• yodi

ny marsvins kompis?

döttrarna fick två marsvin ( två st bröder) den ena fick vi tyvärr ta bort då han blev sjuk, och nu är frågan hur det är lämpligast att göra:

antingen köpa en till liten kille (unge) och hoppas på att dom inte bråkar eller kastrera  honom och köpa en hona, men jag är lite orolig för hur han skulle klara av att bli sövd.

går det ens att ge ett vuxet marsvin en ny kompis?

hur hade ni gjort?       

• Svar på tråden ny marsvins kompis?
  • Nell

Om marsvinet är vuxet är en bebishane det bästa alternativet, eventuellt kastrering men som du skriver finns det en risk med ett sådant ingrepp. Jag föreslår att du kikar in på Svenska Marsvinsföreningens hemsida bland registrerade uppfödare, förhoppningsvis finns det uppfödare i din närhet. Ofta kan uppfödare gå med på en provtid, alltså att ni får låna hem en unge och provar en tid hur det fungerar med er hane. Fungerar de ihop köper ni den, annars provar ni med en annan unge.

Två vuxna hanar är ej att rekommendera att sätta ihop utan det är vuxen - unge eller unge - unge som gäller. För övrigt kan jag verkligen rekommendera Svenska Marsvinsföreningen, rolig förening och ett trevligt sätt att hålla intresset och kunskaperna uppe!Glad

Svar på tråden ny marsvins kompis?