• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 01:15:51 följande:
    Kan du reda upp den non sequiteur du skrev där? Jag fattar inget.

JAJEMÄN, SÅ GÖR DET DÅ. MEN HÅLL KÄFTEN OM NÅN ANNAN VÄLJER ATT ANVÄNDA "HEN".

Herre gud, slåss du lika hårt för att hindra folk att säga "cykel" istället för "velociped"? Det är ju himla onödigt att uppfinna nya ord när det redan finns etablerade som fungerar, ju.
    Du slåss ganska bra du också :) 

Förövrigt velociped är inte den form av cykel som finns idag (trampor fram och man styrde och drev på samma hjul), däremot hade "bicykel" varit ett alternativ som syftar på dom två hjulen där båda används ett för att driva och det andra för att styra så vitt jag vet.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • themia
    PolyPond skrev 2012-07-20 01:08:10 följande:
    Jodå. Precis som homosexuella många gånger går igenom en fas av förnekelse och ambivalens, så hör det till vanligheten att transsexuella gör detsamma. Även om man innerst inne vet hur det ligger till och man kommer att vara stensäker längre fram, så är det otroligt vanligt att man velar och provar sig fram.
    Ja, om du syftar på att man testar sig i den nya rollen och söker sig fram, men beror ju på att man byter sin sociala roll till en ny som tar tid att utveckla. Men det handlar inte om ambivalens kring sin könstillhörighet.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • RockaTot
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
    Så enligt dig skall saker heta vad de alltid har? Språket bör alltså inte ha någon form av utveckling? Ta och läs nått riktigt gammalt och se vad du förstår av det...
    Språket utvecklas och det är ju synd att det skapar psykisk ohälsa hos dig, det är trista biverkningar på ssri och lugnade medicin kommer troligtvis ingen läkare att skiva ut till dig för ditt bekymmer.
     Men jag tror det skulle fungera med en KBT terapi tid men du får räkna med att det är lån kö till detta så om du har råd kan du kanske betala en privat terapeut?
    Jag vet inte om du vill träffa en kvinnlig eller manlig terapuet så jag skriver hen i stället. Hen kommer troligtvis att exponeringsträna dig vid ordet hen. Du kanske inte behöver säga det till en början utan bara läsa det. Så tar ni det steg för steg och hen kommer vägleda dig genom detta svåra. För det är ju onödigt att må så dåligt av ett ord så jag rekommenderar dig en timmes KBT.
    Hen kanske kan få dig att förstå dina egna starka reaktioner och rädsla för ordet hen. Det kanske kommer fram att du är rädd för att bli kallad hen, någon kanske tog miste på ditt kön när du var liten och det kanske är ett oarbetat trauma för dig? I sådana fall kanske hen vill att du går på två terapitimmar för att lösa upp knuten och ditt motstånd till det harmlösa ordet hen. Kanske kommer du till insikt att hen trots allt bara är ett ord och du måste inte använda ordet. Kanske kommer du även förankra i dig själv att det på inget sätt kan hota dig och göra om ditt könsorgan eller ta fel på ditt kön.
    Tyvärr kommer det fortsätta att födas barn som varken är hon eller han, det kanske är ditt blivande barn, och istället för att säga "barnet" vore det smidigare att kunna säga hen.
    Jag kan tänka mig att det finns fler situationer  då ordet hen är passande, när du helt eneklt inte vet vilket kön personen du pratar om eller tilltalar om har för lite oförskämt är det väl att fråga har du en slida eller en penis? Eller behöva kalla någon "den eller det". Fast du kanske föredrar att göra så. Men eftersom ordet hen är på intågande så är det nog enklast för dig att vänja dig vid det och söka hjälp för de psykiska besvär de orsakar dig.

Förresten tycker du att det är lika provocerande att andra språk har ett könsneutralt ord? Borde de ta bort ordet? Och de som inte har han eller hon i språket, borde de skaffa ett ord för det?
  • MickeNike

Men lugna ner dig, ts. Ingen tvingar dig att säga hen, det är väl inget att bli så himla arg över.

• lille Birger

Jag välkomnar ordet hen och dess objektivform henom av anledningen att jag skulle vilja att samhället blev mer könsneutralt.

Ett exempel på den könsneutralitet jag förespråkar är att jag skulle vilja kunna vända mig till den kommunalt finansierade hjälporganisation för offer inom nära relation och säga att "jag som könsneutral individ har blivit misshandlat i en nära relation och vill få hjälp." Detta går inte i dagsläget, hjälporganisationen måste få reda på om jag är man eller kvinna så de vet om de kan diskriminera mig eller inte. Skulle även vilja att domstolar inte fick reda på vederbörandes kön. Detta gör det svårare för domare och jury att låta sexistiska värderingar influera deras beslut i t ex vårdnadstvister. Tycker inte heller att media ska avslöja könet på gärningsmän och brottsoffer. Det råder ju en kutym enligt vilken man generellt inte avslöjar brottslingars etnicitet. Men varför avslöjar man då alltid könet? Varför är kön generellt viktigare än t ex etnicitet? 

Finns såklart jättemånga fler fall där könsneutralitet skulle vara eftertraktat, dessa 3 situationer är bara de jag kom på spontant, nattrött som jag är.

• Anonym
    Opcode skrev 2012-07-20 01:21:24 följande:
    www.logia.se/sprak

En bra och lärorik artikel som kanske iallafall får någon av er att tänka ett varv till.
    När folk börjar sitt anförande med nedvärderande termer om meningsmotståndarna och sen fyller på med martyriserande saker som "Det är inte populärt att vara saklig numera" kan man anta att de inte lär bemöda sig om att vara tekniskt korrekta.

Det är litet grand som de där "Jag är ju inte rasist, och jag säger ju bara vad folk tänker" - typerna som mest bara öppnar käften för att runka sitt ego. Det luktar ganska mycket Åsa-Nietzsche om sånt.
  • Anonym

www.logia.se/sprak

> "Det vore alltså i sig inte ett språkligt fel att kalla en sjuksköterska för "den". De flesta skulle dock föredra "hon".
    >"Han" är däremot alltid fel."

Hon den där sjuksköterskan med skägget och kuken där borta, hon ser väldigt bister ut när jag pratar om henne. Undrar varför?

• Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 01:36:21 följande:
    När folk börjar sitt anförande med nedvärderande termer om meningsmotståndarna och sen fyller på med martyriserande saker som "Det är inte populärt att vara saklig numera" kan man anta att de inte lär bemöda sig om att vara tekniskt korrekta.

Det är litet grand som de där "Jag är ju inte rasist, och jag säger ju bara vad folk tänker" - typerna som mest bara öppnar käften för att runka sitt ego. Det luktar ganska mycket Åsa-Nietzsche om sånt.
    Som sagt läs och korrigera vad som är fel. Ja det är mycket möjligt det är skrivet för att runka egot, men som sagt hitta ett fel i artikeln som du kan motbevisa.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!