• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • MeandHim

Det stör mig inte så mkt men jag gillar det absolut inte! Tycker det är rent av löjligt!

• Nano07
    listoplisto skrev 2012-07-20 08:51:27 följande:
    Det är fantastiskt att så många fortfarande inte har en aning om vad "hen" är, men som tror att ordet har den magiska kraften att könsneutralisera människor helt utan kirurgiska ingrepp, bara genom att finnas till.

Jag undrar om alla ni superengagerade "hen"-hatare förstår att t.ex. "den", "det" och "bebisen är exakt lika neutrala och ofarliga ord? Inga könsorgan utplånas när man använder dem (det är säkert, jag har testat).
  • Anonym

Håller med TS.
    Jag är gravid och kommer inte ta reda på könet, men kommer inte kalla bebis för HEN.

Usch och fy.

Just nu kallas bebis för plommonet, bullen eller lillen och så får det vara!
    Inget HEN här inte!      

• Anonym (agda)

Jag har väldigt svårt att ta Hen på allvar.
    Om jag läser en debattartikel eller liknande där ordet Hen förekommer kan jag inte förmå mig att läsa vidare, hela artikeln blir bara vansinnigt löjlig. .... så tråkigt.

Hen är på tok för likt henne, så jag tänker ju på en tjej om man säger hen, och var är neutraliteten då?
    Och fan, tänker även på Höna. Jajjamen.

• Anonym (agda)
    Anonym (agda) skrev 2012-07-20 09:20:10 följande:
    Jag har väldigt svårt att ta Hen på allvar.
    Om jag läser en debattartikel eller liknande där ordet Hen förekommer kan jag inte förmå mig att läsa vidare, hela artikeln blir bara vansinnigt löjlig. .... så tråkigt.

Hen är på tok för likt henne, så jag tänker ju på en tjej om man säger hen, och var är neutraliteten då?
    Och fan, tänker även på Höna. Jajjamen.
    Vill tillägga att jag är FÖR att ett sådant ord finns, men vafan, välj ett bättre ORD.

förbövelen.
  • PolyPond
    themia skrev 2012-07-20 01:21:26 följande:
    Ja, om du syftar på att man testar sig i den nya rollen och söker sig fram, men beror ju på att man byter sin sociala roll till en ny som tar tid att utveckla. Men det handlar inte om ambivalens kring sin könstillhörighet.
    Jag har varit med om flera transitioner och vet att ambivalensen faktiskt ofta finns där. Att den sedan inte ventileras ut till folk som är mindre insatta eller de utredare som har den beslutande makten i sitt liv är en annan sak.
    På detta har du det du talar om här, när man måste möta en omgivning som inte omedelbart kan avgöra ens kön på utseendet.
  • Anonym (HAHA)

Jag fattar inte hur folk kan bli så provocerade av ett ord. Är det för nytt och skrämmande? Jag tycker det är bra när det dyker upp ord där det tidigare har saknats något. Som tex ordet "snippa". Pojkar för höra att de har en snopp och tjejer får höra något mummel om "där nere…". Tjejer vet inte ens vad de ska kalla det. Det är som ordet mödomshinna. Jag har träffat på flera unga tjejer som är allvarligt rädda för att ha sex för att de ska göra ont när denna "hinna" spricker. Klart de tror att det sitter en hinna där när det heter så… Då är ordet "slidkrans" bättre. Blir ni provocerade av det ordet också? Eller varför inte "chokladboll" istället för "negerboll". Alla har ju rätt att säga  neger nu för tiden, "bara för att det alltid har gjort det.." Utvecklingen går framåt, varesig ni vill det eller inte! Eller ska vi börja säga aderton (18) istället för arton nu också?

Men det roligaste av allt är ändå att TS blir provocerade av alla skogsmullar! Haha
    Vadå, människor som tycker det finns annat värde än att man MÅSTE ha en ny platt-TV (fast den gamla fungerar) bara för att det SKA man ha. Människor som inte bryr sig om deras barn har rosa eller blått på sig (hemska tanke, tänk om någon tror att min dotter är en POJK!).

Personligen är jag trött på att kalla bebisen i min mage för h*n. Är det ens ett ord? Och "den" gillar jag inte heller, för min bebis är ingen sak. Det är en liten person som jag inte vet könet på än, alltså en HEN.

• SeaDragon
    Veladis skrev 2012-07-20 08:30:39 följande:
    Sen tror jag TS bör fundera över varför ordet väcker sådan känslor, sådan aggression och ilska. Förutom att man kan få intressanta faktorer vid en djupare ananlys av de känslorna i sammanhanget är det ju inte nyttigt.

Läste ett inlägg tidigare, tror det var TS, som menade att de flesta i Sverige är lågutbildade och att inte en lärd elit ska styra språket. Lustigt, det är ingen som defintivt "styr" språket, språk är levande och lever när de används. Det är inte upp till mig eller TS att bestämma om "hen" ska få finnas kvar som ord, finns det ett praktiskt användningsområde kommer ordet att leva vidare, annars komemr det att försvinna. Men det sämsta man kan göra om man vill "utrota" ordet är ju att ge det en massa uppmärksamhet. Men hursomhelst tycker jag att man bör ta reda på hur det verkligen förhåller sig med ordets användning och betydelse innan man börjar raljera om könens utplåning och unisexmänniskor.  Man låter mest bara korkad, och är man till på köpet förbannad över något man helt missuppfattat, blir det ju extra löjligt.

Jag tycker också att fler bör fundera på varför ordet väcker så starka reaktioner hos dem. Det är en sak om man tycker att "hen" är onödigt och inte vill använda det själv, men varför bry sig om hur andra gör?

Om TS stör sig så mycket på ordet att hon t om väljer att lägga tråden under "psykisk ohälsa", behöver hon ju hjälp!

• Nano07
    Anonym (HAHA) skrev 2012-07-20 09:34:22 följande:
    Jag fattar inte hur folk kan bli så provocerade av ett ord. Är det för nytt och skrämmande? Jag tycker det är bra när det dyker upp ord där det tidigare har saknats något. Som tex ordet "snippa". Pojkar för höra att de har en snopp och tjejer får höra något mummel om "där nere…". Tjejer vet inte ens vad de ska kalla det. Det är som ordet mödomshinna. Jag har träffat på flera unga tjejer som är allvarligt rädda för att ha sex för att de ska göra ont när denna "hinna" spricker. Klart de tror att det sitter en hinna där när det heter så… Då är ordet "slidkrans" bättre. Blir ni provocerade av det ordet också? Eller varför inte "chokladboll" istället för "negerboll". Alla har ju rätt att säga  neger nu för tiden, "bara för att det alltid har gjort det.." Utvecklingen går framåt, varesig ni vill det eller inte! Eller ska vi börja säga aderton (18) istället för arton nu också?

Men det roligaste av allt är ändå att TS blir provocerade av alla skogsmullar! Haha
    Vadå, människor som tycker det finns annat värde än att man MÅSTE ha en ny platt-TV (fast den gamla fungerar) bara för att det SKA man ha. Människor som inte bryr sig om deras barn har rosa eller blått på sig (hemska tanke, tänk om någon tror att min dotter är en POJK!).

Personligen är jag trött på att kalla bebisen i min mage för h*n. Är det ens ett ord? Och "den" gillar jag inte heller, för min bebis är ingen sak. Det är en liten person som jag inte vet könet på än, alltså en HEN.
    Mycket bra formulerat! *applåderar*
  • PolyPond
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:20:44 följande:
    Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?
    Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!
    Mycket hellre än den.
    Angående mitt barn vore det praktiskt om folk anammade det mera, då det det inte är uppenbart vad en så liten har för kön. Det känns otroligt märkligt när kreti och pleti känner sig nödgade att fråga om det finns en snopp eller snippa på ungen. Vad hade de tänkt göra med den informationen?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!