• Webbredaktör Annelie

Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?

I höst kommer Socialstyrelsen lägga fram ett förslag till regeringen om att utöka barnvaccinationsprogrammet med hepatit B. En rekommendation som länge funnits inom WHO men som tidigare inte varit aktuell i Sverige.
    Redan nu har vissa landsting redan infört vaccinet i sina vaccinationsprogram.

Men vad tycker du, hur skulle du göra när det gäller dina barn? Är vaccin bara buff och båg ett myndighets påhitt eller ser du det som en självklarhet att följa Socialstyrelsens råd?

LÄS MER: Vaccin mot hepatit B för alla barn - Familjeliv ringde socialstyrelsen för att få veta mer.
    www.familjeliv.se/Foralder/1.1702604

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?
  • Nyårsmamma
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 21:21:54 följande:
    Naturen strävar inte alls efter "en jämvikt", naturen är det samlingsnamn som finns på de processer och organismer som finns, inget annat. Det finns varken strävande, ett ersättande eller sida utan det bara är.

Det finns ingen som helst anledning att anta att naturen skulle ersätta sjukdomar som utrotas, det finns helt enkelt inte en viss nivå som måste finnas. Att populationer kan behöva hållas nere för att överleva är något helt annat.

Naturen strävar efter progression – dvs evolutionsprocess. Det förutsätter balans mellan olika organismer i näringskedjan. Men du har rätt i att strävandet inte är ”aktivt” eller ”med vilje” men alltjämt står utvecklingen inte stilla utan fortskrider. Naturen är inte passiv, och reagerar den på våra försök att påverka via antibiotika så ser inte jag varför den inte skulle reagera på våra försök att påverka via vacciner.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nyårsmamma skrev 2012-07-19 21:31:07 följande:

Naturen strävar efter progression – dvs evolutionsprocess. Det förutsätter balans mellan olika organismer i näringskedjan. Men du har rätt i att strävandet inte är ”aktivt” eller ”med vilje” men alltjämt står utvecklingen inte stilla utan fortskrider. Naturen är inte passiv, och reagerar den på våra försök att påverka via antibiotika så ser inte jag varför den inte skulle reagera på våra försök att påverka via vacciner.

Det gör den inte alls, evolutionsprocessen händer för att händelser påverkar organismer och inget strävar mot något alls. I varje fall finns det inga som helst belägg för att så är fallet. En balans är förödande för utveckling, anledningen till det diversifierade livet på jorden beror just på att det inte råder någon balans.

Bakterier blir inte resistenta för att uppnå ett visst mål utan för att det helt enkelt blir så när de med vissa mutationer överlever, det finns ingen som helst reaktion utan enbart resultat. Vaccin fungerar på ett annat sätt, det dödar inte organismen utan det förhindrar spridningen. Därför finns inte samma problem som vid antibiotikaresistens. Visst kan organismer förändras så att de kan ta sig förbi vaccinationen men det kan lika gärna hända vid övrig immunitet.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Nyårsmamma
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 21:36:49 följande:
    Det gör den inte alls, evolutionsprocessen händer för att händelser påverkar organismer och inget strävar mot något alls. I varje fall finns det inga som helst belägg för att så är fallet. En balans är förödande för utveckling, anledningen till det diversifierade livet på jorden beror just på att det inte råder någon balans.

Bakterier blir inte resistenta för att uppnå ett visst mål utan för att det helt enkelt blir så när de med vissa mutationer överlever, det finns ingen som helst reaktion utan enbart resultat. Vaccin fungerar på ett annat sätt, det dödar inte organismen utan det förhindrar spridningen. Därför finns inte samma problem som vid antibiotikaresistens. Visst kan organismer förändras så att de kan ta sig förbi vaccinationen men det kan lika gärna hända vid övrig immunitet.

Jag tror vi talar om varandra. Strävan kanske är fel ord. Naturen förändrar sig, och vi verkar överens om att det är en icke-målmedveten process. Men den går i riktning mot förädling, vi utvecklas inte ”bakåt”.

Du låter lite som du med säkerhet  kan förutspå vilka händelser som kommer att inträffa i framtiden och att en reaktion på vår förhindran av smittspridning är omöjlig. Men det är ju just problemet, vi vet inte hur naturen reagerar på påverkan. Vaccin har heller inte funnits speciellt länge.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nyårsmamma skrev 2012-07-19 21:50:49 följande:

Jag tror vi talar om varandra. Strävan kanske är fel ord. Naturen förändrar sig, och vi verkar överens om att det är en icke-målmedveten process. Men den går i riktning mot förädling, vi utvecklas inte ”bakåt”.

För att det ska vara meningsfullt att prata om bakåt och framåt så måste det finnas en skala där det finns ett mål, annars finns det inget framåt eller bakåt. Det gör det inte när det handlar om evolution utan det handlar enbart om anpassning till rådande förhållanden. Skulle du säga att det är att gå bakåt om alla människor plötsligt blev blinda? Förmodligen. Men om det är så att inget ljus kan existera så är det inte att gå bakåt utan det är snarare en fördel eftersom det tar mindre resurser från kroppen.
    Nyårsmamma skrev 2012-07-19 21:50:49 följande:
    Du låter lite som du med säkerhet  kan förutspå vilka händelser som kommer att inträffa i framtiden och att en reaktion på vår förhindran av smittspridning är omöjlig. Men det är ju just problemet, vi vet inte hur naturen reagerar på påverkan. Vaccin har heller inte funnits speciellt länge.
    Nej, jag säger att en "reaktion" som du beskriver inte alls är en reaktion utan handlar om händelser som inte är kausalt sammanvävda. Naturen kan inte agera och det blir meningslöst att prata om reaktioner från något som inte kan agera.

Är det möjligt att något i stil med smittkoppor utvecklas och tar dess plats? Ja, det är det och på en evighetsskala är det oundvikligt. Till och med på den korta skala på några miljarder år vi har på oss på jorden är det ganska troligt. Men det är inte en reaktion på att vi utrotade smittkoppor av den enkla anledningen att det inte finns något som kan reagera så. Förutsatt att man inte blandar in gudomar i det hela förstås.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Rödnäbba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 21:01:37 följande:
    Det är det visserligen, men risken för att det ska hända är astronomiskt liten. Det finns inte mer än ett handfull nya fall av polio i världen. Som kontrast så har flertalet barn avlidit av komplikationer av mässlingen bara de senaste tio åren. Andra har fått livslånga men.

Det är alltså en ganska skev riskbedömning, där en reell risk förkastas medan man oroar sig för en hypotetisk och extremt liten risk.

Ja...man kanske borde strunta i polio vaccinet också.  
  • Blevmamma060708

Nu är min barn redan vaccinerade mot Hebatit b men också TBC och jag tycker det är jättebra att alla barn kan bli vaccinerade mot hebatit men jag hoppas också TBC kommer bli en vaccination som ges till alla barn,TBC och Hebatit är sjukdomar som finns både här och i europa så bara man reser utanför sverige så är risken högre att bli smittat och när det kommer till TBC så är den realtivt resistent redan så den är inte att leka med.

• Nyårsmamma
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 21:59:41 följande:
    Är det möjligt att något i stil med smittkoppor utvecklas och tar dess plats? Ja, det är det och på en evighetsskala är det oundvikligt. Till och med på den korta skala på några miljarder år vi har på oss på jorden är det ganska troligt. Men det är inte en reaktion på att vi utrotade smittkoppor av den enkla anledningen att det inte finns något som kan reagera så. Förutsatt att man inte blandar in gudomar i det hela förstås.

Nu så är vi överens att naturen ändrar sig. Med reaktion menar jag att naturen ändrar/anpassar sig utifrån rådande förutsättningar, inte att naturen medvetet tänker ”nu ska jag fan ge de jävlarna som tog bort mina smittkoppor”. Varför lägger vi så mycket resurser på att bevara korallreven och regnskogarna och minsta lilla insekt? Jo, för att vi inser att vår negativa påverkan på dem kan få ekosystemet att kollapsa (och efs vi ingår i nämnda system vore det inte så bra). Virus och bakterier ingår likaså i ekosystemet så varför ska vi anta att påverkan där inte medför konsekvenser?

Din jämförelse att vaccin inte utrotar virus utan bara förhindrar dem att förflytta sig är som att säga att förstöra korallreven utrotar inte fiskarna, de förhindras bara att simma runt :)

• Rödnäbba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 22:01:55 följande:
    Ja, det var precis min poäng, bra där.

det är värt ett övervägande
Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?