• therese

"utmanande" kläder på barn

Har sett småttingar (2-3 år) med ursöta små baddräkter o bikinis, även med string.
    Sex-sjuåringar med tighta jeans och topp som visar magen.
    12 åringar med push-up...

Vad är det för värld vi gör oss där vi låter barnen klä sig så här?
    Varför har de stora klädkedjorna sådana kläder på barnavdelningen?
    Man blir ju nästan "blind" av alla dessa utmanande kläder i barnstorlek.

Var går gränsen för när ett barn blir vuxet? Det känns som om de knappt hinner komma upp i skolålder förrän de ska vara vuxna till sättet. Hemskt!

• Svar på tråden "utmanande" kläder på barn
  • Brodsmulan

therreh... jo, det finns både string och sk "low cut" dessa låga finns både i trosor och byxor.. och vart det här hemma på dessa små fattar inte jag.

Något jag mer och mer saknar idag är bara en så "liten" sak som man kan se när man åker buss, som jag ofta gör. Jag är uppfostrad till att hjälpa en gammal så fort tillfälle ges (vilket jag vidarebefodrar till mina barn - men vad de gör när jag inte är med törs jag inte helt oh fullt stå för). Men bara att hjälpa en gammal bära en kasse upp i bussen eller att som ung ställa sig upp och lämna sitt säte till en gammal.. hur ofta händer det idag.. jag kikat lite eftersom jag ofta åker buss i mina vuxenstudier och ingen har ens gjort ett försök till att resa sig, det tycker jag är skrämmande.

• miya

Zizzla: jag håller med dig i det du skriver att man inte sak låta barnen klä på sig, MEN det som slår mig är ju det faktum att NÅGON har ju köpt det åt barnen! Inte 17 kan en liten på 2-4 år traska in på H&M och handla sina string själv eller hur?!
    Alltså har ju mamma eller pappa inhandlat det åt dom.
    Samma sak har jag tänkt så många gånger när jag sett eller hört detta med vad ens "stora" barn har på sig.
    Någon har ju köpt det och någon accepterar ju att det finns i garderoben...

therreh: det finns string från storlek 98 på H&M och det finns stringbaddräkter från stl.92 på vissa Guppi...
    Jag såg det när vi letade bikini trosor och baddräkt till min 5 åring...

• Tintomara

Vad man faktiskt kan göra är att reagera genom att höra av sig till butikerna som har dessa, sk vuxenkläder. Jag har en kompis i Skåne som för några år sedan gick runt med en reporter och kollade på bl a underkläder till flickor under en dag. De hittade svartglittriga tangatrosor till 4-5 åringar, små bh:s till mycket små flickor m m. Det blev ett reportage i en tidning och i alla fall två av butikskedjorna såg över sina kläder och drog in de mest vuxna kläderna. Sedan är det ju tyvärr så att hade inte någon köpt de här kläderna till sina barn hade de inte funnits tillgängliga i butikerna. Det är vi föräldrar som i slutändan måste bestämma vad som är lämpligt på våra barn.

• Brodsmulan

Tintomara.. det var en mycket bra idé.. ska jag göra nästa gång jag kommer in i en affär.. leta och uppmärksamma.. tycker det är vidrigt!! Vi ska skydda barnen och inte utsätta dem för den sortens "fara" som faktiskt de kan locka till sig.
    Usch, lät hemskt att skriva så.. men jag menar att exponera barn på så vis är ju att visa upp dem och utsätta dem för intresserade pedofiler och ingen vet ju vart de finns så..

• Majsan70

Jag tycker oxå att vissa saker är anskrämliga på små barn, men att ha en kort tröja på en 6-7 åring är verkligen inte hela världen. Det tycker inte jag är att anspegla på något sexuellt..inte värre än att ha en två delad baddräkt på stranden.

Min dotter trivs förfärligt bra sina korta tröjor som förövrigt är helt utan knepiga motiv eller texter. Jättebra om det är varmt på sommaren, men får inte användas på vintern så lilla maggen blir kall.

• therreh

va?! jag har aldrig sett något sånt vare sig på h&m eller guppi, men det stämmer säkert. herregud. det var det värsta! nej, barn ska vara barn. jag älskar att klä min tjej i tuffa kläder eller så i söta prinsesskläder o sånt där, men aldrig att jag skulle sätta på henne string eller nåt sånt. nä fy fan!!!

• 5 barn Waldenryd

Har sett mycke string utomlands på barn och mycke utmanande kläder. Det verkar som ingen reagerar men jag gjorde det och ingen av mina barn kommer få ha på sig det.

Tycker det är hemskt. Visst att en tolvåring kan ha jeans som visar lite mage men sting och pusch upp behå det är ju bara för mycke

• Odie

Usch vad hemskt sådant är!!

Jag såg en liten tjej, fyra år kanske, med byxor där det stod "SEXY" på rumpan... Herregud, man undrar ju vad dessa barn har för föräldrar som sätter på dom sådana kläder!

• Nallemajatjejen

Jag tänker då inte sätta på mina barn några sånt om jag får barn. Jag vill att barn ska vara barn så länge som möjligt. I trettonårsåldern tycker jag det kan vara ok med lite mer "modeinriktade" kläder men absolut inga utmannade kläder.

• michells mamma

Odie:

Hahahaha!! Sorry, men det där tyckte jag lät gulligt...

• Vero

Jag tycker också att det är hemskt! 12-åringar som klär sig som Jennifer Lopez och har mer smink på sig än jag väl nånsin haft.

Det värsta är ju att man är så naiv när man är så ung, de fattar verkligen inte hur allvarligt kan vara att klä sig sådär. Nog för att man borde kunna gå naken utan att någon har rätt att ta på en, men så fungerar det ju tyvärr inte. Jag kommer vara stenhård med sånt.

Svar på tråden "utmanande" kläder på barn