det som e nytt... Vi har hittills följt rekommendationerna om vaccin men det har inte varit en självklarhet...

• En glad tjej

Självklart. VI har redan vaccinerat våra tjejer mot hepatit A och funderar även på hepatit B, hade ju varit kanon om man hade fått det gratis och slapp betala själv.

• Philippa

Jag skulle givetvis vaccinera......

• stickkontakt

Vaccinet mot hepatit B är inte ett nytt vaccin, det har funnits som bland annat resevaccin länge. Det ges också till riskgrupper redan nu. Alltså är det inte ett nytt oprövat vaccin och går inte att jämföra med till exempel svininfluensavaccinet.

För mig är det självklart att vaccinera mtt barn mot allt som ingår i vaccinationsprogrammet. Jag litar på att tillräckliga tester utförts och att nyttan av vaccinet är gigantiskt mycket större än nackdelarna. Eftersom mitt barn tillhör en riskgrupp har vi redan vaccinerat mot hep B men min ståndpunkt gäller även andra eventuella tillägg i vaccinationsprogrammet. 

• Rödnäbba

Nej, är emot vaccin generellt. Skulle inte ta denna om det inte fanns särskilt risk.

• Stephany

Titta hur det gick med svininfluensa vaccinet..

Nu lider flera tusentals barn av sömnsjukdom till följd av att deras föräldrar i ren panik åkte på inrådan av alla möjliga instanser och vaccinerade sina barn. Stackars barn.

Kroppen ska väll för tusan inte leva på vaccin heller.. Räcker väll med dom barnen får via bvc.
    Snart kommer våra kroppar inte ens hålla för en vanlig förkylning så som svenskarna vaccinerar sig.

(¯`°? ♥ www.stephany.se
  • Gretella
    Stephany skrev 2012-07-19 11:09:21 följande:

Nu lider flera tusentals barn av sömnsjukdom till följd av att deras föräldrar i ren panik åkte på inrådan av alla möjliga instanser och vaccinerade sina barn. Stackars barn.

Kroppen ska väll för tusan inte leva på vaccin heller.. Räcker väll med dom barnen får via bvc.
    Snart kommer våra kroppar inte ens hålla för en vanlig förkylning så som svenskarna vaccinerar sig.
    Det är en viss skillnad mellan ett relativt nytt vaccin och ett vaccin som funnits länge och är väl beprövat.
  • En glad tjej
    Stephany skrev 2012-07-19 11:09:21 följande:

Reser man mycket rekommenderar de att man tar både hepatit A och B.
Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?