Du måste logga in för att svara i en tråd.

• therese

"utmanande" kläder på barn

Har sett småttingar (2-3 år) med ursöta små baddräkter o bikinis, även med string.
    Sex-sjuåringar med tighta jeans och topp som visar magen.
    12 åringar med push-up...

Vad är det för värld vi gör oss där vi låter barnen klä sig så här?
    Varför har de stora klädkedjorna sådana kläder på barnavdelningen?
    Man blir ju nästan "blind" av alla dessa utmanande kläder i barnstorlek.

Var går gränsen för när ett barn blir vuxet? Det känns som om de knappt hinner komma upp i skolålder förrän de ska vara vuxna till sättet. Hemskt!

• Svar på tråden "utmanande" kläder på barn
  • Brodsmulan

mmm... och varför undrar vi.. ska vi göra sken lättare och bättre för pedofiler, usch mår illa av bara tanken på den söta lilla tösen på 2år som springer runt med stringtrosor och mini bh.. vem ska hon locka egentligen??? Nope, passar sig definitivt inte på små barn anser jag.. möjligen på en tonåring som håller på att hitta sin identitet och experimenterar med sitt utseende.. jag vet att så länge jag kan kommer jag hålla på vad mina barn ska ha för kläder. Nu har jag det relativt enkelt än så länge då jag har grabbar som badar i badshorts

• michells mamma

Har du sett 2-3 åringar med string på stranden???

Jag gillar att klä min kille i tuffa pojkkläder, men nånstans går det ändå en gräns. Ser många 10-åringar ute med slingor, smink och kläder som absolut inte borde vara till en 10-åring... är det föräldrarna som vill att barnen ska se vuxna ut, eller är det barnen som har för stor makt över föräldrarna nu för tiden?

Jag kommer ihåg att jag fick inte använda smink tills jag gick i sjuan, och jag pratar om ljusrosa som vad hudfärgat hahahaha!!!

• Brodsmulan

Jeps.. höll på att spy.. iom att jag läst barnskötare och speciellt intresserat mig för de utsatta barnen.. handikapp/överfall/pedofilism.. då reagerar man när man ser hur "dumma" föräldrar kan vara som följer modet.. har t.o.m. sett en tjej på 3år med lågt skurna trosor.. vad i h-vete ska en liten tjej med det att göra kan man undra?
    Nope.. tar din sista mening: barnen som har för stor makt över föräldrarna nu för tiden.. vi måste börja bli föräldrar och inte vara "kompis" med våra barn.. vi gör dem ingen tjänst på så vis. Respekt är en förflutet ord tror jag *suck* syns bara på hur snabbt barn förvandlas av att dels börja på dagis och än mer i och av skolan. Grupptryck har alltid funnits.. men inte sjutton fick en annan klä sig utmanande eller sminka sig heller förrän tidigast sjuan.. inte en chans.

• therese

I en undersökning bland barn, svarde nästan samtliga att de tyckte att ordet "respekt" betydde "att vara rädd för någon". Synd, tycker jag. Vill ha respekt från mina barn, inte att de ska vara räda för mig.

Vi ska nog flytta ut på landet. Känns som att "uppväxttakten" inte är fullt så snabb där.

• Zizzla

Men man måste ju inte låta barnen klä sig så!
    Visst jag vet att tonåringar tjatar och ska ha "som alla andra har". Jag har
    själv varit tonåring!! Men man dör inte om man inte får allt "som alla andra har". Det fick inte jag.
    Sen tycker jag det verkar vara mest problem bland tjejer det här med "vuxenkläder. (phu, tur man fick en pojke"!)

Respekt har blivit ett fult ord som barn tydligen inte ska ha för vuxna och äldre längre. Det kan man se på stan. Tonåringar kommer i grupp och tro fan inte dom skingrar sig om dom går på en trottoar och man passerar. Nä, här kommer vi liksom! "Ur vägen".
    Jag kommer lära min son att ha respekt för mig och andra vuxna iaf. Och definitivt inte klä honom i hiphopkläder och s.k "tuffa" kläder så länge jag köper kläderna. Barn ska vara barn så länge dom kan, tids nog kommer vuxentiden!

• Mickis74

Tycker det är vidrigt o skulle aldrig för mitt liv låta våra barn ha på sig sånt bara för att det är inne o "alla andra" skulle ha det.

Ska överhuvudtaget försöka lära våra barn att hitta sin egen stil o inte hänga på alla andra bara för att, både vad det gäller kläder o livsstil.

• therreh

jag tror knappast att det finns string till 2 åringar!!

• Mickis74

Jo, det finns string till så små barn........

• Mickis74

Det som är viktigt i det här är ju att vi som föräldrar inte ställer upp o handlar sånt som tillverkas. Köper vi så tillverkas det bara mer.

Svar på tråden "utmanande" kläder på barn