• Wicked113

Jobba och plugga samtidigt? Tips?

Det är såhär att jag arbetar som högstadielärare och funderar nu på att plugga upp min behörighet lite. Jag är utbildad i två ämnen och skulle vilja lägga till ett tredje. I så fall skulle jag plugga på distans samtidigt som jag jobbar. Min tanke är i så fall att börja plugga halvtid för att se om jag klarar det... Det ska ju vara ganska tufft att plugga och jobba samtidigt, särskilt när man har ett jobb som lärare... Min fundering är nu om det är någon som pluggat och jobbat samtidigt som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur jobbigt är det? Finns det några tips som kan göra hela processen lite enklare?

• Svar på tråden Jobba och plugga samtidigt? Tips?
  • Tow2Mater

Varfro skulel lärae ha de jobbigare än andra??

Ja, det funkar. Har pluggat 50% bredvid jobbet. Lättare dock om det är mycket självstudier, och inte labbar med närvaroplikt.

• Wicked113
    Tow2Mater skrev 2012-07-19 20:13:39 följande:
    Varfro skulel lärae ha de jobbigare än andra??

Ja, det funkar. Har pluggat 50% bredvid jobbet. Lättare dock om det är mycket självstudier, och inte labbar med närvaroplikt.
    Tänkte mest på att jag arbetar väldigt mycket utanför "ordinarie arbetstid". Man har alltid jobbet med sig i bakhuvudet :)

De studier jag vill gå är enbart självstudier, inga labbar eller annan närvaroplikt!
  • Korrelationskoefficient

Jag pluggar 100 % och jobbar 80%. Har barn och en man som drar det tyngsta lasset hemma. Har just nu semester efter en mycket tung vår. Min erfarenhet säger att det går men det beror på hur man är som person. Jag kan bita ihop och härda ut ett halvår till eftersom jag vet att det är under en begränsad tid. Tar små pauser när jag kan och uppskattar verkligen de små stunderna i vardagen då jag bara får slappna av och kan släppa allt. Men det är tufft. Är det något specifikt du undrar över?

• Tow2Mater

Det tar ju tid att läsa, så om man har mojlighet att skumläsa lite i bockerna innan kurserna borjar kan det ju underlätta. Men jag skulle inte kopa bocker innan jag vet med säkerhet exakt vilka bocker som ska läsas och faktist behovs, men om de finns på bibblan kanske låna ett par innan.

Att inte komma efter är nog A och O; man kan tänka att man tar igen det senare, men så dyker nåt oväntat upp på jobbet som kräver mera tid där, och så blir man mer o mer efter.

• Wicked113

Tack för erfarenheterna och tipsen!
    Just det jag oroar mig för är att det ska bli jättetufft om man pluggar 100%, därför jag vill börja med halvtid och se lite hur det går. Jag har dock inga barn, så just den stressen slipper jag! :)

• LoverBambi

Jag pluggar heltid och har 1 fast tjänst som personlig assistent, står som inringare inom vården och jobbar även som danslärare.
    Har 3 barn, gravid och sambo.
    Funkar hur bra som helst!

Mitt tips: häng m på lektionerna så du slipper plugga mängder hemma på kvällarna.

• Wicked113
    LoverBambi skrev 2012-07-19 20:50:07 följande:
    Jag pluggar heltid och har 1 fast tjänst som personlig assistent, står som inringare inom vården och jobbar även som danslärare.
    Har 3 barn, gravid och sambo.
    Funkar hur bra som helst!

Mitt tips: häng m på lektionerna så du slipper plugga mängder hemma på kvällarna.
    Det är ett bra tips, men jag kommer enbart läsa på distans. Alltså bara självstudier och inga träffar :)
  • LoverBambi

Ok!
    Isf, om du vet vilken kurs du ska läsa så kolla igenom boken innan samt kursmålen

• Vinterankan

Jobbade när jag pluggade. Mest som bartender, servitris och restaurangbiträde men jag jobbade också som lärare (gymnasiet) under 3 månader och det fungerade jättebra. Lärarjobbet var visserligen bara på ca 50% men jag jobbade med annat också samtidigt. Som andra skrivit så är det bra att hänga med hela tiden och inte halka efter. Vet inte alls hur distansstudier funkar men vid "vanliga" studier så är det väldigt effektivt att läsa i förväg tycker jag. Då tar man till sig föreläsningarna på ett väldigt bra sätt.

• pacta sunt servanda

Beror på hur upplägget på kursen ser ut skulle jag säga. Jag har läst distans med ganska många grupparbeten under terminen och det krävts virtuella träffar på kurssidan i form av chattar. Är det en utbildning som är satt som dagtid så förväntas man också kunna träffas dagtid detta var lärarna mycket tydliga med.

Sen har jag gått andra kurser som bara varit individuellt arbete och det är ju mycket lättare för då kan man lägga upp det som man vill. Vissa kurser har avslutats med salstenta där man har fått boka plats på ett lärcenter/universitet eller liknande nära ens hemstad och då har man varit rätt beroende av att ha läst den mesta av litteraturen och det tar ju tiden det tar. Sen finns det kurser med enbart inlämningsuppgifter/hemtentor och det är lättast att klara av såklart för att man kan jobba med det när man har tid och ork.

Kanske kan du höra med din skola om de tycker det är en bra idé att du utbildar dig inom det ämnet du har tänkt, kanske kan de ställa sig positiva till att stötta på nåt sätt med t.ex. studielitteratur eller på något annat sätt?

Ta kontakt med institutionen där kursen går och ta reda på hur kursen är upplagd och vilka typer av inlämningar det är för examination och ta ställning sen. Det är absolut inte omöjligt att plugga och jobba men beror väldigt mycket på kursens upplägg tycker jag i alla fall. Lycka till!

Svar på tråden Jobba och plugga samtidigt? Tips?