Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!
Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
Så enligt dig skall saker heta vad de alltid har? Språket bör alltså inte ha någon form av utveckling? Ta och läs nått riktigt gammalt och se vad du förstår av det...
Språket utvecklas och det är ju synd att det skapar psykisk ohälsa hos dig, det är trista biverkningar på ssri och lugnade medicin kommer troligtvis ingen läkare att skiva ut till dig för ditt bekymmer.
Men jag tror det skulle fungera med en KBT terapi tid men du får räkna med att det är lån kö till detta så om du har råd kan du kanske betala en privat terapeut?
Jag vet inte om du vill träffa en kvinnlig eller manlig terapuet så jag skriver hen i stället. Hen kommer troligtvis att exponeringsträna dig vid ordet hen. Du kanske inte behöver säga det till en början utan bara läsa det. Så tar ni det steg för steg och hen kommer vägleda dig genom detta svåra. För det är ju onödigt att må så dåligt av ett ord så jag rekommenderar dig en timmes KBT.
Hen kanske kan få dig att förstå dina egna starka reaktioner och rädsla för ordet hen. Det kanske kommer fram att du är rädd för att bli kallad hen, någon kanske tog miste på ditt kön när du var liten och det kanske är ett oarbetat trauma för dig? I sådana fall kanske hen vill att du går på två terapitimmar för att lösa upp knuten och ditt motstånd till det harmlösa ordet hen. Kanske kommer du till insikt att hen trots allt bara är ett ord och du måste inte använda ordet. Kanske kommer du även förankra i dig själv att det på inget sätt kan hota dig och göra om ditt könsorgan eller ta fel på ditt kön.
Tyvärr kommer det fortsätta att födas barn som varken är hon eller han, det kanske är ditt blivande barn, och istället för att säga "barnet" vore det smidigare att kunna säga hen.
Jag kan tänka mig att det finns fler situationer då ordet hen är passande, när du helt eneklt inte vet vilket kön personen du pratar om eller tilltalar om har för lite oförskämt är det väl att fråga har du en slida eller en penis? Eller behöva kalla någon "den eller det". Fast du kanske föredrar att göra så. Men eftersom ordet hen är på intågande så är det nog enklast för dig att vänja dig vid det och söka hjälp för de psykiska besvär de orsakar dig.
Förresten tycker du att det är lika provocerande att andra språk har ett könsneutralt ord? Borde de ta bort ordet? Och de som inte har han eller hon i språket, borde de skaffa ett ord för det?