• Webbredaktör Annelie

Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?

I höst kommer Socialstyrelsen lägga fram ett förslag till regeringen om att utöka barnvaccinationsprogrammet med hepatit B. En rekommendation som länge funnits inom WHO men som tidigare inte varit aktuell i Sverige.
    Redan nu har vissa landsting redan infört vaccinet i sina vaccinationsprogram.

Men vad tycker du, hur skulle du göra när det gäller dina barn? Är vaccin bara buff och båg ett myndighets påhitt eller ser du det som en självklarhet att följa Socialstyrelsens råd?

LÄS MER: Vaccin mot hepatit B för alla barn - Familjeliv ringde socialstyrelsen för att få veta mer.
    www.familjeliv.se/Foralder/1.1702604

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?
  • Dr Mupp
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 15:15:32 följande:
    På en mer global skala är skillnaden betydligt större. Det forskas nu för fullt på hur det ser ut och det enda man kan säga är att vi inte har hela bilden än. Vi får se när resultaten kommer. Andra länder har inte fått samma biverkningar heller, trots användande av vaccin.
    Det är mycket ovanligt och inte ett argument mot vaccination alls.
    Ha de använt samma vaccin. Många länder köpte ju in annat vaccin som var utan adjuvans och som jag förstått så är det misstanken som att det just är adjuvansen som ligger bakom biverkningarna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dr Mupp skrev 2012-07-19 15:20:20 följande:
    Ha de använt samma vaccin. Många länder köpte ju in annat vaccin som var utan adjuvans och som jag förstått så är det misstanken som att det just är adjuvansen som ligger bakom biverkningarna. 
    Storbritannien använde om jag minns rätt över tio miljoner doser av Pandemrix.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Dr Mupp
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 15:26:05 följande:
    Storbritannien använde om jag minns rätt över tio miljoner doser av Pandemrix.
    Till barn och gravida? Eller endast de i riskgrupp?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dr Mupp skrev 2012-07-19 15:31:49 följande:
    Till barn och gravida? Eller endast de i riskgrupp?
    Jag minns inte hur det var faktiskt, jag minns bara att jag har läst det någon gång.

Min poäng är att det är fel att säga att vaccinet bara var negativt när det i själva verket är så att vi inte vet. Särskilt när det används som argument mot andra vaccin, det är direkt korkat.
  • Dr Mupp
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 15:34:32 följande:
    Jag minns inte hur det var faktiskt, jag minns bara att jag har läst det någon gång.

Min poäng är att det är fel att säga att vaccinet bara var negativt när det i själva verket är så att vi inte vet. Särskilt när det används som argument mot andra vaccin, det är direkt korkat.
    Ja att jämför svininfluensavaccinet som var ett snabbtillverkat framstressat vaccin med de vaccin som är långtidstestade nnan de kommer i vaccinationsprogrammet är korkat. 

Samtidigt så är ju fiaskot med svininfluensa vaccinet anledningen till att fler är tveksamma till att vaccinera. 

Själv är jag glad att jag inte vaccienrade barnen mot svininfluensan men det är samtidigt självklart för mig att vaccinera enligt vaccinationsprogrammet. 
  • stickkontakt
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 15:03:33 följande:
    Att man gjort en studie betyder inte att man vet något.
    Jo.
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 15:02:58 följande:
    Kanske lika noggrann som när svinvaccinet rekommenderades...
    Men svininfluensavaccinet var nytt, inte ordentligt testat. Vaccin mot hepatit B har funnits länge och har getts till många barn. Det är inte överhuvudtaget jämförbart.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dr Mupp skrev 2012-07-19 15:48:04 följande:
    Ja att jämför svininfluensavaccinet som var ett snabbtillverkat framstressat vaccin med de vaccin som är långtidstestade nnan de kommer i vaccinationsprogrammet är korkat. 

Samtidigt så är ju fiaskot med svininfluensa vaccinet anledningen till att fler är tveksamma till att vaccinera. 

Själv är jag glad att jag inte vaccienrade barnen mot svininfluensan men det är samtidigt självklart för mig att vaccinera enligt vaccinationsprogrammet. 
    Ja, det är ett problem att fler avstår vaccination, jag skulle till och med vilja påstå att det är den värsta bieffekten av hela affären eftersom det mycket väl kan leda till mycket lidande och dödsfall senare. Det är därför man måste förespråka rationalitet och vetenskap i området.
  • Zenobia

Här i Dalarna erbjuds man vaccin mot hepatit b för barn födda från 1 oktober 2011. Vår son vart erbjuden det men vi tackade nej för han just då inte mådde bra så ville vi inte. Hade tänkt göra det men nu får  vi ta det senare ist.
    Men hade han mått bra så hade vi vaccinerat han.

• Gretella
    Dr Mupp skrev 2012-07-19 13:00:59 följande:
    En annan aspekt med att ha med det i vaccinationsprogrammet är att det minskar klyftor. Genom att göra vaccinet fritt för alla så innebär det att även de fattiga har möjlighet att vaccinera sina barn. Det är långt ifrån alla som har råd att betala för vaccinsprutorna och då har dessa barn en större risk för att smittas. 

Ett vaccin osm jag inte kan förstå varför det inte är med är TBE, det är vanligt och alla i riskområden behöver ju vaccinera, men när en spruta kostar 350 kr styck så förstår jag också att folk med taskig ekonomi väljer bort vaccinet. 
    Jag håller med. TBE skulle vara gratis eller kraftigt subventionerat för barn som bor i riskområden.
  • Gretella
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 15:03:33 följande:
    Att man gjort en studie betyder inte att man vet något.
    I det här fallet så är det ett välbeprövat vaccin som redan i dagsläget har tagits av många.
Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?