• Daddy  Cool

Jag hatar HEN!!!

gryning2 skrev 2012-07-19 22:20:22 följande:
    Jag tycker hen är väldigt praktiskt om man vill skriva allmänt och inte kan eller vill precisera om det handlar om en hon eller han. T.ex. om man vill vara anonym och skriva om sitt barn men inte vilket kön barnet har för att inte bli igenkänd. Annars skriver man ju ofta han/hon i sånt sammanhang, då tycker jag hen är bättre.
    Det finns ganska mycket i språket som skulle vara praktiskt. Vad fyller oregelbundna verb för funktion egentligen förutom att krångla till det lite extra? Eller olika stavningar av sch-ljudet? Det vore väl praktiskt med skriva - skrivade, säga - sägade osv istället för skrev och sa?
  • Daddy  Cool
    Pallas skrev 2012-07-23 23:41:10 följande:
    Det skulle ju klar underlätta för dyslektiker och för personer med svenska som andraspråk. Du är välkommen att starta en marknad för din idé!
    Ska börja med det i alla ämnen där man kan vara anonym så ska vi se om någon reagerar Glad.

Bara sj- och tj- istället för alla sch- osv och -de i slutet på verb istället för allt oregelbundet.
    Veladis skrev 2012-07-23 23:43:01 följande:
    Ja, det gör det. Och därför reformeras ju språket hela tiden också. Vi hade t ex en nationell stavningsreform 1906 och så har vi ju ni/du reformen. Och sen har vi ju just verben. Inte säger du väl heller t ex "I skolen väl vilja... " utan "Du skulle väl vilja"
    Ja det sker hela tiden. Senast förra veckan... eh... jag menar senast 1906!
  • Daddy  Cool
    Veladis skrev 2012-07-23 23:59:30 följande:
    Vem sa att det var senast?  Det var ett exempel. Person- och numerusböjningar av verb levde kvar in på 50-talet.  Du/ni-reformen var -67. Nya ord tillkommer ständigt, och andra förändras. En del är låneord, andra nypåfunna eller gamla med ny betydelse som t ex snippa, buffra, curla (i betydelsen skämma bort barn). Stavning ändras. Ibland beständigt, ibland inte. SAOL försökte börja stava juice jos på 70-talet men det vann inte folkligt gehör så man gick tillbaka till juice. Tejp har dock till största delen ersatt tape. Tror du att språket står still eller vad? 
    Det är viss skillnad på att införa nya ord för nya företeelser / prylar och att ändra i grammatiken.
  • Daddy  Cool
    Veladis skrev 2012-07-24 00:20:55 följande:
    Ja det är det. Men ingen milsvid skillnad.
    Poängen är att språket lever, förändras, är dynamniskt, Och att det är vi som styr. Vi använder det, vi bestämmer, vi håller levande eller "dödar".
    Det håller jag med om. Och min poäng var att det ser lite konstigt ut att förespråka att "hen" införs och argumentera i stil med "det blir så praktiskt..." men samtidigt inte stödja andra praktiska språkförändringar som enhetlig stavning av sje-ljudet som föreslagits lite då och då under ganska lång tid.
  • Daddy  Cool
    Veladis skrev 2012-07-24 00:42:02 följande:
    Fast det är väl ett konstigt argument. För det första vet du inte det, vilka andra språkförenklingar/förändringar folk ev stödjer. Just nu diskuterar vi ju "hen". För det andra, bara för att någon tycker en företeelse/sak/ord är praktisk behöver det ju inte innebära per automatik att man tycker en annan sak är praktisk, även inom samma område. 

Ditt argument känns lite som att det är inte OK att diskutera Syrienkonflikten, eftersom det finns andra konflikter i världen att engarea sig i.   
    Håller du inte med om att det vore praktiskt att ta bort oregelbundna verb och liknande?

Det är självklart OK att diskutera en fråga utan att samtidigt vara tvungen att diskutera en massa andra liknande frågor. Frågan är dock varför just "hen-reformen" är så populär jämfört med andra föreslagna språkreformer. Tycker inte du att det är lite märkligt?

• Daddy  Cool
    Anonym skrev 2012-07-24 14:23:02 följande:
    "transa fångad i en kvinnas/mans kropp"?
    Transa fångad i hens kropp så klart!

• Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-07-25 09:31:13 följande:
    Fast DENNE är en person av MANLIGT kön. Om man pratar om en kvinna säger man DENNA. Att säga DENNE är det samma som att säga HAN.
    Det är riktigt. "Den" är dock könsneutralt.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-07-25 10:16:44 följande:
    Säg vad du vill, jag är inte här för att diktera vilka ord som någon annan ska använda. Du får kalla alla för badboll om du så vill. Skrattande

Däremot vill jag gärna bidra till att folk får korrekt information, så att de själva kan bilda sig en uppfattning utifrån fakta -inte fördomar eller gissningar.
    Hmmm... dina inlägg är korrekt information och fakta, andras inlägg är gissningar och fördomar?

• Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-25 11:30:16 följande:
    ...eftersom det används om döda (eller mer korrekt "själlösa" ting), precis som "det".
    Hur det används är upp till var och en. Det är inget fel att säga den i alla de exempel som tagits upp här där folk säger hen.

Det är ingen principiell skillnad på ditt "den används om döda ting" och "hen används om personer med oklar könsidentitet".

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!